Novinky
Vznik
Stavba
Cestující
Posádka
Plavba
Šetření
Vrak
Film
Média
Autor

Kniha

Fórum

  Zde jsou vypsány zajímavé otázky a odpovědi týkající se Titaniku. Jsou zkopírovány z knihy návštěv, takže omluvte případné překlepy a pravopisné chyby. Postupně je budu opravovat.
Tak si je užijte :-)

Za odpovězené dotazy děkuji především uživateli Yamsimu.


Byl Titanic nebo Olympic nějak chráněn před úderem blesku? Na moři se občas vyskytnou blesky a Titanic byl přeci z kovu?
Yamsi reaguje:
Titanic měl ve stěžních zabudovaný hromosvod.


Keby sa chcel bežný smrtelník dostať k vraku Titanicu, čo musí urobiť ? Koľko takáto cesta stojí ?
Ondřej Vrkoč reaguje:
K vraku Titaniku se dá celkem dobře dostat,ale stálo by to velikou sumu peněz.V přepočtu cca 750 000 KČ. Tolik stojí zhruba 1 ponor k vraku,ale když je špatné počasí, tak ti nedovolí sestoupit dolu a peníze ti nevrátí... Jezdí se na lodi Keldyš (ta co byla ve filmu) z Ruska,tam se také musíš dostat na vlastní náklady...
Yamsi reaguje:
Nemyslím si, že by to nějak špatně s počasím naplánovali. 750 000 Kč je docela dost peněz a nemyslím si, že by jim to nebylo vráceno. Asi si poskytovatel této atrakce nejdřív musí obstarat předpověď počasí nad danou lokalitou a pak se snad nějak se zákazníkem dohodnou na termínu, kdy by tam mohlo být klidné moře a oni by mohli sestoupit k vraku. Myslím si, že když už by k sestupu kvůli špatnému počasí nedošlo, tak by zákazník přišel "jen" o peníze za dopravu na místo.


Nevíte, kde v Česku bych našel nějaké muzeum (samořejmě o Titaniku)?
Yamsi reaguje:
Tady v ČR žádné nenajdeš. Zkus si zajet do Anglie, nebo USA.


Kde se spalo a kam chodilo na jídlo soukromé služebnictvo první třídy. Třeba jako je ve filmu rosina služebná Trudy
Yamsi reaguje:
Ti chodili jíst do své jídelny pro sluhy a služky u zadního velkého schodiště první třídy na palubě C.


Když Titanic vyplouval tak začal uvnitř hořet neoslabil tento faktor konstrukci Titanicu že při nárazu utrpěl tak velká poškození?
Yamsi reaguje:
Ten oheň poškodil přepážku mezi zásobníkem uhlí pro kotelnu č. 6 a zásobníkem uhlí pro číslo 5. 14 dubna byl prý oheň už uhašený (Eatonova a Haasova literatura říká že už 13. dubna v 13:00), kdy bylo odtamtud vybráno všechno uhlí. Pak se prý přepážka okartáčovala a namazala, aby vypadala normálně. Naneštěstí při potápění přepážka praskla a voda se vylila do sousední kotelny.


Zajímalo by mě, když se Titanic potápěl,  jak daleko byl od pevniny? Víte někdo?
Yamsi reaguje:
Vrak Titanicu je kolem 370 mil (600 km) od Mistaken Pointu na Newfoundlandu.


Zajímalo by mě jak se vyřezávaly okna a hlavně ta kulatá okénka vždyď ty pláty byly dost tlusté.
Yamsi reaguje:
Do plátů se okna děrovala děrovacím strojem.


Dobrý den , zajímalo by mě kolik měl Titanic spotřebu paliva, myslím L/100 km v plnym zatizeni. Ví někdo?
Yamsi reaguje:
Titanic spotřeboval 650 tun uhlí denně.


Kam se třeba dávalo zařízení lodí po sešrotování třeba nádobí obklady a koberce nábytek nebo komunikační přístroje? Lodí měla WSL hodně a mě by zajímalo kam se to všechno podělo.
Yamsi reaguje:
Obložení a vybavení lodi bylo rozprodáno v aukci na šrotišti. Třeba aukce vybavení Olympicu se uskutečnila v Jarrow.


Mě přijde divný že vrak zádě Titaniku je uplně zničený a ani nejde poznat a příd je skoro neporušená.
Yamsi reaguje:
Příď byla "špičatá" a padala na dno popředu. A ta dokáže rozrážet vodu. Ale záď padala velkou dírou napřed a velký nápor vody (+ uvězněný vzduch v nezatopených prostorách) všechno rozerval a odházel pryč.


Jsem fanda Titanicu a zajímá mně jaká zařízení byla na můstku Titanicu a ještě jestli byly naTitanicu sprchy.
Yamsi reaguje:
Na můstku byly dvě kormidla, inklinoměr, telefony, kompasy, ovládání vodotěstných dveří, lodní telegrafy... tohle je to důležité. Jinak na Titanicu sprchy byly. Dokonce tam byly i vany.....
shany reaguje:
Kam se hrabou sprchy, ty byly u bazénu. Měli tam i Turecké lázně.


Chtěl bych se zeptat proč byl Olympic při stavbě bílý, Titanic a Gigantic měli při stavbě černý nátěr ne?
Yamsi reaguje:
Kvůli fotografickým účelům. Tvary Olympicu ve světlém nátěru pěkně vynikly. Olympic byl první lodí nové třídy, proto byl natřený světle šedivou barvou.


Existujú nejaké fotky alebo video na ktorých je vidieť pozostatky toho Renaulta vo vraku ?
Yamsi reaguje:
Z Renaulta pana Cartera nezbylo téměř nic. Pár záběrů na něj jsou v dokumentu Ghosts of the Abyss.


Nebyl ten skok z paluby Titaniku pro cestující smrtelný? Byla to docela výška.
Yamsi reaguje:
Pokud dobře dopadneš a podle toho odkud jsi skákala....


Nemal Titanic nejaké reflektory ktoré by mu svietili dopredu kam pláva ?
Yamsi reaguje:
Titanic žádné takové reflektory neměl. Měl akorát reflektor na komunikaci zkrz Morseovku.


Bolo naprojektované aby pri otočení napr. celkom vpravo sa loď odchýlila na určitej dĺžke o nejaký počet metrov z pôvodného kurzu? Napísal som to zrozumiteľne ?
Yamsi reaguje:
Jestli jsem pochopil správně, tak bylo potřeba 460 m aby se Titanic otočil o těch (kolem) 20°. Právě kolem těch 20° se Titanic musel ledovci vyhnout, ale měl na to jen kolem 420 m.


Někde jsem zaslechl (a v Cameronově filmu to bylo též zmíněno), že Titanic měl na svou velikost malé kormidlo. Co o tom soudíte?
Pavlis88 reaguje:
Chyba, Titanic měl kormidlo naprosto normálních rozměrů, jen chvíli trvalo než zareagoval na změnu kursu ale to tehdy všechny velkolodě.


Měl bych takový možná trochu hloupý dotaz, ale proč se na všech lodích té doby přikládalo do kotlů ručně? Neexistoval nějaký jiný systém? Např. samospádem uhlí z bunkrů, které by byly umístěny nad kotly či něco na způsob pásových dopravníků, které by byly poháněny samotnými parními stroji...
Yamsi reaguje:
Spádem by to asi nešlo, protože Titanic byl vybaven žárotrubným kotlem. A topeniště (3 na každé straně u oboustraných kotlů) byly obklopeny vodou.


Bola loď poistená ?
Yamsi reaguje:
Ano, byla. Na 1 000 000 liber.


JAK SE VYBÍRALALA POSÁDKA NA TITANIC?
Yamsi reaguje:
Každý, kdo se zapsal (a měl výcvik) a bylo místo, byl na palubu přijat.


Když čtu o té mimořádné sací síle lodních šroubů Titanicu, o tom incidentu s New Yorkem, o víření písku ze dna, o posunutí potopeného vlečného člunu o 800m a o střetu Olympicu s Hawkem, napadá mne zda obdobné problémy neměly i jiné stejně velké lodě. Nevíte někdo, zda-li se obdobné věci neděly třeba u Mauretanie, Lusitanie či Aquitanie?
Yamsi reaguje:
Určitě ano, čím větší loď to byla, tím měla větší sací efekt. Aquitania se třeba zapletla do kolize s jiným plavidlem ve válce.


Zajímalo by mne proč měl Titanic na přídi (na vertikálním kýlu) takový jeden kruhový otvor. Zhruba ve výšce kde čněly přední kotvy. Ví někdo proč tam ten otvor byl a jakou měl případnou funkci? PS: Na Queen Mary třeba nic takového není.
Yamsi reaguje:
Ten otvor tam byl pro centrální kotvu.


Jak šlo zabránit aby se Titanic nepotopil a neutopilo by se tolik lidí?
Yamsi reaguje:
Kdyby Titanic narazil čelně, s největší pravděpodobností by se nepotopil.
Krtek reaguje:
Myslím že největší chybou bylo když zaveleli zpětný chod. To sice loď mírně zpomalilo, ale zároveň kormidlo nemělo takový účinek. V jednom dokumentu jasně prokázali, že pokud by loď plula stejnou rychlostí bez tohoto rozkazu, ledovci by se vyhnula.
Yamsi reaguje:
Také by bylo docela chytré dát příkaz levému parnímu stroji zpětný chod, nechat pravý běžet normálně a otočit kormidlo.


Když měli předtuchy proč na tu lod vlezli?
Yamsi reaguje:
Lidé v té době byli hodně pověrčiví, ale předtuch bylo jen pár. I tak ale se třeba manželé Billovi chtěli plavit na Titanicu, ale asi den nebo dva před vyplutím měla paní Billová sen kde se Titanic potopil, tak svou rezervaci zrušili. Ale jinak kdo by se nechtěl svézt na zázraku tehdejší moderní doby?


Kdo umřel jako poslední a kdy?
Yamsi reaguje:
Paní Millvina Deanová, naneštěstí zemřela teď nedavno. Konkrétně 31. května 2009.


Dobrý den, mám dotaz pro Titanikology :). Co to bylo za fotografa, který udělal nejvíce fotek Titanicu. Na fotkách má inicialy R.W.
Yamsi reaguje:
Fotografem byl Robert Welch.


Záchranné vesty boli korkové?
Yamsi reaguje:
Ano, záchranné vesty byly vyplněny korkem.


Skvělé stránky, o Titanic se zajímám už letá, ale nikde jsem nenašel zmínku o tom, co se stalo se záchranými čluny, které přivezla do New Yorku Carpathia. Pokud jsem se správně dočetl, tak jich přivezla 13, ale co se s nimi pak dělo dál?
Yamsi reaguje:
Záchranné čluny z Titanicu byly uvázány nejdříve u mola 59 v kotvišti White Star Line a za nějaký čas byly uvázány v Brookynském přístavu člunů. Pak jednoho dne zmizely. Možná byly rozštípány na kusy, aby nepřipomínaly tuto smutnou tragédii.


Ahoj, kolik těl obětí se podařilo vyzvednout těm malým lodím, které je po tragédii specielně vyhledávali? A neplánuje se k vraku v blízké době opět nějaká expedice, při které by byly vyzvednuty další autentické předměty?
Yamsi reaguje:
Celkem se podařilo čtyřem lodím nalézt 328 obětí, z toho jich bylo 119 pochováno v moři.


Pod kotlami sa kúrilo výlučne uhlím alebo aj napríklad bukovým drevom?
Yamsi reaguje:
Jen uhlím, ale asi by se dalo použít i dřevo, protože jedna loď spotřebovala všechno uhlí a už se nemohla pohybovat dál. Tak byly naštípány zábradlí a paluby a tím dřevem bylo zatopeno pod kotly.....


Mě by zajímalo proč se expedice nevydávají k zádi vraku, vždycky jenom skoro k přídi co na ní můžou vidět už byla mnhokrát prozkoumána a záď skoro vůbec.
Yamsi reaguje:
Příďová sekce je v mnohem lepším stavu než záď, plno místností jde ještě identifikovat. Na zádi toho moc pohromadě nezbylo, je opravdu v dezolátním stavu. Ale nikdo neřekl, že se k zádi nevací. Také bych raději co nejdříve prozkoumal příď, protože do roku 2028, podle vědců, hrozí propadnutí její nástavby a tím pádem i dolní paluby.


Ten skleněný strop na velkém schodišti dopravdy prasknul náporem vody, byly na to svědci nebo si to James Cameron ve filmu vymyslel.
Yamsi reaguje:
To nikdo neví, protože odtamtud nikdo nepřežil, když se to stalo nebo ne. Buď tedy praskla náporem vody, nebo při dopadu Titanicu na dno.


Z jedálne odbočím k trupu kov sa teplom rozťahuje a chladom sťahuje. Rátalo sa pri konštrukcii Titanicu aj s tým že oceľ bude takto pracovať? ako bol na to pripravený?
Yamsi reaguje:
Konstruktéři byli seznámeni, že Titanic bude sloužit na Severním Atlantiku, kde je voda studená, ne-li nějakých oblastech ledová. Na Titanic byl použit ten nejlepší dostupný materiál.


Jsou pořád na Titaniku všechny tři lodní šrouby nebo se cestou na dno nějaký utrhl?
Yamsi reaguje:
Určitě tam jsou všechny, ale centrální šroub je pořád pohřbený pod nánosem bahna.


Neviete či nápoje boli pre každého napr. jedna šálka alebo boli konvice a každý si mohol dať trebárs aj dve alebo tri? Myslím tretiu triedu.
Yamsi reaguje:
Jídlo i pití bylo v ceně lístku, tak proč ne? Myslím, že třetí třída si také mohla jídlo, nebo přidat, ale v rozumném množství.


Měli cestující 1. třídy možnost si objednat kdykoli jídlo až do pokoje? Platili si Turecké lázně nebo to bylo v ceně.
Yamsi reaguje:
Jistě že mohli, a to i ve druhé třídě. Turecké lázně v ceně nebyly, 1 dolar stálo jejich použití.


Bývalo jedlo vo forme švédskych stolov ?
Yamsi reaguje:
Žádné švédské stoly, steardi obsluhovali každý stůl s pojízdným stolkem a na něm bylo jídlo. Lidé si mohli v první třídě vybrat k večeři až z 11 chodů.


Mám dotaz na zařízení Titaniku. Měla lodní kuchyně výtah do jídelny první třídy kvůli zásobení jídla? A byla jídelna zavřená mimo obědy večeře a snídaně nebo se tam mohlo chodit?
Yamsi reaguje:
V kuchyni na palubě D, kde se vařilo pro první a druhou třídu byly jídelny obou tříd na stejné plaubě jako kuchyně. Takže výtah tam nebyl třeba, ale byla tam přípravna jídel, která byla hned za kuchyní. Třetí třída měla svou jídelnu na palubě F a u ní byla také hned vlastní kuchyně. Každý si tam mohl dát jen snídani, oběd, nebo večeři. Když skončila třeba snídaně (trvala do určité doby) potom stevardi začali připravovat na oběd....


Popol z uhlia išiel do mora? a čo s odpadom z kuchyne? všetko skončilo v mori?
Triatore reaguje:
No, ono z uhlí moc popelu není, jsou to spíše saze a ty šly spolu s dýmem ven přes komíny, protože jsou lehké. A co do odpadu z kuchyně, ten šel do moře, jak jsi řekl ;)


PROČ TY DVA ČLUNY KTERÉ BYLY NA DŮTOJNICKÝCH KAJUTÁCH TITANIKU NEMĚLY SPOUŠTĚCÍ JEŘÁBY?
Yamsi reaguje:
Nebyly tam, protože jich tam nebyla potřeba, protože ten člun bys mohl spustit akorát tak na člunovou palubu. Navíc ty dva skládací čluny byly navíc od povinných 14 normálních dřevěných člunů a dvou nouzových. Další jeřáby by byla investice dalších peněz a čluny těchto nových a bezpečných lodí mělo být jen dobrou reklamou. Přeci tyto nové lodě byly natolik bezpečné, že byly samy záchrannými čluny....


K čemu vůbec byly na lodích stožáry?
Yamsi reaguje:
Kvůli lodní anténě, vranímu hnízdu, vlajkám, atd....


K čemu byly na bocích kap. můstu Titaniku světla ve filmu svítila zeleně ale na jiných obrázcích červeně.
Yamsi reaguje:
Světla na bocích lodi (u křídel lodního můstku) ukazovala směr, kterým loď pluje. Na levoboku byla červená a na pravoboku zelená.


Jak velká byla Queen Elizabeh oproti Titanicu? Nevím proč, ale tato loď se mi zalíbila i když byla Cunardova.
Yamsi reaguje:
Queen Elizabeth měla něco přes 300 metrů a možná se ti zalíbila, protože White Star Line na její stavbě měla také svůj podíl.


Kde se stala chyba že se Titanic potopil?
Yamsi reaguje:
Vysoká rychlost v nebezpečné oblasti, ledovec.


Koľko ešte vydrží vrak Titanicu? Kedy sa rozpadne (rozloží) úplne?
Yamsi reaguje:
Až jednou...... ... Zatím není pevně stanovené datum do kdy vydrží. Ale už za 100 let z něj bude jen málo.


Jakou barvu vlastně měla Mauretania, viděl jsem ji s čenou, ale pak úplně bílou.
Yamsi reaguje:
Mauretania nejdřív byla v barvách černého trupu a bílé nástavby, ale postupem času byla přetřena na bílou, nevím proč to tak udělali.


KDYŽ THOMAS ANDREWS ZEMŘEL NA TITANIKU KDO ZA NĚJ DOKONČIL BRITANNIC?
Yamsi reaguje:
Britannic byl stavěn podle hotových plánů Olympicu. Byl akorát o několik věcí vylepšen: např. uzavřenou promenádou pro 3. třídu, nebo po potopení Titanicu 16. vodotěsnou přepážkou..... Ale místo po Thomasi Andrewsovi zaujal Edward Wilding.


Proč byl vlastně Titanic (a nejen on) registrován v Liverpoolu? Byl to nějaký zvyk WSL nebo je tomu tak i u jiných lodních společností?
Yamsi reaguje:
Liverpool byl Titanicu, společně s ostatními loděmi White Star Line domovským přístavem.

Liverpool byl do roku 1907 hlavním odjížděcím stanovištěm WSL, pak si ale hlavní odjížděcí terminál změnila na Southampton.


Měli v té době takové parníky jako Titanic, Olympic, Lusitania, Mauretania po celém světě? Např. v Rusku, v Číně,ve Španělsku nebo u nás v Rakosko-Uhersku?
Petr reaguje:
Ne neměly,Anglie byla v tomto směru velmoc,ale postupně ji šlapalo na paty německo.
Yamsi reaguje:
Po nějaké době se také přidala Francie se svou Normandií, také Itálie se svým Rexem, nebo USA se svou United States a Americou


Kde se nacházel na Titaniku bazén? A dochoval se ve vraku?
Yamsi reaguje:
Plovárna se nacházela na palubě F na pravoboku poblíž prvního komínu. K plovárně se nikdo ještě nedostal, ale do Tureckých lázní ano, a ty jsou docela zachovalé.


Proč se vlastně R.M.S. Gigantic přejmenoval na Britannic? Mělo to něco společného s Titanicem?
Yamsi reaguje:
Gigantic byl přejmenován na Britannic kvůli ztrátě Titanicu. I když WSL odmítala, že se před katastrofou měla loď jmenovat Gigantic, dobový leták a pár papírů ukazuje opak. Pak se tedy vedení společnosti rozhodlo pro vlastenečtější jméno – Britannic.


Nebyly ty čtyři komíny na Titanic přece jen moc? Například Queen Mary měla jenom 2.
Mako reaguje:
Titanic mal len 3 prave kominy. A Queen Mary ma 3 kominy ale neviem ci su vsetky prave.
mathulo reaguje:
Ten stvrty posledny sa pouzilval ako vetranie a ventilacia,ziadny dym z neho nesiel


Proč mají lodě společnosti WSL koncovku -ic a Cunardovy zase např: Mauret -ania , Lusit-ania ....
Yamsi reaguje:
Aby bylo jasné, ke které společnosti loď patří. Samuel Cunard si vybral -ia a Thomas H. Ismay -ic. Až na pár výjimek nesly všechny lodě White Star Line koncovku –ic. Totéž platí pro Cunardovu společnost.


Jak dobrá byla vlastně Mauretanie s porovnáním s Titanem? Vím že byla o mnoho rychlejší? A Co se s ní později stalo?
Yamsi reaguje:
Mauretania byla stavěna, aby společnosti zajistila Modrou stuhu, kterou také získala a ponechala si jí asi 20 let. Dokázala plout rychlostí až 28 uzlů. Ve své době spolu s Lusitanií byla i nejluxusnějším plavidlem, ale když přišla třída Olympic, byla v luxusu pozadu. Mauretania byla po své službě v roce 1934 prodána a později sešrotována.


Kde po Titanicu pracoval pátý důstojník Lowe? Stal se někdy kapitánem?
Yamsi reaguje:
Pátý důstojník Lowe i po potopení Titanicu zůstal na moři. Když roku 1914 vypukla 1. Světová válka, Lowe do ní byl povolán. Tam dosáhl hodnosti velitele, ale nikdy mu nebyla svěřena civilní loď.


Byla ztráta Titanicu pro White Star Line velká, nebo ji měli pojištěnou? jaké byli vlastně následky?
Yamsi reaguje:
White Star Line měla Titanic sice pojištěný na 1 mil. z 1.5 mil. liber, ale i tak byly následky obrovské. Společnost musela odškodnit cestující, nebo příbuzné a přišla tím o spoustu peněz. To málem WSL zruinovalo. Menší společnost by taková katastrofa jistě položila.

Následky:
Na všech lodích mzsely být nainstalovány čluny s plnou kapacitou lodi, lodě nad 100 pasažérů by měla být vybavena el. reflektorem, měla být zavedena hovorová trubka z můstku do radiotelegrafistické místnosti aby telefrafista neopouštěl stanoviště, telefrafistická aparatura měla být obsluhována 24 hodin denně, nesměly se vypouštět světlice když nešlo o nouzi, také měly být zlepšeny přepážky, atd...


Jak je to vlastně s vrakem zádi? Je také docela zachovaný jako vrak přídě?
Yamsi reaguje:
Není, záď Titanicu téměř nevypadá ani jako záď lodi. Když padala ke dnu, bylo tam ještě množství vzduchu a také proud vody způsobený rychostí pádu způsobil, že to tlak nevydržel a záď se začala "drolit" - tím myslím že vytrhávaly pláty, vybavení a vše možné. Také když dopadla na dno tak to způsobilo hodně škod.


Kdyby Titanic neuhnul ledovci, jak moc by byla příď poškozená? Dokázala by plout dále?
Yamsi reaguje:
Příď by byla zdemolovaná a nárazem by se mu poškodily jen 3 vodotěsné komory a Titanic by zůstal na hladině.
Petr reaguje:
No,těžko říct, tak jednoznačné to taky není, Titanic měl velmi štíhlou příd, takže by náraz totálně zdemoloval příd, jenže prouděním vody kolem lodi by ledovec sklouzl vedle trupu a ještě by mohl poškodit bok lodi, takže by napáchal mnohem větší škodu, než oné noci.Je jen málo pravděpodobné, že by ledovec zůstal "zabodnutý" ve přídi.


Říká se, že Titanic a Britannic byli úplně identické, ale to není pravda. Jaké mezi nimi byli vlastně rozdíly?
Yamsi reaguje:
Dokonce i Olympic od Titanicu byl rozdílý. Bylo to způsobeno tím, že když se  první loď jedné třídy vydá na svou první plavbu tak se zkoumá, co by se dalo vylepšit na příští lodi a pak když ta další loď vyrazí na cestu, tak se zase pokusí vylepšit zase ta další. To se také stalo a Titanic byl od Olympicu vylepšen například polozasklenou promenádou na palubě A, přibyly na něm držáky na doutníky, množství šlehačů a kráječů, byla zvětšena recepce 1. třídy, protože byla u cestujících velmi oblíbená a jedna z nejdůležitěších věcí, kterou se Olympic od Titanicu lišil byl přebytečný prostor na palubě B Olympicu (- zasklená promenáda) kde byl na Titanicu tento prostor využit pro další kajuty první třídy.

Britannic se od svých sester lišil těmito věcmi: Pro cestující 1. třídy přibyl čtvrtý výtah, dětský koutek, 2 motorové čluny, díky ztátě Titanicu přibyla jedna přepážka, přibyl dvojitý plášť, dále kadeřnický salón pro dámy, ve druhé třídě přibyla tělocvična, stoková síť a hlavně mezinástabový prostor (- promenáda pro 3. třídu) byl uzavřen. Dále také na hlavní schodiště první třídy měly být namontovány varhany,  kuřárna 3. třídy, která se nacházela na Titanicu a Olympicu na plaubě C na zádi, na Britannic byla umístěna na palubu B na záď a nad ní se pnul dokový můstek, atd...


Zajímalo by mě, kolik Titanic měl celkem kotev (vím pouze o dvou) a jakou délku měly kotevní řetězy?
Yamsi reaguje:
Titanic měl 3 hlavní kotvy. Dvě na bocích a mezi nimi na palubě byla třetí, záložní. Titanic byl vybavený ještě dvěma pomocnými kotvami, jednou o váze přes půl tuny a druhou o váze 1 a čtvrt tuny.


Nevíte, prosím, jakým způsobem bylo kormidlo spojeno s koly? Nedovedu si dost dobře představit ten složitý systém převodů a táhel...
Petr reaguje:
Byly taženy táhla ke kormidelním motorům, které byly dva, ale pracoval vždy jeden ,druhý byl záložní. Na pohyb byla potřebná obrovská síla, stroje byly obdobné koncepce co hlavní parní stroje. Parní stroje přes převodovku otáčely ozubenými koly hřebenový pulvěnec který byl pružinami (pružiny tam jsou ke tlumení rázů) spojen s pákou přidělanou k otočné hřídeli kormidla (toho co je ve vodě). Tato koncepce potřebuje fakt výkonné stroje. Pro představu funguje tak - zkus manipulovat dveřmi přímo u pantů - jde to těžko, no a co teprv s kormidlem co má přes sto tun a působí na něj tlak vody a cizorodých těles).Tato koncepce se už u velkých lodí nepoužívá snad jen u malých jachet. Dnes většina velkých lodí má místo kormidla otočné lodní šrouby,které umožnují otočit lod i přímo na místě. A mají lodní šrouby v trupu přídě, které jsou kolmo ke směru plavby, slouží jen jako kormidlo.


Kolik stál celkově Titanic společnost WSL v přepočtu na dnešní dobu?
Yamsi reaguje:
Titanic vyšel White Star Line na tehdejších 7,5 mil. dolarů (1,5 mil. tehdejších liber), dnes by stál asi tak 220 mil. dolarů, tzn. 3,6 mld. Kč.

 


TITANIC World
Copyright © 1999-2008 Zdeněk Marášek
Všechna práva vyhrazena