|
V šedesátých letech 19.
století vstupoval britský průmysl do období největší
rozpínavosti a prosperity, do nejúspěšnější éry, jakou kdy zažil
a patrně i zažije. Zejména stavba lodí a námořní doprava se
rozvíjeli rok od roku. Stěží lze pochopit zrod Titaniku,
pokud si nepřiblížíme lidi, kteří na myšlenku obří lodě přišli.
Bez představy o nemilosrdné konkurenci mezinárodního loďařského
odvětví - britského, amerického a německého - neporozumíme ani
důvodům, které vedly k nápadu postavit tak mimořádné plavidlo.
Mužem, který stál u zrodu
Titaniku, byl shodou okolností Kanaďan William James Pirrie. V
sedmadvaceti letech se Pirrie stal společníkem podniku, a především díky
jeho vedení se firma během dalšího půlstoletí stala největší loděnicí na
světě a místem, kde se zrodil Titanic.
Většina lidí se dnes domnívá, že
Titanic byl pouhým technickým vrtochem - jedinečně velkou luxusní lodí. To
je však nedorozumění a podobná představa nedoceňuje rozsah celého podniku.
Pirrie v roce 1907 navrhl, aby jeho firma ve spolupráci s lodní společností
White Star postavila ne jednu, ale tři obří lodě, které by smetly konkurenci
z moří. První se měla jmenovat Olympic, druhá Titanic a
třetí podle dochovaných zpráv Gigantic.
Jak k tomu došlo ? Můžeme říci, že
na začátku byla těsná spolupráce firmy Harland & Wolff s lodní společností
White Star. Na scénu našeho příběhu tak vstupuje nová postava, impozantní T.
H. Ismay, jehož otec byl malým stavitelem lodí v Maryportu v Cumberlandu. V
roce 1869, nedlouho potom, kdy Pirrie nastoupil u Harlanda & Wolffa, koupil
T. H. Ismay se Schwabeho finanční podporou vlajku lodní společnosti White
Star, která si získala jméno na linkách do Austrálie a vozila dychtivé
zlatokopy na naleziště zlata.
Linka do Austrálie byla výnosná,
ale podle Schwabeho i Ismayova názoru to bylo "příštipkaření" ve srovnání se
skvělými možnostmi, které nabízel Atlantik. Během půl století mezi rokem
1840, kdy
Britannia Samuela Cunarda zahájila první paroplavební spojení přes
Atlantik, a rokem 1890 se obchodní výměna mezi Spojenými státy a Velkou
Británií zvýšila sedmkrát.
S příchodem nového století byly
firmy White Star i Cunard připraveny dále zvětšovat své nové lodě. Cunardova
společnost se rozhodla jako první a získala vládní subvenci. Jedním z důvodů
bylo, že se zavázala postavit dva velké parníky, které v případě války mohly
sloužit pro transport vojska. Do roku 1907 byly obě lodě připraveny do
služby - Lusitania a Mauretania, každá z nich nejen větší,
ale také rychlejší než kterákoliv jiná loď. Především Mauretania si
ihned získala oblibu a stala se módním plavidlem.
To tedy byla hrozivá nová
konkurence, s níž se White Star musela vyrovnat. Společnost provozovala
pravidelné expresní linky ze Southamptonu do New Yorku s parníky
Teutonic, Oceanic a Atlantic, ale tyto lodě se
nemohly rovnat Cunardově flotile. Jak měla White Star čelit konkurenci ?
Snaha předstihnout Cunarda rychlostí přepravy byla bezpochyby nevýhodná.
Vyšší rychlost by znamenala méně cestujících a menší prostor pro náklad.
Skok vpřed proto měla zajistit mimořádná velikost lodí. Nezvykle luxusní
vybavení pro bohaté a prostornější ubytování pro skromnější pasažéry potom
měly atraktivnost nových parníků White Star Line dále zvýšit.
Rozhodnutí společnosti White Star
postavit tři obří lodě padlo v době, kdy parníky Mauretania a
Lusitania se již plavily na svých linkách. Traduje se, že Pirrie a
Bruce Ismay se jednoho večera sešli při "kávě a doutníku". Olympic
a Titanic měly být o 33 metrů delší než Cunardovy parníky, měly být
pouze o čtyři až pět uzlů pomalejší a tonáží 46 000 tun měly předstihnout
konkurenci. Při stavbě se nemělo hledět na náklady ani na protesty správců
přístavišť, že pro Olympic a Titanic
nebude v přístavech dost místa. Zejména v New Yorku se velice zlobili. Aby
ukázal správám přístavů, že zaspaly dobu, Pirrie odpověděl, že zamýšlí
postavit osobní loď dlouhou 330 metrů, a nevylučoval tonáž 100 000 tun.
Pirrie nepochybně uvažoval velkoryse. V
době, kdy kreslil svoje plány, nejen že nebyl ani na jedné
straně Atlantiku dok, do něhož by se nové lodě vešly, ale
nestála také ani dostatečně velká loděnice, kde by je bylo možné
postavit. Firma Harland & Wolff musela zkonstruovat mimořádně
vyztužené ližiny, které by unesly hmotnost projektovaných lodí.
Pod největším portálem té doby byly v loděnici Harland & Wolff
stavěny bok po boku Olympic a Titanic. |
|
Mauretania společnosti Cunard.
Lusitania
Olympic a Titanic (vpravo)
v Belfastu.
Teutonic
|
|