|  | V šedesátých letech 19. 
				století vstupoval britský průmysl do období největší 
				rozpínavosti a prosperity, do nejúspěšnější éry, jakou kdy zažil 
				a patrně i zažije. Zejména stavba lodí a námořní doprava se 
				rozvíjeli rok od roku. Stěží lze pochopit zrod Titaniku, 
				pokud si nepřiblížíme lidi, kteří na myšlenku obří lodě přišli. 
				Bez představy o nemilosrdné konkurenci mezinárodního loďařského 
				odvětví - britského, amerického a německého - neporozumíme ani 
				důvodům, které vedly k nápadu postavit tak mimořádné plavidlo. Mužem, který stál u zrodu 
	Titaniku, byl shodou okolností Kanaďan William James Pirrie. V 
	sedmadvaceti letech se Pirrie stal společníkem podniku, a především díky 
	jeho vedení se firma během dalšího půlstoletí stala největší loděnicí na 
	světě a místem, kde se zrodil Titanic. Většina lidí se dnes domnívá, že 
	Titanic byl pouhým technickým vrtochem - jedinečně velkou luxusní lodí. To 
	je však nedorozumění a podobná představa nedoceňuje rozsah celého podniku. 
	Pirrie v roce 1907 navrhl, aby jeho firma ve spolupráci s lodní společností 
	White Star postavila ne jednu, ale tři obří lodě, které by smetly konkurenci 
	z moří. První se měla jmenovat Olympic, druhá Titanic a 
	třetí podle dochovaných zpráv Gigantic. Jak k tomu došlo ? Můžeme říci, že 
	na začátku byla těsná spolupráce firmy Harland & Wolff s lodní společností 
	White Star. Na scénu našeho příběhu tak vstupuje nová postava, impozantní T. 
	H. Ismay, jehož otec byl malým stavitelem lodí v Maryportu v Cumberlandu. V 
	roce 1869, nedlouho potom, kdy Pirrie nastoupil u Harlanda & Wolffa, koupil 
	T. H. Ismay se Schwabeho finanční podporou vlajku lodní společnosti White 
	Star, která si získala jméno na linkách do Austrálie a vozila dychtivé 
	zlatokopy na naleziště zlata. Linka do Austrálie byla výnosná, 
	ale podle Schwabeho i Ismayova názoru to bylo "příštipkaření" ve srovnání se 
	skvělými možnostmi, které nabízel Atlantik. Během půl století mezi rokem 
	1840, kdy
    Britannia Samuela Cunarda zahájila první paroplavební spojení přes 
	Atlantik, a rokem 1890 se obchodní výměna mezi Spojenými státy a Velkou 
	Británií zvýšila sedmkrát. S příchodem nového století byly 
	firmy White Star i Cunard připraveny dále zvětšovat své nové lodě. Cunardova 
	společnost se rozhodla jako první a získala vládní subvenci. Jedním z důvodů 
	bylo, že se zavázala postavit dva velké parníky, které v případě války mohly 
	sloužit pro transport vojska. Do roku 1907 byly obě lodě připraveny do 
	služby - Lusitania a Mauretania, každá z nich nejen větší, 
	ale také rychlejší než kterákoliv jiná loď. Především Mauretania si 
	ihned získala oblibu a stala se módním plavidlem. To tedy byla hrozivá nová 
	konkurence, s níž se White Star musela vyrovnat. Společnost provozovala 
	pravidelné expresní linky ze Southamptonu do New Yorku s parníky 
	Teutonic, Oceanic a Atlantic, ale tyto lodě se 
	nemohly rovnat Cunardově flotile. Jak měla White Star čelit konkurenci ? 
	Snaha předstihnout Cunarda rychlostí přepravy byla bezpochyby nevýhodná. 
	Vyšší rychlost by znamenala méně cestujících a menší prostor pro náklad. 
	Skok vpřed proto měla zajistit mimořádná velikost lodí. Nezvykle luxusní 
	vybavení pro bohaté a prostornější ubytování pro skromnější pasažéry potom 
	měly atraktivnost nových parníků White Star Line dále zvýšit. Rozhodnutí společnosti White Star 
	postavit tři obří lodě padlo v době, kdy parníky Mauretania a 
	Lusitania se již plavily na svých linkách. Traduje se, že Pirrie a 
	Bruce Ismay se jednoho večera sešli při "kávě a doutníku". Olympic 
	a Titanic měly být o 33 metrů delší než Cunardovy parníky, měly být 
	pouze o čtyři až pět uzlů pomalejší a tonáží 46 000 tun měly předstihnout 
	konkurenci. Při stavbě se nemělo hledět na náklady ani na protesty správců 
	přístavišť, že pro Olympic a Titanic
    nebude v přístavech dost místa. Zejména v New Yorku se velice zlobili. Aby 
	ukázal správám přístavů, že zaspaly dobu, Pirrie odpověděl, že zamýšlí 
	postavit osobní loď dlouhou 330 metrů, a nevylučoval tonáž 100 000 tun. 
				Pirrie nepochybně uvažoval velkoryse. V 
				době, kdy kreslil svoje plány, nejen že nebyl ani na jedné 
				straně Atlantiku dok, do něhož by se nové lodě vešly, ale 
				nestála také ani dostatečně velká loděnice, kde by je bylo možné 
				postavit. Firma Harland & Wolff musela zkonstruovat mimořádně 
				vyztužené ližiny, které by unesly hmotnost projektovaných lodí. 
				Pod největším portálem té doby byly v loděnici Harland & Wolff 
				stavěny bok po boku Olympic a Titanic.  |  | Mauretania společnosti Cunard. 
  Lusitania
  Olympic a Titanic (vpravo)v Belfastu.
 
  
	Teutonic
  |  |