|
První skutečně vážný pokus o
nalezení Titaniku uskutečnil texaský naftař a multimilionář Jack Grimm.
Tento boháč, který již dříve financoval několik extravagantních výprav - jako
hledání údajné "díry" v severním pólu, Noemovy archy v Turecku,
příšery ve skotském jezeře Loch Ness nebo sněžného muže v Tibetu - zřejmě
hodlal za každou cenu vstoupit do historie. Najal speciální loď H. J. W. Fay,
dva přední světové oceánografy a 14. července 1980 vyplul z Floridy k Novému
Foundlandu. Záměrem expedice bylo prozkoumat oblast v blízkosti pozice udávané Titanikem
při volání o pomoc a v případě neúspěchu přesunout pátrání dál na východ,
neboť i Grimmovi poradci měli podezření, že obecně uznávaná pozice potopení Titaniku
není správná. Grimm vezl s sebou sonarovou (hydroakustickou) aparaturu nazvanou SEA
MARC, která byla v určeném prostoru spuštěna nad mořské dno a tažena lodí H.
J. W. Fay na kabelu. SEA MARC vysílal do stran zvukové vlny, jež se po nárazu na
překážku vracely, byly zachycovány a podávaly obraz terénu a předmětů v kruhu
širokém jeden a půl až tři míle.
Poloha vraku Titaniku
View Larger Map
Jacku Grimmovi však štěstí nepřálo. Přes
obrovské investice Titanic nenalezl ani v roce 1980, ani při druhé výpravě v
roce 1981, ani při třetí v roce 1983. Příčinou neúspěchu byla kombinace smůly,
Grimmova amatérismu a tvrdohlavosti. Smůlu měl s počasím - v průběhu tří expedic
strávil v oblasti potopení Titaniku celkem 40 dnů a z toho jen jeden den byl
vítr slabší než 13 až 18 mil za hodinu. V takových podmínkách se těžko
pracovalo. Kromě toho vyplul, aniž měl přesnější představu, kde vlastně bude
pátrat, a při žádné ze tří výprav nebyl na moři dostatečně dlouho na to aby,
mohl oblast průzkumu dostatečně rozšířit, když Titanic nenalezl tam, kde
předpokládal. Dále mu chyběl systém - namísto plynulého průzkumu se často vracel
na místa kde měl dojem, že sonar "něco" objevil. A nakonec neměl
patřičnou důvěru ve zkušenosti vědců, kteří jej doprovázeli, svoje nápady a
domněnky prosazoval proti jejich radám.
Třináct roků se na výpravu za Titanikem připravoval vedoucí laboratoře
pro hlubinné potápění Woodsholeského oceánografického institutu ve státě
Massachusetts dr. Robert D. Ballard. Tento vynikající námořní geolog prostudoval
všechny dosažitelné historické materiály týkající se slavné lodi, hluboké
znalosti podložil vysokou vědeckou odborností a technickým zázemím jednoho z
nejvýznamnějších oceánografických pracovišť na světě a krok za krokem svůj
záměr uskutečňoval.
Samozřejmě klíčovým předpokladem pro úspěch zamýšlené akce bylo získání
potřebného technického vybavení, což v praxi znamenalo především opatření
finančních prostředků na jeho vývoj a konstrukci. Zpočátku, v polovině
sedmdesátých let, byl k dispozici pouze prototyp miniponorky Alvin, která mohla s
tříčlennou posádkou sestoupit do hloubky asi 2 000 metrů, a vlečné zařízení
ANGUS (Acoustically Navigated Geological Underwater Survey), tvořené trubkovou
konstrukcí chránící fotografické přístroje - mateřská loď táhla ponořený
ANGUS na laně a jeho kamery pořizovaly snímky mořského dna. Ale Alvin ve stávající
podobě nemohl proniknout do hloubky, ve které se nalézal Titanic, a ANGUS
nebyl dostatečně operativní - co nafotografoval, bylo možno zjistit až po jeho
vytažení a vyvolání filmů. Doktor Ballard proto navrhl vojenskému námořnictvu, aby
financovalo vývoj dvou dokonalejších zařízení: ponorky bez lidské posádky
pojmenované Argo a robota Jasona. Argo, podobně jako ANGUS, tvořila otevřená kovová
konstrukce, ale už vybavená pěti videokamerami a dvěma sonárními systémy. Argo
měla táhnout mateřská loď na kabelu a robot Jason spojený kabelem s Argem měl
nastoupit v okamžiku, kdy bude zjištěno něco, co bude vyžadovat bližší
prozkoumání. Měl mít vlastní pohonný systém a měl být vybaven světlem, dvěma
stereokamerami a dvěma chapadly. Kombinace Arga a Jasona by umožnila výzkumníkům
usazeným v kontrolní místnosti mateřské lodi pohodlně sledovat obraz mořského dna.
Odpovědní činitelé vojenského námořnictva rozpoznali, jaké možnosti návrh
skýtá, a požadované prostředky poskytli. V létě roku 1985 bylo Argo v
laboratořích Woodsholeského institutu dokončeno (o správnosti původní koncepce
robota Jasona se objevily pochybnosti, proto byla jeho stavba pozastavena) a vojenské
námořnictvo se rozhodlo financovat i jeho třítýdenní zkoušky. To byla
příležitost, na kterou dr. Ballard léta čekal. Ke zkouškám vybral oblast potopení Titaniku
a nalezení jeho vraku už bylo jen logickým cílem pokusu.
Ballard však měl k prozkoumání oblasti, jejíž rozlohu odhadoval na nejméně sto
čtverečných mil, pouhé tři týdny. Uvědomoval si, že se může dostat do časové
tísně, a proto se obrátil s nabídkou spolupráce na IFREMER (Francouzský národní
oceánografický institut), se kterým úspěšně spolupracoval už v minulosti a mezi
jehož čelnými pracovníky měl řadu osobních přátel. Francouzi souhlasili a byla
dohodnuta operace o dvou fázích: v první jejich výzkumná loď Le Suroit pod
vedením, Ballardova přítele Jeana-Louise Michela propátrá určenou oblast mořského
dna svou nově vyvinutou sonarovou aparaturou nazvanou SAR (Sonar acoustique remorqué),
ve druhé fázi americká výzkumná loď Knorr provede pomocí Arga vizuální
prověrku všech v úvahu připadajících objektů, které objevil SAR, z nichž - jak
Ballard věřil - jeden musí být vrak Titaniku. Po jeho nalezení Argo a ANGUS,
který Knorr též poveze, pořídí videovou a fotografickou dokumentaci.
V čase zbývajícím do zahájení expedice dr. Ballard a Jean-Louis Michel strávili
stovky hodin nad konečným určením oblasti průzkumu. Shromáždili množství údajů
o místě dávné katastrofy a vzali v úvahu i všechny pochybnosti o správnosti pozice Titaniku,
kterou vypočítal jeho čtvrtý důstojník Boxhall. Nakonec vytyčili jako primární
oblast prostor o rozloze jednoho sta čtverečných mil a v případě neúspěchu hodlali
prozkoumat prostor dalších sto padesáti čtverečných mil, který se sice zčásti
překrýval s původním, ale celkově byl situován víc na východ. První i druhá
fáze expedice měly dohromady trvat pět týdnů. |
|
Prototyp
miniponorky Alvin
Ponorka bez lidské posádky Argo
Člunová paluba
Člunový jeřáb
Člunová paluba
Člunová paluba
Člun.paluba bok
Nejnovější snímky vraku Titaniku
|
|