Novinky
Vznik
Stavba
Cestující
Posádka
Plavba
Šetření
Vrak
Film
Média
Autor

Kniha

Fórum



 

Kapesní hodinky důstojníka Pitmana ukazovaly 2 hodiny 20 minut ráno. Bylo 15. dubna 1912 a nad Titanikem, největším a nejluxusnějším parníkem té doby, se zavřely vody oceánu. Zatímco "nepotopitelné" lodi nebylo pomoci, pro víc než patnáct set pasažérů boj o přežití v mrazivém Atlantiku teprve začal. Byli mezi nimi prý i Češi. Ale můžeme tomu věřit?

Celou pravdu o podrobnostech už zjistit nemůžeme. Od samého počátku existovala bílá místa a otazníky. Ve výpovědích trosečníků se objevovaly zásadní rozpory. Vinni byli i senzacechtiví novináři, ochotni dát za jejich výpovědi slušný honorář. A tak se nedivme, že si na svou záchranu "vzpomněli" i očití svědkové, kteří Titanic ve skutečnosti nespatřili ani z břehu.

Nepotopitelné mýty
Černý pasažér Viktor Halva, stevard Rudolf Linhart, člen lodní kapely Karel Stanke, číšník Josef Kielbasa, strojník Jan Kabát a cestující druhé třídy Michel Navratil se dvěma syny - tito Češi bývají nejčastěji zmiňováni v souvislosti s Titanikem. Jenže důkazy většinou chybí.

Prolhaný číšník
Čítankovým příkladem je Josef Kielbasa. Až do své smrti byl ochoten přísahat, že v šestnácti letech pracoval na palubě lodi jako pomocný číšník. V osudný okamžik prý nesl plný tác piva a div že se nepolil. Pak mu jeho nový přítel telegrafista Philip Albert pošeptal, že dostal rozkaz vysílat SOS, a Kielbasa se řítil jako o život nahoru. Pomáhal ženám a dětem nastupovat do člunů a dav ho v panice strhl za nimi. Domnělý pikolík se ale nemohl "málem polít pivem", protože pasažéři žádný náraz nepostřehli. Zmiňovaný radista se ve skutečnosti nejmenoval Philip Albert, ale John George Philips a je téměř nemožné, aby se vybavoval s řadovým číšníkem, zvlášť když Kielbasa zřejmě neuměl anglicky. Ani s panikou se "netrefil". Vypukla totiž až těsně před potopením.

Černý pasažér
Zcela bez pochybností není ani příběh Viktora Halvy, mladíka s velikou touhou dostat se do Ameriky. Lístek do Států sice měl, ale Titanik, lákavý zázrak techniky, hlásil obsazeno. Halva se ale jen tak nevzdal. Využil zmatku při nakládání zásob a proklouzl na palubu. Přemluvit neznámého muže, aby ho ukryl u sebe v kajutě, už byla hračka. Ta kajuta měla číslo 903 a černý pasažér ji údajně opustil až před půlnocí 14. dubna. To už Titaniku docházely síly. Halva si byl dobře vědom nebezpečí i toho, že na člun se nedostane. Skočil do ledové vody. Tonoucí kolem křičeli a mizeli pod hladinou. Naštěstí spatřil člun. Doplaval k němu a lidé mu pomohli nahoru.

Zachránce z Carpathie
Kde je nějaký skutečný Čech, ptáte se? Jedna ze stop vede na anglický parník Carpathia, spásu trosečníků. Mezi členy posádky, kteří se podíleli na záchraně polozmrzlých, byl i Alois Jelitík, pilníkář z Mohelnice. Jeho nevlastní dcera přenechala v sedmdesátých letech mohelnickému muzeu dar - perokresbu Titaniku. Až si ji přijdete prohlédnout, nenechejte se zmýlit. Na obrázku není Titanik, ale jeho sesterská loď Olympic.

     


TITANIC World
Copyright © 1999-2008 Zdeněk Marášek
Všechna práva vyhrazena

 

 

 

Nakupujte sběratelské kousky
REGISTRACE
ZDARMA

Aukro.cz