|
Joseph Bruce Ismay (obvykle nazývaný jen
J.Bruce Ismay nebo jenom Bruce) se narodil v roce 1862 jako nejstarší syn rejdaře
Thomase Henry Ismaye. Jako na syna úspěšného otce byly na mladého Bruce kladeny hned
od dětství veliké nároky. Byl poslán na prestižní soukromou školu v Elstree,
později do Harow. V mládí vynikal jako úspěšný sportovec, zejména v tenise a při
honech. Po ukončení školy pobýval se svým učitelem rok ve Francii, po té nějaký
čas cestoval. Ve čtyřiadvaceti letech nastoupil ve firmě White Star Line, kde pracoval
jako partner společnosti až do otcovy smrti v roce 1899. V roce 1888 se oženil s
bohatou Američankou Julií Schieffeelinovou.
Když se stal v roce 1899 výkonným
prezidentem firmy, nečekalo ho vůbec lehké období. S nástupem amerických monopolů
hrozily White Star Line netušené problémy, což nový šéf pochopil. Když v roce 1902
přistoupil Ismay na podmínky J. P. Morgana a převedl svoji firmu do amerického koncernu IMM, mnoho ortodoxních Britů včetně Ismayovy
matky mu vyčítalo zbabělost. I Ismay věděl, že vstupem amerického kapitálu do
White Star zaprodal tak trochu firmu zámořskému obrovi. Na druhou stranu se však již
brzy stal generálním ředitelem IMM a výsledkem byl další rozkvět "Bílé
hvězdy".
Ismayův život se začal hroutit v roce 1907, kdy spolu s lordem Pirriem rozhodli o
stavbě Olympiku a Titaniku. Nějaký čas sice mohl žít se slávou
majitele dvou největších lodí světa, ale jen krátce. Po katastrofě Titaniku
se stal štvancem a trochu nespravedlivě i obětním beránkem. Veřejnost mu vyčítala
zejména fakt, že na rozdíl od kapitána a lodního stavitele nedokázal statečně
vytrvat na potápějící se lodi a nastoupil do záchranného člunu, a také
nepodložené a nepotvrzené informace, že nutil během plavby kapitána Smithe k
neustálému zvyšování rychlosti. Marně se Ismay po neštěstí obhajoval, že s
kapitánem nikdy o rychlosti Titaniku nejednal a že v záchranném člunu, do
kterého vstoupil, bylo ještě místo a on byl jediný, kdo stál poblíž.
Bezprostředně po katastrofě, ještě na palubě Carpathie, se Ismay
psychicky zcela zhroutil. Krutí novináři i americký vyšetřovací výbor jeho
chování na palubě Titaniku tvrdě odsoudili a ani britská veřejnost
nejednala jinak. Z ran, které na něho dopadly, se Ismay již nikdy nevzpamatoval. Na
podzim 1912 nabídl rezignaci na funkci generálního ředitele IMM, žádal však, aby
mohl zůstat alespoň prezidentem White Star Line. To však bylo zamítnuto. Ismay o obě
funkce přišel a raději se stáhl z veřejného života. Vědět o sobě dal prakticky
už jen jednou, částkou 10 000,- liber, kterou přispěl do fondu pro vdovy po
námořnících zahynulých na moři. V roce 1936 mu byla amputována pravá noha a
17.října 1937, pouhý měsíc potom, co byla sesterská loď Titaniku Olympic
sešrotována, zemřel. V Ismaově sloupku v Národním biografickém slovníku
vynechal autor jakoukoli zmínku o Titaniku. Ismay by mu za to byl jistě
vděčný. |
|
Lord W. J.
Pirrie a generální ředitel White Star Line
J. Bruce Ismay
v loděnici během stavby Titaniku.
Bruce Ismay
|
|