|
Společnost White Star Line založil Thomas
Henry Ismay po té, co roku 1867 odkoupil práva na krachující anglické rejdařství
Wilson and Chambers. Zachoval původní vlajku s bílou hvězdou na červeném pozadí a
podle ní nazval novou společnost. Svůj obchodní talent osvědčil Ismay, když krátce
po převzetí podniku uzavřel exkluzivní dohodu s loděnicí "Harland and
Wolf". Podle ní se White Star Line zavázala objednávat stavby svých lodí jen u
této loděnice, naopak vedení Harland and Wolf přislíbilo, že nebude pracovat pro
konkurenční rejdaře. Harland and Wolf měla dále právo stavět lodi dle vlastních
plánů a bez ohledu na náklady. Je až neuvěřitelné, že toho loděnice nikdy
nezneužila. Ihned po sepsání smlouvy objednal Ismay stavbu čtyř nových lodí,
plachetnic s alternativním parním pohonem, a v roce 1871 oznámil pravidelné spojení
na lince Liverpool - New York. Titanic byl registrován v Liverpoolu ve
svém domovském přístavu.
Když Thomas Henry Ismay v roce 1899 zemřel, byla White
Star Line již zavedenou a prosperující firmou. Vedení po smrti zakladatele
společnosti převzal jeho nejstarší syn, tehdy sedmatřicetiletý Joseph Bruce Ismay.
Již v roce 1901 však byl osloven J.P.Morganem a jeho lákavé nabídce na zařazení
White Star Line do kocernu IMM (International Mercantile Marine Comp.)neodolal. Ismay
kromě toho, že nadále zůstal ředitelem své firmy, byl v roce 1904 jmenován také
prezidentem IMM. V roce 1907 objednala White Star Line u své dvorní loděnice stavbu
tří nových liniových lodí, Olympiku, Titaniku a Gigantiku.
Aniž to kdo tušil, začal tím úpadek rejdařství, který se již nepodařilo
odvrátit.
Po katastrofě Titaniku roku 1912 si sice ještě společnost nějakou dobu
udržela své postavení, okolnosti kolem neštěstí spolu s několika nepříliš
vydařenými investicemi a celosvětovou hospodářskou krizí dovedly White Star Line na
pokraj krachu. V roce 1927 vystoupilo rejdařství z IMM, aby se již v roce 1934 spojilo
na doporučení britské vlády se svým největším konkurentem, společností Cunard. V
nově vzniklé společnosti však již neměla White Star Line majoritní podíl a v roce
1947 prodala i zbytek svých akcií Cunardu. K 1.lednu 1950 tak společnost formálně
zanikla.
Zanechala však za sebou celou řadu lodí, které svého času vládly Atlantiku -
Oceanic, Olympic, Majestic, Baltic a mnoho dalších. V současné době již
existuje jen jediná loď z kdysi početné a sebevědomé flotily, malá zásobovací
loď Nomadic, která v roce 1912 přivezla na Titanic kotvící v
Cherbourgu cestující 1. a 2. třídy. Dnes slouží jako plovoucí restaurace na řece
Seině nedaleko Eiffelovy věže v Paříži. |
|
Plakát
Jeden z plakátů W.S.L.
Logo
společnosti White Star Line
Logo W.S.L.
Vlajka W.H.S.
|
|