Kýl Olympiku, první z tria velkolodí
White Star Line, bylo položen 16.prosince 1908. Od té chvíle pracovaly tisíce
dělníků na hrubé stavbě parníku v suchém doku až do 20.října 1910, kdy byl
Olympic spuštěn na hladinu řeky Lagan. Všechny další práce pokračovaly již na
vodě, a to až do 29.května 1911, kdy Olympic vyplul prvně z přístavu
na dvoudenní zkušební plavbu. V náročných testech prospěl na výtečnou,
inspektor Francis Carruthers vydal osvědčení o způsobilosti k plavbě bez
sebemenších výhrad. Po té byl Olympic slavnostně předán majitelům a 14.června se
vydal na svoji první cestu přes oceán.
Archivní záběry parníku Olympic
Při páté plavbě do New Yorku se však ani
tato loď nevyhnula střetu. 22.září při vyplutí ze Southamptonu došlo ke srážce s
křižníkem Hawke, jež se vracel z pravidelné testovací plavby. V okamžiku, kdy se
obě lodě míjely v průlivu ve výjezdu z přístavu, byl Hawke přitažen obrovskou
sací silou mohutné lodi a zdemoloval Olympiku část zádě. Čtrnácté a patnácté
vodotěsné oddělení Olympiku bylo zaplavené, příď křižníku byla zcela rozdrcena.
Nevzniklo sice nebezpečí, že by se Olympic potopil, nicméně loď byla velmi vážně
poškozena a její oprava si vyžádala dva měsíce. Navíc se o tento čas pozdržela i
dostavba Titaniku, který musel uvolnit místo v suchém doku, ve kterém byl právě
dokončován, své starší sestře. Aby toho nebylo pro White Star Line málo, Olympic
byl soudem uznán jako viník celé srážky a jeho majitelé neměli nárok na úhradu
škody vzniklé samotným poškozením i ušlými zisky.
Stavba parníku Olympic
Olympic se vůbec svým majitelům řádně prodražil. Krátce potom, co opraven znovu
vyplul znovu na moře, přišel pro změnu o list lodní vrtule. To sice byla v
porovnání se srážkou s Hawkem prkotina, nicméně vyžádala si další opravu.
Krátce po tragédii Titaniku byl Olympic znovu umístěn do suchého doku, kde
prodělal rozsáhlou rekonstrukci dvojitého dna zvýšení vodotěsných přepážek.
Tyto úpravy měly zaručit, aby se loď udržela na hladině při stejném poškození,
jaké utrpěl Titanic. Když se už zdálo, že má Olympic nejhorší za sebou a začne
konečně vydělávat, přišla 1.světová válka a Olympic místo platících
cestujících vozil na bojiště západní fronty britské vojáky. V květnu 1918 si
připsal nečekaný válečný úspěch, když potopil německou ponorku. Roku 1919, potom
prodělal další přestavbu, mohutné parní stroje v jeho podpalubí nahradily dieselové
motory a Olympic jako první velký osobní parník přeplul oceán na naftu. Sloužil až
do roku 1935, podepsala se na něm však krize námořní dopravy a společnosti vůbec.
Přes všechny svízele, které tuto loď postihly, je třeba ji však považovat za
úspěšnou, určitě úspěšnější než její dvě sestry. Olympic přeplul
pětsetkrát Atlantik a najel více jak milion a půl mil. V září 1935 byl, po
téměř pětadvaceti letech služby, prodán do šrotu a částečně rozebrán. Po
dvou letech, v září 1937 byl kompletně rozebrán a sešrotován. Části jeho
nádherného a přepychového interiéru je však dodnes možné najít v některých
luxusních restauracích a hotelech v Anglii.