|
Odbavení záchranných člunů
Titaniku
Nebyla využita kapacita záchranných člunů
Vybavení člunů
Zprávy o sporech v záchranných člunech
Nebylo rozdílu mezi cestujícími
Chování ve člunech
Potopení lodi
Nedošlo k žádnému sání či víru
Odbavení
záchranných člunů Titaniku
NA ZAČÁTEK
Když kapitán Smith obdržel zprávy o tom, že loď nabírá vodu, ihned vydal rozkaz k
zahájení přípravy člunů. Dalším rozkazem oznámil, že do člunů mají nastoupil
přednostně ženy a děti. V této době také byly rychle za sebou vypáleny i
signální rakety
V té době se nejvíce projevila malá připravenost posádky. Pro naloďování do
člunů neexistoval žádný systém, všude panoval zmatek, nikdo nedokázal rozhodnout,
na které palubě se bude do člunů nastupovat, projevily se velké názorové rozdíly
na to, kolik členů posádky bude třeba, aby ovládalo člun. Také nebylo jasné, kolik cestujících se má do jednoho člunu vejít a
jak se při tom má postupovat. Na jedné straně lodi nastupovaly do člunů pouze ženy
a děti, zatímco na druhé byl poměr mezi ženami a muži ve člunu téměř vyrovnaný.
Přesto celkově bylo všude znát, že ženy a děti mají absolutní přednost. Neschopnost naložit čluny
podle jejich maximální nosnosti bezesporu vyústila v to, že došlo zbytečně k mnohem
větším obětem a že celkem mohlo být zachráněno i o několik set lidí více.
Nebyla
využita kapacita záchranných člunů
NA ZAČÁTEK
Plavidlo bylo vybaveno záchrannými čluny, jak bylo výše
uvedeno, pro 1176 osob, avšak zachráněno jich bylo pouze 711. Jen několik ze všech
člunů bylo naplněno zcela, ostatní jen částečně. Některé byly naloženy na
palubě A, jiné na člunové palubě. Dvacátý člun
se převrhl, když se příď lodi naklonila, a takto převrácený posloužil jako vor
asi pro 30 lidí, mezi nimiž byl i druhý důstojník Lightoller, telegrafisté Bride a
Phillips (ten později zemřel) a cestující plk. [Archibald] Gracie, Jack Thayer a
další členové posádky, kteří se
na vor vyšplhali, když se loď potopila.
Vybavení člunů
NA ZAČÁTEK
V případě, že by moře nebylo tak klidné, zůstává otázkou, zda by čluny Titaniku
byly spuštěny na hladinu bez úskalí. Místo, odkud byly spouštěny, bylo asi 25
metrů nad hladinou. Kdyby moře loď rozhoupalo, zcela určitě by došlo i k
rozhoupání člunů, které by pak narážely do boku lodi. Z výpovědí je zřejmé,
že při spouštění několika člunů došlo k zachytávání o lodní stěny Apelujeme
na výrobce těchto zařízení, aby tomuto problému věnovali zvýšenou pozornost a dosáhli výrazného
zlepšení možností ovládat čluny při jejich spouštění.
Zprávy o
sporech v záchranných člunech
NA ZAČÁTEK
Ve výpovědích zachráněných jsou naznačeny významné rozdíly v množství
pasažérů jednotlivých člunů. Například ve člunu číslo 1 jeden ze
zachráněných hovoří o celkovém množství deseti lidí. Na druhé straně z
výpovědi přiděleného námořníka je patrné, že ve člunu bylo 7 členů posádky a
asi 14 až 20 cestujících. Důstojník, který dohlížel při jeho nakládání, zase
odhaduje, že ve člunu sedělo 3-5
žen a 22 mužů. I kdybychom vzali v úvahu minimální počet, o němž se zmiňují
zachráněné osoby v jednotlivých člunech, celkové číslo by stále vysoce
převyšovalo skutečné množství osob, které vzala na svou palubu Carpathia.
Nebylo rozdílu mezi
cestujícími
NA ZAČÁTEK
Různá svědectví hovoří o tom, že kromě drobných výjimek nebyla na lodi žádná
panika. Při nakládání do člunů nebyly činěny rozdíly mezi cestujícími první,
druhé a třetí třídy, přestože podíl zachráněných je nižší právě u
cestujících třetí třídy než tomu bylo u ostatních. Ženám a dětem při tom byla
dávána absolutní přednost.
Náš výbor je přesvědčen, že při
lepší organizaci mohli být lidé ve člunech po spuštění na hladinu soustředěni do
několika člunů, a tak by se čluny daly využít daleko lépe, což by zachránilo
životy mnoha lidí, a podle nás je pravděpodobné, že by se tak stalo, kdyby se čluny
včas vrátily na místo katastrofy.
Chování
ve člunech
NA ZAČÁTEK
Po spuštění plulo několik člunů po mnoho hodin směrem, kterým podle světel mohl
být Californian. Ostatní čluny zůstaly na místě neštěstí a zachránily tak
několik dalších lidí. Poté, co byli cestující z jednoho člunu přemístěni do
zbývajících čtyř, které byly svázány k sobě, a poté, co odezněla úzkost, se
vydal pátý důstojník Lowe s člunem číslo 14 na místo, kde loď ztroskotala, a tam zachránil další čtyři
osoby, z nichž jedna později zemřela. Důstojník Lowe pak vzal do vleku člunu číslo
14 jeden ze skládacích člunů a podařilo se mu zachránit ještě pasažéry z
dalšího skládacího člunu.
Lidé, kteří se uchýlili na
převrácený skládací člun, byli zachráněni, včetně druhého důstojníka
Lightollera a cestujících pánů Gracie a Thayera, a také telegrafisté Bride a
Phillips, a to čluny číslo 4 a 12 ještě před příjezdem lodi Carpathie. Čtvrtý
skládací člun doplul až k boku Carpathie, a jeho
posádku tvořilo 28 žen a dětí, většinou šlo o cestující třetí třídy, 3
topiči, 1 stevard, 4 Filipínci, prezident Ismay a pan Carter z Filadelfie. Člunu velel
kormidelní poddůstojník Rowe.
Potopení lodi
NA ZAČÁTEK
Loď šla pod vodu nejprve v přední části, a její poloha byla před potopením,
přesně 15. dubna v 0.47 h newyorského času téměř svislá. Objevily se rozporné
názory ohledně toho, zda se loď rozlomila na dvě poloviny, ale spíše je
pravděpodobné, že se potopila celá, tedy nerozlomila se. (Tento závěr byl v roce 1985, kdy byl nalezen vrak
lodi, zrevidován.)
Nedošlo k
žádnému sání či víru
NA ZAČÁTEK
Komise považuje za dosti zajímavé, že potom, co loď zmizela z hladiny, nedošlo ke
vzniku žádného sání víru, anebo jiným změnám na povrchu hladiny. Mnohá
svědectví potvrzují, že při klesání pod vodu loď nezpůsobila žádný vír,
kterého by si povšimli lidé ve vodě, na převráceném člunu, nebo i lidé
přidržující se plovoucích trosek, či osoby nacházející se ve člunech v těsné
blízkosti plavidla, a kterýžto vír
by jim zabránil v tom, aby se mohli hnout z místa, kde se loď potopila. |
|
|
|