|
Kapitán Rostron
Místo katastrofy
Těla nebyla vidět
Telegrafická služba
Informování veřejnosti
Zadržování informací
Kapitán
Rostron
NA ZAČÁTEK
Výbor by rád nyní zaměřil vaši pozornost ke kurzu, kterým se řídila pod velením
kapitána Rostrona loď Carpathia. Ihned po obdržení tísňového telegrafického
volání dal kapitán Rostron rozkaz otočit loď a plout směrem k Titaniku.
Kromě toho dal instrukce hlavnímu strojmistrovi, aby přivolal ještě jednu směnu
topičů a zajistil, aby loď vyvinula co nejvyšší rychlost.
Protože si uvědomoval možné nebezpečí ledovců na této trase, zdvojnásobil
kapitán Rostron hlídky a nařídil, aby byly nanejvýš opatrné. Kromě toho přivolal
do služby další hlídku na příď a dalšího důstojníka na můstek. Okamžitě
také dal pokyn prvnímu důstojníkovi "připravte všechny naše záchranné
čluny, aby byly schopny jít jim na pomoc".
Výbor došel k závěru, že jednání kapitána Rostrona zaslouží nejvyššího
uznání a zvláštního ocenění.
Místo katastrofy
NA ZAČÁTEK
Pasažéři prvního člunu byli naloženi na Carpathii v pondělí ve 4.10 h, a poslední
ze zachráněných již byli na palubě v 8.30 h, a poté kapitán Rostron vydal instrukce
"poskytnout vše, oč požádají, provést krátkou modlitbu za ty, kdo přežili, a
počestný smuteční obřad pro ty, kdo tam zůstali".
Při příjezdu Californianu, což bylo asi v osm hodin ráno, se spojil kapitán
Carpathie s jeho velitelem, kterému sdělil, že všichni cestující ve člunech byli
zachráněni, ale podle něho by mohl být nablízku ještě jeden, a domluvili se, že se
Californian bude snažit pečlivě prozkoumat okolí, jestli náhodou někoho nenajde.
Kapitán Rostron uvedl, že Carpathia vyzvedla cestující
z 15 člunů a dvou skládacích člunů. Podle důkazů, které má komise k dispozici,
byli vyslechnuti cestující každého z těchto člunů, kteří shodně uvedli, že
všechny ze 16 člunů, které na Titaniku byly, se spustily na hladinu. Třináct z nich bylo umístěno na
palube Carpathie a odvezeno do New Yorku.
Poté, co se kapitán Rostron domluvil s velitelem Californianu na dokončení
pátrání, nasadila Carpathia kurz na New York, a okamžitě poslala telegrafickou
zprávu vedení své společnosti tamtéž:
New York, poloha 41,45, sev. š., 50,20 záp. d. Plujeme do New Yorku, jestliže nám
nedáte jiný rozkaz, s asi 800 lidmi na palubě, po konzultaci s panem Ismayem a po
zvážení všech okolností. Za situace, kdy je kolem tolik ledu, považuji New York za
nejlepší. Množství ledovců a asi 36 kilometrů dlouhé ledovcové pole s ledovcovými
horami.
Těla
nebyla vidět
NA ZAČÁTEK
Výbor by nyní obrátil pozornost na fakt, že kapitán Rostron, i když dorazil na
místo nehody jen několik hodin poté, co se stala, uviděl pouze jedno tělo, a že
kapitán Lord z lodi Californian, který pak pokračoval v tříhodinovém pátrání
na místě katastrofy, nenašel ani jediné. To, že se ani kapitánu Carpathie, kapitánu
Californianu, ani kapitánu lodi Mount Temple nepodařilo následujícího rána nalézt těla zemřelých, svědčí o tom,
že z těch, kdo šli s lodí pod vodu, se nikomu nepodařilo dostat se zpět na hladinu,
nebo byli odneseni proudem, či zamrzli v silném ledu, který se do rána na místě, kde
se loď potopila, vytvořil. Avšak to, že mnohá těla byla nalezena ve velké
vzdálenosti od místa katastrofy, se dá vysvětlit působením mořských proudů nebo
pohyby ledu.
Telegrafická
služba
NA ZAČÁTEK
Během pondělního rána 15. dubna byly operátorovi předány četné zprávy
oficiálního charakteru s explicitním příkazem kapitána, aby byly ihned odeslány, a
jestliže to bude nutné, zaslány prostřednictvím jiných lodí.
Nevyjímaje tyto specifické instrukce kapitána telegrafistovi z rána 15. dubna
ohledně přenosu zprávy pana Ismaye pro pana Franklina v New Yorku, důkazy
nasvědčují tomu, že tuto zprávu obdržel pan Franklin až kolem deváté hodiny
ranní ve středu 17. dubna. Původní zpráva, již má výbor k dispozici, ukazuje, že
tato zpráva byla podána z Carpathie 17. dubna přes Halifax. Naše vyšetřování
ukázalo, že tento vzkaz byl panu
Franklinovi doručen v New Yorku velmi brzy poté, co ho společnost Postal Telegraph
Cabel obdržela. Zní takto:
PARNÍK CARPATHIA, 17. dubna 1912 (přes Halifax)
ISLEFRANK, N. Y C.:
S hlubokým zármutkem oznamujeme, že dnes ráno se Titanic
potopil po nárazu do ledovce, s následnými velkými ztrátami na životech. Další
podrobnosti budou následovat.
BRUCE ISMAY
Tuto zprávu obdržel pan Franklin v New Yorku asi v 9 h ráno, 17. dubna.
Informování
veřejnosti
NA ZAČÁTEK
Záznamy také odhalily, že první oficiální zpráva, kterou zástupci společnosti
White Star Line předložili veřejnosti, byla získána od kapitána Haddocka z Olympiku,
zaslaná v pondělí 15. dubna v 6.16 h, která zní:
Carpathia dorazila na místo, které udával Titanic, za rozbřesku. Nalezla
pouze čluny a trosky. Titanic ztroskotal asi ve 2.20 h ráno, v poloze 41,16
sev. š., 50,14 záp. d. Všechny jeho čluny byly spuštěny na vodu. Parník
společnosti Leyland Californian zůstal
na místě nehody a pokouší se podrobně prohledat místo neštěstí. Carpathia se
vrací se zachráněnými do New Yorku, prosíme, informujte společnost Cunard.
HADDOCK
Přestože měli zástupci společnosti k dispozici již tuto informaci, zaslali
telegram adresovaný J. A. Hughes, Huntington, datován New York, 15. dubna 1912, s
tímto obsahem:
Titanic pokračuje v cestě do Halifaxu. Cestující by tam měli dorazit ve
zdraví ve středu.
WHITE STAR LINE
20.27 h
Výbor nebyl schopen zjistit autora tohoto telegramu. Nicméně
jsme zjistili, že tato zpráva byla doručena do pobočky Western Union, která sídlí
ve stejné budově jako kanceláře White Star Line, Broadway 11, v 19.51 h, ale bohužel
jsme stále na pochybách, co se týče osoby která tento vzkaz posílala, nebo neznáme
její pohnutku. Kdokoli to však byl a z jakéhokoli
důvodu, je vinen z toho nejhoršího zločinu.
Zadržování informací
NA ZAČÁTEK
Výbor se nedomnívá, že by telegrafista Carpathie vyvinul nejvyšší úsilí, aby byly
důležité zprávy o neštěstí předány na odpovědná místa. Informace, které se
katastrof týkají, již byly dříve použity telegrafisty k jejich vlastnímu
obohacení. To, že se tak dělo za tichého souhlasu společnosti Marconi, ovlivnilo
patrně i tuto událost. Možnost zpeněžit své zážitky, navíc podporovaná
představiteli společnosti, kteří
sami takové snažení podporují, ovlivnilo operátory Titaniku a Carpathie, a
toto jednání by mělo být zakázáno. Členové výboru by chtěli v tomto duchu
oslovit pana Marconiho, aby vahou svého postavení tento zákaz uvedl v platnost. |
|
|
|