|
H. T. Wilde (zástupce kapitána)
W. M. Murdoch (první)
Ch. H. Lightoller
(druhý)
H. J. Pitman
(třetí)
J. G. Boxhall (čtvrtý)
H. G. Lowe (pátý)
J. P. Moody (šestý)
Palubních důstojníků bylo na Titaniku
sedm, tři z nich ve funkci strážních důstojníků (vrchní, první a druhý
důstojník) a čtyři mladší důstojníci (třetí, čtvrtý, pátý a šestý
důstojník). Jejich pracovní čas byl organizován podle rozdělení celého dne na
šest čtyřhodinových úseků, takzvaných stráží. Od 8 hodin ráno do 12 hodin to
byla "dopolední" stráž, od 12 do 16 hodin "odpolední", od 16 do 20
hodin "psí" stráž, od 20 do 24 hodin "první", od 24 do 4 hodin
ráno "střední" nebo "hřbitovní" a od 4 do 8 hodin
"ranní" nebo i "kávová" stráž. Jejich počátek oznamovalo osm
úderů na zvon umístěný na navigačním můstku, potom zvon zazněl ještě každou
půlhodinu a celou hodinu.
Při započetí každé čtyřhodinové služby
přišel na můstek nový strážní důstojník vystřídat předchozího. Prověřil
pozici lodi, její kurs a rychlost, srovnal tyto údaje se záznamem na tabuli v
kormidelně a s mapou, vyslechl od důstojníka, který právě skončil, informace o
počasí, bezdrátových depeších a všech dalších skutečnostech, které by jej mohly
zajímat nebo být důležité pro průběh jeho služby. V noci se končící důstojník
vždy ještě několik minut zdržel, než si zrak jeho nástupce zvykl na temnotu
obklopující loď. Teprve poté nový strážní důstojník převzal službu. Od té
chvíle byl odpovědný za vše, co se po dobu jeho služby na lodi a v souvislosti s
její plavbou dělo a stalo. Přijímal pravidelná telefonická hlášení docházející
na můstek z různých míst, rozhodoval o všech opatřeních, která bylo nutno učinit,
a dával závazné pokyny všem ostatním členům posádky. Pouze v případě naléhavé
potřeby, nouze nebo mimořádné události informoval strážní důstojník kapitána,
který se jinak na navigačním můstku zdržoval jen podle svého vlastního uvážení.
Spolu s novým strážním důstojníkem nastupoval
službu i jeden z mladších důstojníků. Bylo zvykem, že strážní důstojník měl
své stanoviště na návětrné straně a mladší důstojník na závětrné straně
navigačního můstku, aby byla neustále zajištěna kontrola na obou stranách lodi.
Mladší důstojník plnil po dobu služby řadu úkolů, včetně sledování úchylky
kompasu, obstarával telefon, dohlížel na kormidlo a v případě potřeby odcházel
podat hlášení kapitánovi. Jeho hlavní povinností bylo ulehčit strážnímu
důstojníkovi, na kterém spočívala všechna odpovědnost a jehož pozornost neměla
být zatěžována či rozptylována podřadnějšími úkony.
Na velkých a rychlých parnících White Star Line
byla zavedena praxe, podle které strážní neboli starší důstojníci drželi čtyři
hodiny službu a osm hodin odpočívali: vrchní důstojník sloužil od 2 do 6 hodin
ráno a odpoledne, druhý důstojník od 6 do 10 hodin ráno a večer a první důstojník
od 10 do 2 hodin v noci a v témže časovém úseku přes poledne. Mladší důstojníci
měli čtyři hodiny služby a čtyři hodiny odpočinku, v případě takzvané
"psí" stráže, to jest od 16 do 20 hodin odpoledne, se vyměnili po dvou
hodinách, aby byl dosažen lichý počet služeb a tím se zajistilo, že nebude na
téhož důstojníka připadat každý den plavby služba ve stejné době. Při výměně
strážních důstojníků přicházel na můstek i nový kormidelník, aby se ujal
kormidla, a současně se také měnily hlídky.
Získat místo důstojníka na jednom z velkých
transatlantských parníků bylo touhou těch nejschopnějších a nejnadanějších
mladých mužů britského obchodního loďstva. Mladí námořníci se proto ze všech
sil snažili vyniknout a usilovně pracovali, aby vytoužené mety dosáhli. Po několika
letech tvrdé dřiny, většinou na plachetních lodích, skládali poddůstojnické
zkoušky, poté v některé z námořních škol studovali matematiku, námořní
astronomii, nautiku a navigaci. Následoval další pobyt na moři a složení
důstojnických zkoušek. Teprve potom bylo možno pomýšlet, opět po náročných
zkouškách, na získání kapitánského patentu, který svému nositeli přiznával
oprávnění velet na moři.
Společnosti jako Cunard a White Star Line
dokázaly, díky svému prioritnímu postavení v transatlantské osobní a poštovní
přepravě, do svých služeb získat ty nejlepší důstojníky, nejschopnější
navigátory a námořníky. White Star Line vyžadovala od zájemců o zařazení na
důstojnické místo na některé ze svých velkých lodí, aby prošli školou
mořeplavby na plachetnicích, aby měli příslušná osvědčení, pokud možno
kvalifikaci Extra Master, a aby náleželi k zálohám britského válečného
námořnictva.
Je proto přirozené, že při obsazování
důstojnických míst na Titaniku, svém nejnovějším a největším parníku,
rejdařství vybralo ty nejlepší.
Kapitán a sedm důstojníků, kteří se střídali
na můstku Titaniku při jeho panenské plavbě, bezesporu náleželo k elitě
britského obchodního loďstva. Velká rejdařství jako Cunard nebo White Star Line
dobře věděla, proč provádějí tak přísný výběr a kladou tak vysoké požadavky
na velitele a důstojníky svých poštovních a pasažérských lodí. Dobré platy,
záviděníhodná strava, prostorné kajuty a pravidelné dovolené, to byla jen jedna, ta
světlejší stránka služby na transatlantských parnících. Existovala ještě druhá
stránka, méně zářivá. Nároky na odolnost důstojníků a zátěž, jaké byla
během plavby po frekventovaných severoatlantských trasách vystavena jejich nervová
soustava a psychika, byly obrovské a jen ti nejzdatnější mohli vydržet. |
|
Důstojníci Titaniku
|
|