|
Titanic
měl tři šrouby a kombinované pohonné zařízení. Tvořily je dvě skupiny
čtyřválcových pístových parních strojů trojčinného expanzního typu,
pohánějících dva třílistové boční šrouby každý o váze 38 tun, a nízkotlaká
parní turbína, otáčející čtyřlistovým středním šroubem vážícím 22 tun.
Kombinace pístových strojů a turbíny byla užita již dva roky předtím na parníku
Laurentic, lodi podstatně menší (14 900 BRT). Osvědčila se, neboť snižovala
spotřebu páry i nežádoucí vibrace. Po těchto dobrých zkušenostech byl stejný
systém užit i na Olympiku a Titaniku.
Registrovaný výkon parních strojů a turbíny byl
50 000 k, ale skutečný výkon byl odhadován na nejméně 55 000 k, což umožňovalo
dosáhnout rychlosti přes 23 uzlů, maximální dosažitelná rychlost se odhadovala až
na 25 uzlů. Turbína byla umístěna v páté vodotěsné komoře od zádi lodi. Za ní,
směrem k lodní přídi, byla komora vyhrazená pístovým strojům a dál se nacházelo
šest komor s dvaceti čtyřmi oboustrannými a pěti jednostrannými kotly
dodávajícími páru hlavním strojům, turbíně, generátorům a pomocným strojům.
Všechny kotle měly průměr 4,79 metrů, oboustranné byly 6,08 metrů dlouhé a
jednostranné 3,5 metru. Každý oboustranný kotel měl šest topenišť a jednostranný
tři topeniště, využívající přirozeného tahu, posilovaného větráky
vhánějícími vzduch pod rošty.
Od kotlů vedlo do strojovny dvoje hlavní potrubí
rozvodu páry s uzávěry ve třech vodotěsných přepážkách. Navíc byl v přepážce
oddělující strojovny od kotelen (přepážka K) na každém z obou potrubí instalován
bezpečnostní uzávěr, umožňující v případě, že by potrubí prasklo, okamžitě
přívod páry přerušit. Kromě těchto dvou hlavních rozvodů páry byly přípojky
vedeny ke generátorům a pomocným strojům, včetně pump a generátoru k nouzové
výrobě elektrického proudu. |
|
Instalace koncových hnacích hřídelí
Parní stroj
Kormidlo
Parní stroje
Komora jednoho středtlakého válce
|
|