|
Stavba
velké námořní lodě trvá i několik roků. Je na místě osvětlit alespoň
základní fáze tohoto složitého a technicky náročného procesu.
Než rejdařství
zadá loděnici stavbu parníku, pečlivě zvažuje, co bude od nové lodi požadovat,
jaké vlastnosti má mít a jakému účelu má sloužit. Stanoví konstruktérům její
velikost, žádoucí rychlost, typ strojů a v hlavních rysech i požadavky na vnitřní
uspořádání a výstroj. Poté stovky zkušených projektantů po řadu měsíců
provádějí propočty, připravují návrhy a rozkreslují plány. Je zhotoven několika metrový model, na němž se
ověřují vlastnosti projektované lodi. Tímto způsobem například zjišťuje
nejlepší tvar zádě a nejvýhodnější umístění lodních šroubů, zkouší se i
jejich tvary- špatně zvolený šroub může způsobit více než desetiprocentní ztrátu hnací síly strojů, což v praxi
znamená zvýšení nákladů na palivo
Zatímco projektanti na projektu pracují, v dílnách se připravují ocelové desky
kýlu, žebra a pláty pro lodní boky a podle potřeby je tento materiál tvarován,
ohýbán a děrován. Velkou pozornost je třeba věnovat tomu, aby každé žebro a
každý plát náležejí na pravou stranu lodi přesně odpovídal tvarem, velikostí a
váhou protějšku na levé straně.
Loď se staví v suchém doku, jehož dno tvoří pevné lože, zpravidla vyztužené
ocelí a pokryté silnou vrstvou betonu. Na něm je položen skluz, sestavený ze silných
prken a těžkých trámů, který se mírně svažuje k vodě, na jejíž hladinu loď
při spuštění sklouzne
Kýl prochází po celé délce lodi a je hlavním nosníkem, na němž spočívá
celá další konstrukce. Je to ocelový plát položený na masivní dubové špalky, 120
až 150 centimetrů široký a 7 až 10 centimetrů silný, složený z mnoha pevně
spojených dílů. Protože kýl je základem konstrukce lodi, musí být dokonalost sama.
Jeho správné položení je prověřováno s
největší pečlivostí. Dlouho se tak dělo následující metodou: po celé délce
kýlu byly v pravidelné vzdálenosti umístěny kůly s malým otvorem uprostřed, poté
se na jednom konci této řady rozsvítilo světlo, a jestliže je bylo možno vidět řadou otvorů z druhé strany, byl kýl položen řádně,
jestliže ne, bylo kýl nutno opravit a vyrovnat.
Na plochý kýl se- opět po celé délce lodi- upevní vertikální kýl. Nad ním
jsou od přídě k zádi příčné nosníky s přinýtovanými ocelovými pláty
tvořícími horní část dvojitého dna, rozděleného přepážkami na velký počet
vodotěsných oddílů. Užívaných jako nádrže oleje nebo zátěžové vody.
Po dohotovení dvojitého dna následuje upevnění ocelových žeber, což jsou
vertikální úhelníky přinýtované kolmo ke kýlu z pravé i levé strany.
Korespondující žebra na pravé a levé straně příčně spojují ocelové traverzy,
na kterých spočívají jednotlivé paluby. Spolu se žebry jsou vztyčeny i příďový
a záďový vazník, mohutné ocelové výkovky vážící 50 až 75 tun. Poté je možno
přikročit k oplátování lodi očíslovanými
ocelovými pláty, které se připevňují k žebrům. Žebra spolu s oplátováním
tvoří vlastní trup lodi. Jak postupují práce na trupu lodi, vztyčuje se kolem ní
dřevěné lešení umožňující práci natěračům a plátařům. Nad tím vším se tyčí obrovský ocelový portál, na kterém jsou umístěny
jeřáby schopné vyzvedávat náklady o váze tří, pěti nebo deseti tun. V případě
potřeby několik jeřábů spojí síly a poradí si i více než čtyřicetitunovou
zátěží.
Po smontování základních částí lodi jsou zhruba ve výši vnitřního dna
instalovány boční kýly. Jsou to ocelové pláty o délce odpovídající asi jedné
třetině délky lodi, umístěné v její střední části na obou bocích. Jejich
úkolem je zvýšit stabilitu lodi, tj. zmírnit její kolébání na vodě. Nato se na záď lodi nasadí kormidlo a šrouby se upevní na
hřídele. U velké lodi jde o kovové díly značné váhy, například u Olympiku jen ocelová vzpěra k podpoře jednoho šroubového hřídele
vážila 75 a tři čtvrtě tuny.
Nyní je loď připravena ke spuštění na vodu, což je obtížná operace,
vyžadující pečlivou přípravu a velkou námahu. V první fázi je třeba odstranit
dřevěné lešení obklopující dosud trup, zajištěný v žádoucí pozici podpěrami
a vzpěrami. Poté nastoupí na každé straně trupu stovky mužů s železnými kladivy a podkládají jej těžkými klíny, aby se obrovská hmotnost
zčásti postavené lodi přenesla z kýlových dubových špalků na dřevěné skluzy.
Tuto práci řídí pravidelné údery znovu synchronizující údery kladiv. Po jejím
skončení je třeba skluzy dobře namazat. U velké
lodi se k tomu účelu spotřebovalo na 20 tun loje, stejné množství měkkého mýdla a
stovky galonu rybího tuku. Jen tak se zmírní obrovské tření, které nastane při
pohybu trupu.
Když je vše připraveno, elektrické zařízení uvolní blokovací mechanismy,
které dosud zajišťovaly trup na skluzech. Trup se dá do pohybu, zpočátku
neznatelného, ale zvolna se zrychlujícího, a když operace probíhá úspěšně,
zhruba za minutu je trup na vodě mezi spoustou trosek dřevěných podpěrných
konstrukcí a rozdrcených desek a trámu na skluzu.
Aby loď neodplula příliš daleko, drží ji lana připojená ke kotvám nebo vlečné
čluny.
Další práce již pokračují na vodě, loď je uvázána u přístavní hráze. Je
třeba instalovat stroje a nespočetná zařízení tvořící vnitřní a vnější
vybavení. Rozsah potřebných prací je možno odvodit z příkladu Olympiku, jehož váha při spuštění byla 24 600 tun a po zhotovení se
přibližně z dvojnásobila.
Loď je osazována kotly, jeden mohl vážit přes sto tun a u největších parníků
jich bylo užito několik desítek. Následující pístové parní stroje, eventuálně
turbíny, kondenzátory, zalomené hřídele strojů- opět o váze přes sto tun jeden.
Manipulací s nimi zajišťují mohutné plovoucí jeřáby, největší z nich byly
schopny pracovat se zátěží až dvě stě tun. Instalují se komíny a stožáry a do nitra lodi se zabudovávají elektrické
stroje a dynama k výrobě elektrického proudu. Vedle hlavních strojů sloužících k
pohonu má velká loď až sedmdesát pomocných strojů, uvádějících v chod kormidlo,
velký počet pump a čerpadel, ventilátorů,
odpařovače, jeřáby, navijáky, a mnoho dalších zařízení. Je třeba vybavit mozek
lodi, kterým je navigační můstek, vybudovat systém spojení mezi jejími
jednotlivými částmi, ovládací systém uzavírání dveří ve vodotěsných
přepážkách, zřídit radiostanici, rozmístit
záchranné čluny, instalovat mohutné kotvy o váze až 15 tun, kotevní navijáky a
řetězy vážící až dvě stě tun.
Současně jsou obkládány paluby, schodiště, stěny kabin a jídelen. Kabiny,
společenské místnosti a ostatní prostory sloužící k ubytování a zábavě
cestujících jsou vybavovány vším potřebným zařízením. Jde o obrovský rozsah
prací, na kterých se podílejí odborníci desítek profesí a různé úpravy a
zlepšování pokračující prakticky až do doby, než je loď oficiálně předána
majiteli.
Poté, co byly hlavní práce na kompletaci nové lodi
skončeny, ještě v době, kdy zůstává uvázána u přístavní hráze, je provedena
první zkouška strojů. Zatopí se pod kotly a potrubím začne proudit pára; stroje
jsou uvedeny v chod nejméně na čtyřiadvacet hodin. Jejich činnost je pozorně sledována a každá sebemenší závada musí
být okamžitě odstraněna. Když tato zkouška proběhne úspěšně, může loď
podstoupit předběžnou testovací plavbu na otevřeném moři. Pak je loď znovu
umístěna v suchém doku, kde se očistí dno a natře ochrannými barvami. Teprve poté následují oficiální zkoušky,
což je série plaveb, při nichž absolvuje několik set mil. A znovu se bedlivě
prověřují funkce všech zařízení a posuzuje se chování plavidla v různých
situacích. Jestli že i v tomto případě je vše v naprostém pořádku, a příslušná úřední komise neshledala
žádné nedostatky, je nová loď připravena k předání provozovateli.
Jak již bylo řečeno úvodem, stavba oceánského osobního parníku byla a je dílem
časově, technicky, pracovně a finančně velmi náročným. Popsaný proces stavby
velké lodi odpovídá technice a postupům užívaným v prvních deseti až dvaceti
letech našeho století, tedy v době, kdy byl v belfastské loděnici Harland and Wolff
stavěn Titanic s Olympikem. I když k
zásadním změnám nedošlo, přirozeně i oblast lodního stavitelství ovlivnila
technický pokrok a možnosti skýtané moderní dobou. |
|
Práce na staveništi
Stavba nosné konstrukce
Stavba Titaniku
Stavba Titaniku
Stavba Titaniku
Stavba Titaniku
Převoz kotvy
do přístavu
Kování řetězu
držící kotvu
Kotva Titaniku
v Belfastu
|
|