|
Celé podpalubí Titaniku
rozdělovalo patnáct příčných přepážek na šestnáct velkých vodotěsných komor.
Přepážky označené ve směru od přídě k zádi písmeny A až P se zvedaly od
vnitřního dna a procházely pěti, respektive čtyřmi palubami nad ním: první dvě a
posledních šest dosahovalo k palubě D, šest přepážek ve středu lodi dosahovalo
pouze k palubě E. Všechny vodotěsné přepážky byly zpevněny, aby odolaly značným
tlakům, kterým mohly být vystaveny v případě neštěstí.
První dvě přepážky na přídi a poslední přepážka na zádi byly
neprůchodné. Všechny ostatní měly vodotěsné dveře umožňující pohyb posádky a
cestujících mezi jednotlivými komorami. Na palubě dna lodi byly jediné dveře, a to v
přepážce K, jimiž se vcházelo do mrazícího boxu. Na palubě G nebyly v
přepážkách žádné dveře. Na palubách F a E měly vodotěsné dveře téměř
všechny přepážky, umožňovaly propojení prostor užívaných cestujícími. Všechny
tyto dveře se daly zasouvat ze strany a uzavírat ručně z paluby, ke které přepážka
dosahovala, nebo ručním zařízením umístěným přímo na nich. K uzavření dveří
na pasažérských palubách bylo však třeba speciálního klíče, kterým disponovali
jen vybraní stevardi.
V přepážkách D až O, bezprostředně nad vnitřním dnem v
komorách, ve kterých byly umístěny stroje a kotle, bylo dvanáct vertikálně
uzavíratelných dveří, manipulovaných elektrickým zařízením ovládaným z
velitelského můstku. Pokud byly tyto dveře otevřeny, držely je západky. V případě
nebezpečí, nehody, nebo kdykoli to pokládal kapitán či službukonající strážní
důstojník za nutné, signálem z můstku elektromagnety uvolnily západky a všech
dvanáct dveří sklouzlo vlastní váhou k podlaze, čímž celý prostor vodotěsně
uzavřely. Jejich zavírání signalizovalo varovné zvonění. Zvláštní brzdící
zařízení zpomalovalo jejich pád a k úplnému uzavření došlo během 25 až 30
sekund. Jestliže byly tyto dveře uzavřeny elektrickým signálem z můstku, bylo je
možno otevřít až po vypnutí přívodu elektrického proudu. Když se tak stalo,
otevíraly se každé zvlášť ručně. Mohly být uzavírány i jednotlivě, ale pouze
pákami umístěnými vedle nich. Existovala ještě třetí možnost jejich uzavření:
pod úrovní podlahy každé vodotěsné komory byl zabudován plovák, který se v
případě, že do komory vnikla voda, nadzvedl a tím uvolnil pojistku, která uzavřela
dveře na obou stranách ohrožené komory.
V každé komoře, kterou bylo možno vodotěsně uzavřít, byl
ve stropě nouzový průlez, zpravidla vedoucí až na člunovou palubu. Mohli jím po
železném žebříku uniknout ti, kdo nestačili prostor opustit před uzavřením
dveří.
Titanic měl tedy šestnáct hlavních podpalubních
komor oddělovaných přepážkami zajišťujícími vodotěsnost vertikálně. Jak byla
vodotěsnost zabezpečena horizontálně? Pouze paluba dna lodi byla vodotěsná, a to
ještě jen od komory parní turbíny k zádi a od kolizní, to jest od první přepážky
(A) k přídi. Všude jinde, kromě pár míst, paluby vodotěsné nebyly. Ve všech se
nacházela spousta průlezů, schodišť a šachet včetně výtahových, kterými voda
mohla v každé z komor proniknout k vyšším palubám. Přes tento nedostatek byla loď
projektována tak, aby se při zaplavení kterýchkoliv dvou komor udržela na hladině a
neměla se potopit ani při zaplavení prvních čtyř komor. Zdálo se tedy, že její
bezpečnost je maximálně zajištěna. Nikdo nepředpokládal, že by při nehodě voda
vnikla do většího počtu komor, takový rozsah proražení trupu byl
nepředstavitelný. Titanic byl prostě pokládán za prakticky nepotopitelný a
k tomuto závěru došel po jeho postavení i The Shipbuilder, odborný anglický
časopis, zabývající se otázkami lodního stavitelství. |
|
Vertikálně
uzavíratelné dveře v jedné
z vodotěsných přepážek Titaniku.
Průřez lodi
|
|