|
V
pondělí 1. dubna bylo jasno a chladno. V celé oblasti však vál dosti prudký
severozápadní vítr. Ten znamenal komplikace při testování Titaniku. Bylo obtížné řídit ho za dané situace v úzkých
prostorách řeky Lagan. Testy byly odloženy na příští den a členové zkušební
komise, zvaní "černý gang", obdrželi za odklad pět šilinků navíc.
V
úterý 2. dubna byl pěkný a jasný den bez větru. Na palbě bylo 41 důstojníků a
služebné výše postavených členů posádky (inženýrů a vedoucích techniků,
vrchních kuchařů a stevardů) a 78 topičů a přihazovačů uhlí. Zkoušky se nemohl
zúčastnit Joseph Bruce Ismay kvůli rodinným
důvodům a tak White Star Line zastupoval Harold Sanderson, Vysoce postavený člen
výboru ředitelů společnosti. Nemoc znemožnila aby se zkušební plavby zúčastnil
lord William J. Pirrie. Loděnici Harland and Wolff zastupoval generální ředitel Thomas
Andrews, synovec Pirrieho, dále pak konstruktér lodí Edvard Wilding a také devíti
členná "garanční skupina"odborníků, kteří
se měli postarat o okamžité odstranění případných závad nebo nedostatků.
Účastnici testů, kteří nemohli přespávat na
lodi, se dostavili na palubu ve velice časných hodinách. V šest hodin se Titanic za pomoci remorkérů pomalu vydal z doku a z loděnice do
kanálu Victoria, vedoucího do belfastské zátoky.
Davy diváků lemovaly pobřeží kanálu a Titanic, lesknoucí se ve východu slunce, se za pomoci remorkérů Hornby,
Herald, Herculaneum a Huskisson
pohyboval. Přestože s jeho obrovských komínů šel černý dým kouře, vlastní
motory Titaniku byly ještě zastaveny.
Titanic pomalu a tiše plul kanálem a zátokou na otevřené moře, stále ještě
tažený remorkéry. Po několika mílích plavby zátoky, asi dvě míle od irského
města Carrckfergus, se procesí lodí zastavilo. Remorkéry se odpoutaly od lodě a
zamířily zpátky do belfastského přístavu, zatímco Titanic zůstal stát, a byl připraven na spuštění vlastních motorů
a na testování.
Modrý a bílý signální praporek pro písmeno "A" (prodělávám
testování na moři) se třepotaly na zdvihacím
laně. Kapitán Edward J. Smith na kapitánském můstku vydal krátký rozkaz. Čtvrtý
palubní důstojník Joseph Boxhall uchopil páky telegrafního spojení se strojovnou a
prudce je posunul v před. Ze strojovny se ozvalo opakované řinčivé vyzvánění,
které protrhávalo ticho časného rána pobřeží.
Konstruktéři a inženýři Titaniku už v průběhu dokončovacích prací spustili
několikrát stroje. Ty však ještě nemusely vinout sílu a dát loď do pohybu. Teprve
teď, když se do dvou velkých parních strojů a centrálně umístěné turbínu hnala
pára, začal se Titanic pohybovat vlastní
silou. Do poklidné hladiny zátoky se začala zařezávat příď lodě, voda se začala
rozestupovat, loď se pomalu, ale jistě rozjížděla, kýlová brázda zanechávala za
lodí stále více se rozšiřující se "V".
V průběhu dopoledne Titanic prošel
předepsaným testováním: zastavení, rozjetí a znovu zastavení, obraty v různých
okruzích a rychlostech, kormidlo do návětří, kormidlo do závětří a znovu opakovat
v serpentinovém kurzu, několik kombinací zapojení tří lodních šroubů při
zvyšování rychlosti a při různých obratech lodi. Byla také přezkoušena všechna
jeho zařízení, včetně telegrafní aparatury.
Technici a oficiální zástupci majitelů a stavitelů lodě, úředníci ministerstva
obchodu a služebně výše postavení členové posádky se v jídelně první třídy
setkali u oběda, při němž porovnávali svoje záznamy a pozorování. První dojmy z
probíhajících testů byly velice optimistické až nadšené. Loď fungovala dobře,
dokonce lépe, než se předpokládalo.
Po obědě byla provedena hlavní další zkouška - zastavení v plné rychlosti a
okamžité spuštění zpětného chodu. Titanic
se v rychlosti 20 uzlů v hodině úplně zastavil po uplutí necelé půl míle- asi 800
metrů.
Poté Titanic mířil na dvou hodinovou plavbu, po
které urazil asi 40 mil, do otevřených vod Irského moře. Jeho průměrná rychlost
činila 18 uzlů. Pak se obrátil a plul zpátky do zátoky. Kolem osmnácté hodiny loď
zastavila v určité vzdálenosti od loděnice. Pro představitele ministerstva obchodu
pana Carrutherse byla provedena ještě jedná
zkouška: spuštění a znovu vytažení přístavní a pravoboční kotvy. Carrthers byl
naprosto spokojený že Titanic splňuje
všechny požadavky britské vlády a podepsal příslušný certifikát: "Dobrý na
jeden rok od dnešního dne 2.4.1912."
Několik minut po dvacáté hodině se plně
osvětlený Titanic obrátil a
vyplul do noci. Jednou provždy opouštěl Belfast. Vyplul ze zátoky opět do vod
Irského moře a mířil do Southamptonu, kam měl dorazit o půlnoci ze 3. na 4. dubna. Byla už téměř půlnoc a doba vysokého přílivu,
když Titanic doplul k dokům
společnosti White Star Line. |
|
Titanic
vyplouvá
2. dubna 1912
z Belfastu
ke zkušební plavbě
Zkušební plavba
za pomoci
remorkérů
Zkušební plavba
Zkušební plavba
Zkušební plavba
|
|