|
Člun číslo 4 připlouval s velkými obtížemi. "Mysleli jsme, že se ke Carpathii
nikdy nedostaneme," vzpomínala později jedna ze zachráněných žen. Člun byl
zřejmě někde poškozen, protože po celou dobu do něj vnikala voda a ještě jí
přibylo, když převzal promočené trosečníky z převráceného skládacího člunu B.
Ženy se ji snažily vylévat, ale bez valného úspěchu. Po šesté hodině ranní,
když moře zneklidnilo, velitel člunu jen s největším úsilím udržoval kurs ke Carpathii
a práce s vesly se stala nadlidskou dřinou. Několik žen tak trpělo mořskou nemocí,
že v době, kdy se člun konečně ke Carpathii přiblížil, byly víc mrtvé
než živé. Kapitán, Rostron, který těžkosti člunu viděl, přikázal spustit s
paluby kromě provazových žebříků i závěsnou sedačku. Jen pár mužů dokázalo
vystoupit nahoru po žebřících, ostatní cestující museli být po odhození
záchranných vest vytaženi na sedačce.
Kapitán Rostron zahlédl v zástupu přihlížejících cestujících Carpathie
Louise Ogdena a vzpomenul si, že Ogden předchozího dne zkoušel na promenádní palubě
nový fotoaparát. Zavolal na něj: "Co váš fotoaprát?" Ogden zmateně
rozhodil rukama, do tohoto okamžiku na přístroj vůbec nepomyslel. Teď utíkal do
kabiny, za okamžik byl zpátky a pořídil několik snímků záchranných člunů Titaniku
blížících se ke Carpathii a vyzvedávání trosečníků na její palubu.
Těchto pár amatérských fotografií získalo světovou proslulost. Jsou jediným fotografickým
záznamem z onoho tragického rána.
Kolem sedmé hodiny dorazil člun číslo 14 táhnoucí za sebou skládací člun D.
Pátý důstojník Harold Lowe dal stáhnout plachtu a oba čluny bezpečně přirazily k
boku lodi. Zatímco byli trosečníci vytahováni na palubu, Lowe s jemu vlastní
pečlivostí ukládal stožár a skládal plachtu. Lowe měl rád pořádek. Cestující Carpathie,
postávající u zábradlí, sledovali v hlubokém pohnutí a za naprostého ticha
závěrečnou fázi dramatu. Někteří z trosečníků byli ve večerních oblecích,
jiní měli pod kabáty pouze noční oděv nebo byli zabaleni v přikrývce či dece.
Svědčilo to o spěchu, s jakým řada z nich opouštěla kabiny a potápějící se
loď. Na palubu Carpathie vystupovali s bledými a unavenými tvářemi manželé
bez manželek, manželky bez manželů, děti bez rodičů a rodiče bez dětí. Ti,
které přivezly první čluny, se po rychlém občerstvení vraceli na palubu a zoufale
se všech dotazovali, zda mezi pozdějšími příchozími nejsou jejich blízcí. V
několika případech došlo ke šťastným setkáním, většinou ale zůstávaly dotazy
bez odpovědi.
Do čtvrt na devět již Carpathia vzala na palubu trosečníky ze všech
záchranných člunů kromě člunu číslo 12. Ten byl v tuto dobu ještě několik set
metrů od ní a pohyboval se s nesmírnými obtížemi. Asi pětasedmdesát lidí, kteří
v něm našli útočiště, jej zatížilo natolik, že jeho okraje byly téměř v
jedné, rovině s vodní hladinou, a jak se zvedal vítr a mohutněly vlny, hrozilo mu,
že každým okamžikem může být zaplaven a potopen. Jediným štěstím bylo, že mu
velel zkušený druhý důstojník Lightoller. Z paluby Carpathie sledovali
úsilí člunu překonat nevelkou vzdálenost dělící jej od záchrany se zatajeným
dechem. Lightoller stěsnal co nejvíce trosečníků na záď, aby ulehčil přídi a
zvedl ji, pokud to jen šlo, z vody, jen tak byl člun jakžtakž ovladatelný. V 8 hodin
20 minut byl od Carpathie vzdálen asi 200 metrů a kapitán Rostron viděl, že
každá další minuta již může být osudová. Proto nesmírně citlivě otočil
příď Carpathie a tím zkrátil vzdálenost na pouhých sto metrů. Lightoller
se poté snažil příď obeplout a dosáhnout závětrné strany skýtající relativní
bezpečí. V tom přišla jedna vlna, za ní druhá a obě se přelily přes přední
část člunu. Na třetí vlnu, která byla největší a s jistotou by znamenala konec,
se člun jakoby zázrakem vyhoupl a v následující vteřině již vklouzl na chráněnou
stranu lodi. Bylo 8 hodin 30 minut. Všichni vydechli úlevou. Jeden za druhým se začali
trosečníci šplhat na palubu parníku. Jako poslední vystoupil Charles Lightoller.
Prvního, koho uviděl, byl jeho dobrý přítel, první důstojník Carpathie H.
Dean. Dean na něj překvapeně zíral a jediné, na co se v tu chvíli zmohl, bylo:
"Nazdar, Lighte! Co ty tu děláš?"
Po nalodění trosečníků z člunu číslo 12 se na Carpathii nacházelo 706
zachráněných cestujících a příslušníků posádky nešťastné lodi. Byli jediní,
kteří katastrofu přežili.
Po připlutí posledního záchranného člunu si kapitán Rostron a jeho důstojníci
teprve začali uvědomovat strašlivý rozsah tragédie. S největší a nejluxusnější
lodí na světě zahynul kapitán, tři ze sedmi palubních důstojníků, vrchní
strojník se všemi svými muži, konstruktér Thomas Andrews se všemi osmi pracovníky
belfastské loděnice, hospodář a jeho pomocníci, lodní lékař se svým zástupcem,
všech osm hudebníků lodního orchestru, s jedinou výjimkou veškerý personál
přepychového francouzského restaurantu, všichni liftboyové a poslíčci - téměř
ještě chlapci, všichni zaměstnanci lodní pošty. Zahynula většina z nejméně 57
milionářů cestujících I. třídou. V řadě případů zmizely bez stopy celé
rodiny. Ledový oceán neznal slitování.
Rozkaz kapitána Rostrona, aby přípravy k záchranným pracím probíhaly pokud možno
tiše a nevyvolaly zbytečný rozruch, se neminul účinkem. A tak v nočních hodinách,
kdy loď spěchala na místo, odkud se ozývaly signály potápějícího se Titaniku,
většina cestujících klidně spala ve svých kabinách. Teprve zastavení Carpathie
vzbudilo u některých zájem, mnozí však zpočátku nezaznamenali ani to. Až když v
době snídaně vycházeli na paluby, nevěřícně zírali na scénu, která se objevila
před jejich udivenými zraky. Moře kolem dokola pokrývaly desítky ledovců oslnivě
zářících v ranním slunci, mezi nimi se proplétaly připlouvající záchranné
čluny a paluby, jídelny, salóny a ostatní společenské místnosti Carpathie
se zaplňovaly stovkami zubožených, zimou promodralých lidí s vyhaslýma očima a
výrazem hrůzy a utrpení vepsaným ve tvářích. Teprve teď se dozvídali
neuvěřitelnou zvěst: potopil se Titanic a toto jsou zachránění
trosečníci.
Nějakou dobu trvalo, než se cestující Carpathie ze svého ohromení
vzpamatovali. Pak si ale všichni uvědomili, že nemohou zůstat pouhými diváky, že v
této chvíli, která pro většinu z nich byla nejdramatičtějším zážitkem jejich
života, je třeba, aby každý podle svých sil a možností přispěl a pomohl. Začali
se starat o to, aby trosečníci, z nichž mnozí byli nedostatečně oděni nebo ve zcela
promočených šatech, se měli do čeho obléct a kde usušit oděv, odváděli je do
svých kabin a tam je vybavovali vším, co mohli postrádat. Všichni muži dali
trosečníkům k dispozici svoje kabiny a sami se uchýlili kamkoliv, kde našli místo.
Mnoho žen cestujících první a druhou třídou se sestěhovalo dohromady a uvolněná
lůžka poskytly ženám z Titaniku. Samozřejmě svoje kabiny dali k dispozici i
všichni důstojníci Carpathie. V kabině kapitána Rostrona našly útočiště
tři zachráněné ženy. Jejich manželé zůstali na potápějící se lodi, jedna z
nich kromě muže ztratila i syna. Cestující Carpathie se všemožně snažili
trosečníkům ulehčit, utěšovali je, přesvědčovali je, aby si vzali teplé jídlo a
nápoje, starali se o děti, spolu s posádkou připravovali i improvizovaná lůžka,
snášeli ze svých kabin deky a přikrývky.
Všichni na Carpathii byli překvapeni zvláštním klidem, až apatií
zachráněných trosečníků, většina z nich promluvila sotva několik slov. Ty,
kteří ztratili svoje nejbližší a přátele, ochromovala bolest. Nikdo se v těchto
hodinách ještě nedokázal vyrovnat s prožitými hrůzami, zejména měli stále před
očima strašlivé scény odehrávající se na hladině po potopení Titaniku.
V době, kdy dorazil Californian, kapitán Rostron již došel k závěru, že
nemá význam, aby se Carpathia na místě neštěstí dále zdržovala. Všechny
prázdné čluny Titaniku, které bylo možno na Carpathii umístit,
byly již vytaženy na palubu - šest jich dal kapitán uložit na přední palubu a sedm
zavěsit na spouštěcí jeřáby, zbývající byly ponechány svému osudu. Teď Carpathia
pomalu křižovala v okruhu několika mil v naději, že se na nějakém voru nebo
kusu trosek ještě někdo mohl zachránit, ale nenašla nikoho. Že by mohl v tuto dobu ještě
někdo zůstat v ledové vodě naživu, to Rostron věděl, že je absolutně vyloučeno.
Nyní bylo třeba rozhodnout, kam s lodí přeplněnou zachráněnými trosečníky
odplout. Ze všech alternativ zvolil cestu do New Yorku, byť cestu
nejnákladnější. Proto chtěl kapitán Rostron slyšet stanovisko Bruce Ismaye dřív, než učiní konečné rozhodnutí.
Když přišel do kabiny dr. McGheea, kde se Ismay pod neustálým lékařovým dohledem
zdržoval, naskytl se mu smutný pohled. Ještě před pár hodinami hrdý a suverénní
loďařský magnát byl nyní zdrcený člověk s popelavě šedivou tváři, jakoby
duchem nepřítomen. Rostron mu přednesl svůj návrh a Ismay bez jediné námitky s
plavbou do New Yorku souhlasil. Tak Carpathia zanechala dalšího - a
s největší pravděpodobností již zcela zbytečného - pátrání po trosečnících a
zamířila ledovým polem na severozápad.
Konečný počet zachráněných, které Carpathia odvážela z místa
tragédie byl 706 osob. To znamenalo, že z I. třídy Titaniku se zachránilo 60
% cestujících (145 žen a dětí a 54 mužů), z II. třídy 42 % cestujících (104
žen a dětí a 15 mužů), z III. třídy 25 % cestujících (105 žen a dětí a 69
mužů) a příslušníků posádky se zachránily 24 % (20 žen a 194 mužů). Tedy
zhruba dvě třetiny z těch, kteří se nacházeli na palubě Titaniku, při
jeho první plavbě zemřely, jen jedna třetina katastrofu přežila. |
|
Trosečníci vystupující po provazovém žebříku na
palubu Carpathie
Vytahování
člunu na palubu Carpathie
Ženy
zachráněné z Titaniku odpočívají na zadní palubě Carpathie v dopoledních
hodinách 15. dubna
Další trosečníci
Další trosečníci
Další trosečníci
Další trosečníci
Davy
shromažďující se dopoledne 16. dubna před kancelářemi White Star Line v New Yorku
Známá fotografie kamelota s tragickými
titulky v New Yorku
To samé v Londýně před kancelářemi
White Star Line
|
|