|
Nedělní ráno 14. dubna slibovalo další z řady
příjemných dnů provázejících panenskou plavbu obřího parníku. Krátce po
snídani se kapitán doprovázený vrchním důstojníkem, hospodářem, vrchním
strojníkem, vrchním stevardem a starším lékařem vydal na inspekci. Tato
významná událost, kdy kapitán a šéfové jednotlivých oddělení procházeli
oblečení ve slavnostních uniformách celou lodí od přídě k zádi a od nejvyšší
paluby po nejnižší, se odehrávala na transatlantských parnících každou
neděli. Poté, v 11 hodin, se ti z cestujících, kteří měli zájem, shromáždili
v jídelně první třídy k bohoslužbě. Vést bohoslužbu bylo výsadou kapitána.
Svým klidným, rozvážným hlasem četl E. J. Smith modlitby a za doprovodu
lodního orchestru zazněl zpěv náboženských písní.
Jakmile bohoslužby skončily, stevardi hned začali jídelnu připravovat k
podávání oběda. Uprostřed prostorného a prosvětleného sálu stál kapitánův
stůl. E. J. Smith rád obědval a večeřel mezi cestujícími. Pozvání k jeho
stolu pak bylo poctou, které si vážili i muži a ženy těch nejzvučnějších
jmen. Mnoho se jich vystřídalo u Smithova stolu na všech velkých parnících
White Star Line, kterým velel, a nejinak tomu bylo i na Titaniku.
Jeho popularita byla obrovská.
I v neděli 14. dubna se udrželo již několik dnů trvající dobré počasí.
Moře bylo stále klidné, vál mírný vítr, bylo jasno a viditelnost skvělá. Po
obědě se na velké tabuli u hospodářovy kanceláře objevila čerstvá informace
oznamující, jakou vzdálenost Titanic urazil za posledních dvacet
čtyři hodiny. Stále se zvyšovala: od poledne 11. dubna do poledne 12. to
bylo 386 mil, do poledne 13. dubna 519 mil a do poledne 14. dubna 546 mil. I
když 519 mil dosažených druhého dne poté, co loď vplula do vod oceánu, bylo
pro generálního ředitele J. Bruce Ismaye i kapitána Smithe jistým zklamáním,
celkově byli spokojeni a kapitán se vyjádřil, že pokud bude pokračovat
příznivé počasí, Titanic dosáhne na panenskou plavbu rekordního
času. Již při zastávce v Queenstownu si Ismay zavolal vrchního strojníka
Josepha Bella, nechal se informovat o zásobách uhlí a doporučil, aby
patnáctého nebo šestnáctého, pokud příznivé počasí vydrží, loď už plula
plnou rychlostí.
Přesto se v neděli ráno rozhořely ohně pod dalšími kotly. Stroje se zabíhaly
bez komplikací a Ismay se Smithem mohli být přesvědčeni, že Titanic
dosáhne lepších výsledků než před rokem při své první plavbě jeho sesterská
loď Olympic. Během dne už plul rychlostí kolem jednadvaceti uzlů a
mnoha zkušeným cestujícím neuniklo, že se rychlost stále zvyšuje.
Nedělní odpoledne probíhalo ve stejné pohodě, jakou se vyznačovaly i
všechny předchozí dny plavby. K jedné změně však přece jen došlo. Znatelně
se ochladilo, a jak se blížil večer, rtut' na teploměru dál klesala. Sice
stále bylo úplně jasno a téměř bezvětří, ale rychlý pohyb lodi vytvářel
umělý, nepříjemně studící vítr, před kterým se pár cestujících, které ještě
bylo možno zahlédnout na otevřených palubách, chránilo teplými plášti.
Ostatní dali přednost příjemnějšímu prostředí v uzavřených prostorách,
včetně krytých promenád. Na jedné z uzavřených promenád si hrály děti,
naplněná byla i pařížská kavárna a salóny.
Stále ještě bylo veselo v prostorách druhé a zejména třetí třídy. Odevšad
se ozývala hudba a zpěv, mladí lidé tančili, jen málokdo si v tuto chvíli
připouštěl nějaké starosti. Těch bude pro většinu z nich víc než dost, až
zakrátko vystoupí na půdu neznámého kontinentu. Teprve před jedenáctou
hodinou se salóny, restaurace a kuřárny začaly vyprazdňovat.
Z devětadvaceti kotlů Titaniku bylo v tu dobu zapáleno
čtyřiadvacet, nejvíc za celé dosavadní trvání plavby.
V neděli 14. dubna situace vyhlížela podstatně vážněji. Už v devět hodin
ráno přišla depeše od Cunardovy lodi Caronia: "Kapitánovi
Titaniku. Parníky směřující na západ hlásí 12. dubna velké i malé
ledové hory a ledové pole v oblasti 42 stupňů severní šířky a 49 až 51
stupňů západní délky. S pozdravem Baar." V době, kdy toto varování přišlo,
pozice Titaniku byla 43 stupně 35 minut severní šířky a 43 stupně
50 minut západní délky.
Rozdělení strážních služeb na můstku
v neděli |
Důstojníci |
Murdoch |
10:00 - 14:00 |
Wilde |
14:00 - 18:00 |
Lightoller |
18:00 - 22:00 |
poté opět Murdoch |
|
. |
Mladší důstojníci |
Pitman, Lowe |
12:00 - 16:00 |
Boxhall, Moody |
16:00 - 18:00 první
“psí” stráž |
Pitman, Lowe |
18:00 - 20:00 druhá
“psí” stráž |
Boxhall, Moody |
20:00 - 24:00 |
poté opět Pitman, Lowe |
V půl jedné odpoledne přišel na můstek Lightoller vystřídat Murdocha, aby
se první důstojník mohl naobědvat. Asi o čtvrt hodiny později se objevil
kapitán Smith a podal Lightollerovi marconigram, který přišel ráno od
Caronie. Když se v jednu hodinu vrátil na můstek Murdoch, Lightoller mu
řekl o varování z Caronie. Jak později uvedl, měl dojem, že Murdoch
o něm slyší poprvé. Přitom je Titanic obdržel již před čtyřmi
hodinami. Současně Lightoller informoval Murdocha, že v kursu a rychlosti
lodi nedošlo k žádné změně. Potom i on odešel na oběd. Otáčkoměr na můstku
ukazoval 75, Titanic překonává každé dvě hodiny 45 námořních mil,
což je asi 22 uzlů. Největší parník na světě plul v kursu 242 stupňů směrem
k Velkým mělčinám a bodu obratu, kterého měl dosáhnout v odpoledních
hodinách. Odtud měl pokračovat v kursu 265 stupňů k New Yorku. Severně od
této vytčené trasy a v tuto chvíli ve vzdálenosti asi 200 mil se prostírala
ledová pole a mořské ledovce, o kterých hovořila depeše z Caronie.
V jednu hodinu 42 minut přijala radiostanice Titaniku další
depeši, tentokrát od parníku Baltic, před postavením Olympiku
a Titaniku jednoho z čtveřice největších osobních lodí rejdařství
White Star Line.
"Kapitánu Smithovi, Titanic. Od vyplutí máme mírný, proměnlivý vítr
a jasné, dobré počasí. Řecký parník Athenai hlásí, že minul ledovce
a rozsáhlá ledová pole v pozici 41 stupňů 51 minut severní šířky a 49 stupňů
západní délky.
Kapitán Smith přijetí marconigramu potvrdil, ponechal si jej u sebe, a
když po obědě zahlédl na promenádní palubě I. třídy generálního ředitele J.
Bruce Ismaye, beze slova mu jej předal. Ismaye to nepřekvapilo, kapitán mu
často dával na vědomí různé zprávy a vzkazy. Zběžně na marconigram pohlédl,
zastrčil jej do kapsy a znovu vytáhl až později odpoledne; ukazoval jej
manželce majitele oceláren Arthura Ryersona a manželce J. B. Thayera. Pak
dal papír znovu do kapsy a zapomněl na něj.
Tak místo, aby byl marconigram umístěn na informační desku v mapovně,
zůstal do 7 hodin 15 minut večer u Bruce Ismaye. Kapitán si na depeši
vzpomněl až krátce před večeří, když uviděl Ismaye v kuřáckém salónu.
"Mimochodem pane, máte ten telegram, který jsem vám dal odpoledne?" otázal
se. "Ano," odpověděl Ismay a chvíli hledal, než papír v jedné z kapes našel.
Zatím Smith vysvětloval: "Chci jej dát do mapovny." Nakonec se tedy depeše,
z níž bylo patrné, že se Titanic dál přibližuje přímo k hlášené
oblasti ledu, objevila v mapovně. Sice ještě dostatečně dlouho před tím, než
mohla loď nebezpečného prostoru dosáhnout, ale přesto byl postup kapitána
Smithe při manipulaci s tak důležitým varováním mírně řečeno neobvyklý.
Během pěti minut po přijetí telegramu z Baltiku, asi v jednu
hodinu 45 minut, zaznamenal radista Phillips zprávu odesílanou německým
parníkem Amerika Hydrografickému úřadu ve Washingtonu, která
obsahovala upozornění na ledovce. Vzhledem k tomu, že se jednalo o zprávu
obsahující údaje významné pro navigaci, měla být v každém případě předána i
na můstek. To se však nestalo. Mladší radista Bride, který ztroskotání
Titaniku přežil, nemohl toto nedopatření uspokojivě vysvětlit. Phillips
informaci zřejmě odložil a později na ni zapomněl.
Ve dvě hodiny odpoledne vrchní důstojník Wilde převzal na můstku strážní
službu od prvního důstojníka Murdocha. Deset minut před šestou hodinou
Boxhall připomněl Wildovi změnu kursu. Vrchní důstojník vydal kormidelníkovi
příslušný rozkaz, ten otočil kormidlem doleva sleduje růžici kompasu a
jakmile se loď ustálila v kursu 289 stupňů, uvolnil rukojeti kormidelního
kola, které se vrátilo do původní polohy.
V šest hodin se důstojníci na můstku opět vyměnili. Wilda vystřídal druhý
důstojník Lightoller, z mladších důstojníků nastoupil H. G. Lowe a H. J.
Pitman, místo u kormidla zaujal druhý kormidelník Robert Hitchens. Při
převzetí služby byl informován, že loď pluje v kursu 289 stupňů, a dostal
pokyn udržovat jej i nadále.
Ve vraním hnízdě na předním stožáru v šest hodin vystřídali Jewell a
Symons Hogga a Evanse. Pátý důstojník Lowe se krátce po nastoupení služby
stavil v mapovně a na stole zahlédl lístek, na kterém bylo tužkou napsáno
"led" a pod tím poziční údaje. Udělal zpaměti rychlý přibližný výpočet, a
když zjistil, že Titanic dosáhne vyznačené oblasti až po skončení
jeho služby, přestal se o vzkaz zajímat.
V sedm hodin přišel na můstek první důstojník Murdoch, aby Lightoller
mohl odejít na večeři. Asi za čtvrt hodiny nato hlásil Murdochovi námořník
Samuel Hemming, který měl na Titaniku na starosti obsluhu pozičních
světel, že všechna světla jsou správně rozmístěna a rozsvícena. Když Hemming
opouštěl můstek, Murdoch jej ještě zavolal zpět a požádal ho, aby zařídil
uzavření poklopu větrací šachty na přídi, kterou z podpalubí pronikalo
světlo. Nechtěl, aby cokoliv rušilo výhled z můstku nebo z vraního hnízda na
mořskou hladinu před přídí lodi. Výslovně Hemmingovi řekl: "Protože jsme v
blízkosti ledu, chci, aby před můstkem bylo vše zatemněno." Hemming poklop
osobně uzavřel.
V 7 hodin 30 minut radiostanice Titaniku zachytila další depeši.
Britský parník Californian, plující v západním kursu jako
Titanic, informoval poblíž se nacházející parník Antillian o
třech ledovcích poblíž. Mladší radista Bride odnesl zprávu na můstek.
Titanic byl v tuto chvíli vzdálen od ledových polí 45 mil. Jeho čas se
nachyloval.
V osm hodin nastoupili na místa mladších důstojníků Pitmana a Lowa
Boxhall a Moody. Současně došlo ke střídání hlídek ve vraním hnízdě a také
Robert Hitchens opustil kormidlo. Lightoller zůstával na můstku, neboť jeho
služba měla končit až v deset hodin. Požádal šestého důstojníka Moodyho, aby
na základě čerstvě zjištěné pozice lodi a došlých zpráv o výskytu ledu
ověřil, kdy Titanic pravděpodobně dosáhne prostoru, ve kterém byl
led zpozorován. Moody odešel do mapovny, provedl potřebné výpočty a vrátil
se s tím, že to bude před jedenáctou hodinou. Po celý večer teplota rychle
klesala, před devátou hodinou již byla jen jeden stupeň nad bodem mrazu.
Kolem deváté hodiny přišel na můstek kapitán Smith a Lightoller s ním asi
půl hodiny rozmlouval. Hovořili o počasí a možném setkání s ledem. Kapitán
poznamenal, že je chladno. "Velmi chladno, pane," odpověděl Lightoller, "je
jen jeden stupeň nad nulou. Vzkázal jsem tesaři a do strojovny, že už mrzne
nebo bude mrznout v noci." "Není žádný vítr," pokračoval kapitán. "Ano,
hladina je úplně klidná, je škoda, že není vítr, když budeme proplouvat
oblastí ledu,". Tam, kde hrozí nebezpečí setkání s plujícími ledovci, hraje
vítr důležitou roli. Jak čeří hladinu, vlny narážejí na ponořený ledovec a
vytvářejí na jeho návětrné straně obrubu světélkující pěny. Tak mohou
spatřit i tmavý ledovec. |
|
Kresba
Jídelní
lístek pro I.tř Titaniku.
Oběd 14.dubna.
Jídelní
lístek pro II.tř Titaniku.
Večeře 14.dubna.
|
|