|
Irské pobřeží se objevilo na dohled v pozdním dopoledni druhého dne.
Stroje se ztišily a loď začala zpomalovat, aby několik mil před Queenstownem mohla
vzít na palubu irského lodivoda. Potom zvolna, za stálého měření hloubky
mechanickým hloubkoměrem, pokračoval Titanic k přístavu a asi dvě míle od
břehu spustil kotvu. Než se velké šrouby zastavily, dokázaly natolik rozvířit
mělké vody, že písek zvednutý ze dna zbarvil hladinu kolem dohněda. Stevardi museli
cestujícím znepokojeně sledujícím tento úkaz vysvětlovat, že je vše v pořádku,
že mezi dnem lodi a mořským dnem je dostatečná a bezpečná hloubka. O mohutné sací
síle obrovitých šroubů se později přesvědčila i správa southamptonského
přístavu: na dně přístavu ležel potopený vlečný člun, a jak bylo zjištěno,
když Titanic vyplouval, táhl jej za sebou do vzdálenosti téměř osmi set
metrů.
Podobně jako v Cherbourgu přirazily krátce po
zakotvení k boku Titaniku dvě zásobovací lodi, byly spuštěny můstky a
parník přijal posledních 130 cestujících, jejich zavazadla a téměř 1 400 pytlů
pošty. Stejně jako jejich francouzští kolegové v Cherbourgu využili krátké
zastávky i irští novináři a fotografové. Kapitán Smith je přijal přátelsky a
umožnil jim prohlídku lodi, bylo v zájmu společnosti, aby tisk referoval o první
plavbě co nejvíce a co nejlépe.
Převážnou většinu z nově přibylých
cestujících tvořili mladí irští emigranti s lístky třetí třídy. Po více než
sto roků právě z Queenstownu proudily na paluby lodí odplouvajících za moře
desetitisíce chudých Irů, které jejich vlastní země buď nemohla uživit, nebo se
dali zlákat vidinou možností skýtaných Novým světem. Noviny napsaly, že Queenstown
je otevřenou ranou, ze které neustále uniká nejlepší krev země.
Přesně v půl jedné odpoledne zahoukala siréna a
všichni návštěvníci opustili loď. Zatímco se malá plavidla vzdalovala do
bezpečné vzdálenosti, Titanic vytáhl můstky a kotvu a jeho šrouby se opět
roztočily. V tuto chvíli se na jeho palubách už nacházeli všichni účastníci
první plavby, celkem 2 207.
Parník nasadil západní kurs a začal nabírat na
rychlosti. Ve stejnou dobu se dva námořníci z lodních hlídek - George Hogg a Alfred
Evans - znovu otázali druhého důstojníka, co je s jejich dalekohledy. Lightoller dal
vyhýbavou odpověď, že je snad dostanou později. Striktní disciplína platící na
všech lodích včetně Titaniku nedovolovala podřízenému naléhat nebo
opakovanými dotazy obtěžovat nadřízeného, proto oběma mužům nezbylo než se s
odpovědí spokojit, ale zejména George Hogga nevyjasněný problém dalekohledů
nenechával v klidu a mezi svými druhy na ně opětovně zaváděl řeč.
Po celé odpoledne plul Titanic ve
vzdálenosti asi čtyř nebo pěti mil podél jižního pobřeží Irska na západ,
obeplul jeho jihozápadní výspu Fastnet Rock, a když slunce zapadlo, brázdil již vody
druhého největšího světového oceánu.
Po výjezdu z Queenstownu stanovil kapitán Smith na
velké námořní mapě umístěné na stole v navigační místnosti kurs a trasu, které
parník povedou do cílového přístavu na druhé straně Atlantiku. V roce 1898 se
rejdařství, jejichž lodi obstarávaly spojení mezi Evropou a severoamerickými
přístavy, dohodla na určitých trasách užívaných v různých ročních obdobích.
Tento výběr měl především umožnit, aby se lodi vyhnuly oblastem, kde - zejména v
jistých měsících - hrozilo nebezpečí ledu a mlh, aniž by při tom zbytečně svoji
cestu prodlužovaly. Dále mělo být stanovením tras pro plavby "tam" a
"zpět" sníženo na minimum nebezpečí srážek proti sobě plujících
plavidel. Tím, že byla plavba severním Atlantikem svedena do určitých přesně
stanovených koridorů, loď, kterou postihla porucha strojů nebo jiná nehoda, mohla s
velkou pravděpodobností počítat s brzkou pomocí některého jiného plavidla
plujícího toutéž trasou.
Trasa vedla 25 mil jižně od linie označující
výskyt ledových polí v období mezi březnem a červencem, ale 100 až 300 mil severně
od linie označující prostor, ve kterém byly v měsících dubnu, květnu a červnu
ještě vídány plovoucí ledovce. Titanic tedy měl plout oblastí, kde sice
nehrozilo nebezpečí ledových polí, ale kde se mohl setkat s plovoucí ledovou
horou.Zatímco Titanic ve večerních hodinách proplouval rychlostí asi
jedenadvaceti uzlů ztemnělým oceánem, cestující na ozářených palubách se bavili,
oceňovali bohaté vybavení lodi i její stabilitu, téměř nehlučný chod strojů,
dokonalost poskytovaných služeb i všechny možnosti rozptýlení a zábavy. Ani
členové posádky, z nichž mnozí již sloužili na palubách desítek jiných lodí,
včetně těch největších, nešetřili uznáním - Titanic překonával vše,
s čím se dosud setkali. Přestože takové pocity a hodnocení jednoznačně
převládaly, našly se však i výjimky. Při zastávce v Queenstownu, jat náhlou
nedobrou předtuchou dezertoval z lodi jeden z topičů jménem John Coffey. Nebyl
žádný nováček, plavil se již na mnoha lodích a o tři dny později nastoupil na Mauretanii
vyplouvající do New Yorku; nicméně nedefinovatelný pocit hrozícího nebezpečí byl
natolik silný, že jej přinutil Titanic opustit. Je zajímavé, že se necítil
dobře ani druhý muž po kapitánovi, vrchní důstojník Henry Tighe Wilde. Tento
osmatřicetiletý námořník mohutné postavy, sám držitel kapitánského patentu a
předtím vrchní důstojník na Olympiku, váhal, už když mu bylo oznámeno,
že se má účastnit první plavby Titaniku. Nakonec na naléhání přátel
místo přijal. Byl to vynikající lodní důstojník, společnost White Star Line,
pověstná vysokou náročností na svoje zaměstnance, jej pověřila funkcí vrchního
důstojníka na dvou svých největších a nejlepších lodích, a přesto si nemohl na Titaniku
zvyknout. V posledním dopise odesílaném z Queenstownu, napsal své sestře:
"Stále nemám tuto loď rád ... mám z ní divný pocit." |
|
Titanic připlouvá do
Queenstownu v Irsku
Loď America převáží cestující k Titaniku
Loď America převáží cestující k Titaniku
Foto Kate Oddel při vystupování z Titaniku
Titanic odplouvá z Queenstownu
Fotografie jak Titanic
opouští Queenstown
|
|