|
11. dubna, ve stejný den, kdy
Titanic
opustil Queenstown a vydal se na oceán, vyplula z New Yorku Carpathia,
parník o váze 8600 tun patřící rejdařství Cunard. Carpathia plující
východním kursem mířila k Gibraltaru a do středomořských přístavů Janov,
Neapol, Terst a Fiume (dnešní Rijeka). Na palubě měla 120 cestujících I.
třídy a 50 cestujících II. třídy, převážně amerických turistů jedoucích za
středomořským sluncem. Dále vezla 565 cestujících III. třídy, většinou
příslušníků středomořských národů, kteří emigrovali do Spojených států a
nyní se vraceli navštívit starou vlast. Carpathia měla značnou
ubytovací kapacitu a téměř polovina jejích kabin zůstala při této plavbě
neobsazena - naštěstí, jak se zakrátko ukázalo. V neděli odpoledne většina
cestujících využívala krásného a teplého počasí k pobytu na palubách, až ve
večerních hodinách, kdy se prudce ochladilo, vyhledali - obdobně jako na
Titaniku - příjemnější prostředí salónů, jídelen a kabin. Lodi velel
kapitán Arthur H. Rostron. Na mořích se plavil 27 let, z toho 17 let ve
službách Cunardova rejdařství. Měl kvalifikaci Extra Master, ale samostatně
velel teprve dva roky a Carpathii převzal před necelými třemi
měsíci.
Krátce po desáté hodině večerní přišel Rostron na můstek. Druhý
důstojník James Bisset, který měl strážní službu, mu podal hlášení o
posledních informacích, které Carpathia obdržela o výskytu ledu.
Bylo mezi nimi i varování vysílané parníkem Mesaba - totéž, které
přijal v 9 hodin 40 minut Titanic, ale nikdy nebylo doručeno na
můstek. Rostron znepokojující zprávy nebral na lehkou váhu. Zavolal na
můstek radiotelegrafistu Harolda Thomase Cottama a tázal se jej, které lodi
měl na příjmu. Cottam jmenoval jako první Titanic. "Předpokládám,
že Titanic bude muset zpomalit, nebo plout jižněji, než je obvyklá
trasa. Dorazí do New Yorku se zpožděním. Při panenské plavbě je to smůla,"
poznamenal Rostron. Pak poděkoval s tím, že Cottam asi již brzy stanici
vypne a půjde spát. "Ano, pane," odpověděl radista, "jen si chvíli poslechnu
mys Cod pro případ, že má nějaké čerstvé zprávy o stávce horníků v Anglii"
Cottam však zůstal u aparatury ještě dlouho, téměř dvě a půl hodiny.
Slyšel, jak Phillips "usměrňoval" Evanse z Californianu, který jej
rušil, potom poslouchal dlouhou sérii burzovních zpráv a soukromých vzkazů a
nakonec zprávy z mysu Cod. Jen na okamžik, když se už začal pomalu
odstrojovat, odložil sluchátka, a právě v tu chvíli Titanic vysílal
svoje první volání o pomoc. Cottam však sluchátka ještě jednou nasadil.
Vyťukal volací znak Titaniku a hned nato se ozval signál vyzývající
jej, aby pokračoval. "Dobré ráno, starouši," začal v pohodě vysílat Cottam,
"víš, že mys Cod má pro tebe vzkazy?" Odpověď, kterou na svoji sousedskou
depeši radista Carpathie
promptně obdržel, způsobila, že se mu téměř zastavilo srdce a tužka vypadla
z ruky. Ve sluchátkách jasně zaznělo tísňové volání CQD a Titanic
pokračoval: "Připlujte okamžitě. Narazili jsme na led. Pozice 41 stupňů 46
minut severní šířky, 50 stupňů 14 minut západní délky!" A znovu se
několikrát opakovala tři děsivě znějící písmena CQD.
Jen v kalhotách a košili se Cottam vyřítil z radiotelegrafické kabiny na
můstek a téměř bez dechu sděloval, co právě slyšel, strážnímu důstojníkovi
Haroldu Deanovi, prvnímu důstojníkovi Carpathie, který o půlnoci
vystřídal Jamese Bisseta. Ten se rozběhl za kapitánem do jeho kajuty. Co se
dělo v následujících několika minutách nelze vylíčit lépe, než učinila ve
svých vzpomínkách osoba nejpovolanější - sám kapitán Rostron:
"Byl jsem okamžitě informován. Je zajímavé, jak se v krizových momentech
vtisknou do paměti i nepodstatné věci. Vzpomínám si, že se otevřely dveře v
čelní stěně mé kajuty sousedící s mapovnou. Ulehl jsem krátce předtím, ještě
jsem neusnul a v polospánku jsem si říkal: "Kdo je u ďasa tak drzý, že jde
do mé kabiny bez zaklepání?"
Potom na mne první důstojník vychrlil fakta a buďte ujištěni, že jsem se
velmi rychle úplně probudil a nemyslel jsem na nic jiného, než jak udělat
vše, co bylo v silách Carpathie, aby byla poskytnuta žádaná pomoc.
Ta zpráva se mi zdála tak neuvěřitelná, že i když jsem okamžitě vydal
rozkazy k otočení lodi zavolal jsem radiotelegrafistu a ujistil se, že
nemůže jít o omyl.
Je fascinující skutečností, že kdyby jediný radiotelegrafista, který
sloužil na palubě Carpathie, nebyl tak zapálen pro svou práci, že
zůstával u vysílačky, i když už mohl dávno odpočívat - nakonec by bylo
stačilo, kdyby vypnul aparaturu o pouhou minutu dřív - jména mnoha
trosečníků, které Carpathia
za pár hodin vylovila z ledového moře, by rozšířila i tak úděsný seznam
mrtvých z Titaniku.
Druhého důstojníka Jamese Bisseta probudil náhlý ruch. Vyskočil z lůžka,
rychle se oblékl a spěchal nahoru na můstek. Tam mu první důstojník oznámil:
"Titanic
narazil na ledovec a vysílá nouzové signály!" Kapitán Rostron zatím odešel
do mapovny s pozicí Titaniku, kterou mu radista předal, a
bleskurychle určoval současnou pozici Carpathie a vypočítával nový
kurs. Zjistil, že Titanic
je severozápadně od Carpathie ve vzdálenosti 58 mil. Pak přikázal
kormidelníkovi: "Kurs 308 stupňů!" Kormidelník rozkaz opakoval a začal
otáčet kolem. Během pěti minut od přijetí tísňového volání už Carpathia
plula na pomoc. Oficiálně měla rychlost čtrnáct uzlů, tu noc však po tři a
půl hodiny dosahovala až sedmnácti uzlů.
Od okamžiku, kdy se kapitán Rostron dozvěděl o volání Titaniku,
začalo pro něj mnoho hodin nepřetržité činnosti a velkého napětí. Ještě když
stál v mapovně a určoval pozici lodi, zahlédl, jak přichází bocmanův
pomocník se skupinou námořníků umývat paluby. Zavolal ho a přikázal mu, aby
běžnou práci odložil a bez hluku připravil ke spuštění všechny záchranné
čluny. V námořníkových očích se objevilo překvapení a znepokojení. "To je v
pořádku," ujistil jej kapitán, "plujeme k jiné lodi, která je v nebezpečí."
Bylo třeba zařídit tisíc a jednu věc a Rostron začal hned.
Na můstek povolal vrchního strojníka Johnstona, stručně mu vysvětlil, co
se stalo, a připomenul, že rozhoduje každá minuta. Přikázal mu povolat do
strojovny zvláštní směnu, vymáčknout z kotlů každý gram síly, každý ždibec
páry využít pro stroje a všechny dodávky jinam přerušit, vypnout i topení.
Když vrchní strojník odešel shromáždit svoje muže - jakmile uslyšeli, co
se od nich žádá a proč, okamžitě, se pustili do práce, mnozí v takovém
spěchu, že se ani nestačili pořádně obléct - kapitán zavolal prvního
důstojníka Deana, lodního lékaře dr. Franka McGheea, hospodáře E. G. F.
Browna a vrchního stevarda Harryho Hughese. Vrchnímu důstojníkovi dal rozkaz
vyklonit a připravit ke spuštění záchranné čluny, otevřít všechny dveře v
boku lodi - šlo o dveře, ke kterým se v přístavu připojují lodní můstky - a
připravit k nim světla, kladky a lana, připravit závěsné sedačky pro
vyzvednutí zraněných a nemocných a plátěné vaky pro přenášení dětí, ze všech
bočních dveří spustit provazové žebříky a použít i sítí sloužících k
naloďování nákladu. Lodní lékař přichystá zásoby posilujících prostředků a
potřeb první pomoci, z každé jídelny zřídí ošetřovnu, sám si vezme na
starost jídelnu I. třídy, italský lékař cestující na lodi jídelnu II. třídy
a maďarský lékař jídelnu III. třídy. Hospodář s vrchním stevardem a jeho
pomocníkem budou přijímat trosečníky a posílat je na ošetření, k občerstvení
a postarají se o jejich ubytování. Podle možnosti zaznamenají také jejich
jména, aby mohla být co nejrychleji ohlášena bezdrátovým telegrafem. Vrchní
stevard shromáždí všechny své lidi včetně personálu kuchyně a bude mít
připraven dostatek horké kávy pro pracující posádku Carpathie a
polévku, kávu, čaj, alkohol a další občerstvení pro trosečníky. U bočních
dveří, v salónech a ve společenských místnostech budou přichystány
přikrývky. Stevardi dohlédnou, aby cestující třetí třídy zbytečně
nevycházeli na paluby a do jídelen, a soustředí je tak, aby bylo uvolněno co
nejvíc lůžek pro trosečníky ze třetí třídy Titaniku. K uložení
dalších poslouží kuřácký salón, hala a knihovna. První důstojník přichystá
na pravoboku i levoboku barely s olejem pro případ, že by bylo třeba
zklidnit mořskou hladinu při naloďování trosečníků. Kapitán Rostron
upozorňoval, že budou muset možná převzít více než dva tisíce lidí. Současně
vydal celé posádce příkaz provádět všechny práce pokud možno tiše a udržovat
naprostou kázeň. Naštěstí byla noc a všichni cestující Carpathie
byli v kabinách, Rostron však přesto nařídil, aby pokud některý z nich vyjde
a začne se vyptávat, byl zdvořile, ale rozhodně požádán, aby se vrátil do
kabiny a zůstal tam.
Posádku Carpathie čekala obrovská práce, kterou musela zvládnout
v co nejkratším čase. Důstojníci a vedoucí jednotlivých lodních oddělení se
proto okamžitě odebrali ke svým lidem a začali plnit kapitánovy rozkazy.
Přes všechna opatření se přece jen nepodařilo před některými cestujícími
utajit dramatickou změnu v dosud naprosto klidném průběhu plavby.
Kapitán Rostron zatím učinil všechna potřebná organizační opatření k
přijetí - jak předpokládal - více než dvou tisíc trosečníků a mohl se vrátit
na můstek a soustředit se na své povinnosti navigátora. Loď stále zvyšovala
rychlost, ze čtrnácti to bylo patnáct, zakrátko šestnáct, šestnáct a půl a
nakonec sedmnáct uzlů. Přešel na pravou stranu můstku a zavolal druhého
důstojníka Jamese Bisseta. "Zůstaňte zde," pravil mu "a pozorně pátrejte po
světlech a světelných signálech - a po ledu!... Na této klidné hladině nemá
význam vyhlížet bílou pěnu u paty ledovců, ale sledujte odraz světla hvězd
na jejich vrcholech. Do ledového pole se dostaneme ve 3 hodiny ráno nebo
možná ještě dřív. Další hlídky budou umístěny na přídi, ve vraním hnízdě a
na levém křídle můstku, ale já spoléhám na vás, že s vašima dobrýma očima a
s boží pomocí zahlédneme všechno natolik včas, abychom se mohli vyhnout.
Věnujte tomu všechnu svou pozornost!""Ano, pane!" odpověděl Bisset.
Odpovědnost, která v oněch hodinách spočívala na kapitánu Rostronovi,
byla obrovská.
Do oblasti nebezpečí jsme vedli Carpathii s každým nervem
napjatým od neustálého vyhlížení ledu. Jednou jsem uviděl zcela blízko velký
kus tyčící se k obloze. Zahlédl jsem jej proto, že se na jeho povrchu
odrazilo světlo hvězd - slabounký varující paprsek, který nám umožnil led
bezpečně minout. Kdyby jen nějaká taková přátelsky nakloněná hvězda vrhla
trochu světla do očí hlídek na Titaniku... Bohužel, nestalo se
tak."
V jednu hodinu 10 minut přišel na můstek radista Harold Cottam a hlásil,
že zachytil depeši vysílanou Titanikem jeho sesterské lodi
Olympic. Zněla: "Mějte připraveny čluny, jdeme rychle dolů po přídi"
Čtyři minuty nato se Titanic ozval znovu: "Potápíme se po přídi!"
Potom radista Titaniku volal Carpathii a tázal se, za jak
dlouho může dorazit. Cottam znovu běžel na můstek. "Řekněte asi za čtyři
hodiny," instruoval jej kapitán Rostron, který v tu chvíli ještě nemohl
přesně odhadnout, jakého výkonu jsou stroje jeho lodi při maximální zátěži
schopny. "A informujte je, "dodal, "že máme všechny záchranné čluny v
pohotovosti a učinili jsme všechna opatření k přijetí trosečníků." Poslední
signál od Jacka Phillipse přijal Cottam v jednu hodinu 45 minut: Oznamoval,
že voda vniká do strojovny. Pak už se Titanic neozval. Na můstku
Carpathie začal narůstat neblahý a tíživý pocit blížící se velké
tragédie. |
|
Parník
Carpathia
Parník
Carpathia
Kapitán Carpathie Artur H. Rostron
|
|