|
V radiotelegrafické kabině Phillips neustále vysílal nouzové signály,
zaznamenával reakce a odpovědi řady lodí, odpovídal na jejich dotazy a upřesňoval
původní informace. Bride zatím fungoval jako spojka mezi kabinou a velitelským
můstkem. V nepravidelných intervalech přicházel do kabiny pro nejčerstvější
zprávy osobně kapitán Smith. Kapitán zpočátku hodně spoléhal na pomoc Olympiku, který měl dostatečnou kapacitu k provedení rozsáhlé
záchranné operace i veškeré potřebné vybavení. Brzy však bylo zřejmé, že
naděje vkládané v Olympic jsou nereálné.
Sesterská loď Titaniku byla vzdálena 500
mil, byla tedy příliš daleko na to, aby i při velké rychlosti mohla dorazit dřív,
než se Titanic potopí.
Čtvrtému důstojníku Boxhallovi, stejně jako mnoha jiným na člunové palubě, se
neustále vracela myšlenka na parník, který stojí bez pohybu blízko Titaniku,
zatímco lodi vzdálené desítky i stovky mil dělají vše,
co je v jejich silách, aby přispěchaly na pomoc. Starost o záchranné čluny
přenechal na chvíli jiným a odešel na levou stranu můstku, aby se na vlastní oči
přesvědčil, zda nedošlo k nějaké změně. Zjistil, že vše je stejné, jako když
byl na přítomnost neznámé lodi upozorněn poprvé.
Prostému oku se jevila jen jako bílé světlo na obzoru, ale při zkoumání
dalekohledem zřetelně rozpoznával dvě stožárová světla. Vzdálenost odhadoval na
deset mil. Loď vypadala, že je tak blízko, že by se s ní bylo možno dorozumět Morseovou lampou. Kapitán Smith souhlasil a
přikázal: "Řekněte jim, ať okamžitě připlují, že se potápíme."
Čtvrtý důstojník se chopil lampy a začal vysílat. V jednom okamžiku se mu zdálo,
že zahlédl odpověď, ale nebyl s to rozpoznat nic přesnějšího.
Nakonec došel k závěru, že se musel zmýlit, a to, co viděl, bylo jen blikání
stožárového světla. Když ani na opakované signály Morseovou lampou nebylo
reagováno, Boxhall navrhl kapitánu Smithovi odpálení signálních raket. To už je
přinášel ze zádi na můstek kormidelník Rowe.
Kapitán opět souhlasil a rozkázal, aby každých pět nebo šest minut byla vystřelena
jedna raketa. Za pár vteřin z pravé strany můstku Titaniku vzlétla první. Ozvalo se ostré zasyčení, světlice se vznesla
vysoko nad stožáry k hvězdami poseté obloze, explodovala a rozprskla se na množství
oslnivě bílých, pomalu se snášejících částic.
Neznámá loď se zdála být tak blízko, že kapitán Smith považoval za nutné
kromě vystřelování raket pokračovat i v pokusech o signalizaci Morseovou lampou.
Protože Boxhall byl zaměstnán raketami, otázal se Rowa, zda umí signalizovat.
Kormidelník odpověděl, že trochu ano. A tak mu kapitán přikázal, aby se snažil
upoutat pozornost neznámého parníku, a odpoví-li, aby mu oznámil, že se Titanic
potápí, a požádal jej, aby připravil záchranné čluny.
Tak mezi odpalováním jednotlivých raket neúnavně blikala signální lampa, ale
napjatě očekávaná odezva nepřicházela.
Pokud si někdo na palubě Titaniku do této
chvíle ještě plně neuvědomoval, jak je situace vážná, všechny pochybnosti
skončily v okamžiku, kdy se ozvala exploze a na nebi zazářilo světlo první rakety.
Je další a kromě samotného nárazu Titaniku na led zřejmě největší tragédií oné na události bohaté
noci, že někdo skutečně byl tak blízko, že zoufalé signály viděl, ale nedbal jich
a neučinil to, k čemu byl vyzýván. Čtvrtý důstojník Titaniku Boxhall odpálil celkem osm raket, podle obecně uznávaných
zvyklostí oznamujících, že se loď nachází ve stavu nejvyššího ohrožení.
Neznámá loď však na ně nereagovala.
Mezi jednou a druhou hodinou ranní 15. dubna 1912, kdy byla spuštěna většina
záchranných člunů Titaniku, zaplňovaly
obrovský prostor jižně od Nového Foundlandu desítky, možná stovky signálů
vysílaných řadou lodí odpovídajících na zoufalé volání o pomoc znovu a znovu
vyťukávané Jackem Phillipsem. Lodi příliš vzdálené na to, aby mohly s Titanikem navázat přímé spojení, byly informovány těmi, které byly
blíž, a tak se okruh neustále rozšiřoval. Stanice na mysu Race předala zprávu o
srážce největšího parníku na světě dál do vnitrozemí.
Od okamžiku, kdy ji na střeše obchodního domu Wanamaker v New Yorku zachytil mladý
radista David Sarnoff, šířila se jako lavina po celých Spojených státech a Kanadě.
Deníky radistů v radiotelegrafických kabinách mnoha nákladních i osobních parníků
zaznamenávaly minutu za minutou průběh děsivé námořní tragédie:
1:00 Titanic odpovídá Olympiku a udává svoji
pozici.
1:02 Titanic volá Asian a
žádá o okamžitou pomoc. Asian hned
odpovídá a zaznamenává pozici Titaniku. Je předána kapitánovi,
který instruuje radistu, aby požádal Titanic
o její opakování.
1:02 Virginian volá Titanic,
ale nedostává odpověď. Mys Race žádá
radistu Virginianu, aby oznámil svému kapitánovi, že Titanic
narazil na ledovou
horu a potřebuje okamžitou pomoc.
1:10 Titanic volá Olympic: "Srazili jsme se s ledovcem. Potápíme se
po přídi. Připlujte, jak nejrychleji
můžete." Následuje pozice.
1.10 Titanic znovu Olympiku:
"Kapitán žádá, abyste připravili čluny.
Jaká je vaše pozice?"
1:15 Baltic Caronii: "Prosím, oznamte Titaniku, že k němu plujeme."
1:20 Virginian slyší, jak mys Race informuje Titanic, že mu Virginian
pluje na pomoc ze vzdálenosti 170 mil severně od něj.
1.25 Caronia sděluje Titaniku, že mu pluje na pomoc Baltic.
1:25 Olympic udává Titaniku
svoji pozici a ptá se: "Plujete nám v jižním
kursu vstříc?" Titanic odpovídá: "Dáváme ženy do záchranných
člunů"
1:27 Titanic oznamuje všem:
"Dáváme ženy do člunů."
1:30 Titanic opakuje Olympiku: "Cestující nastupují do člunů."
1:35 Olympic se ptá Titaniku, jaké má počasí. "Jasno a klidno,"
odpovídá Titanic.
1:35 Baltic slyší Titanic: "Voda vniká do
strojovny."
1:35 Mount Temple slyší, jak se Frankfurt ptá:
"Jsou kolem vás už
nějaké čluny?" Žádná odpověď.
1:37 Baltic sděluje Titaniku: "Spěcháme k vám."
1:40 Olympic Titaniku: "Zapaluji co nejrychleji
pod všemi kotly."
1.45 Mys Race žádá Virginian: "Prosím, řekněte vašemu kapitánovi
toto: ,Olympic pluje plnou
rychlostí k Titaniku, ale jeho pozice je
40.32 S, 61.18 Z. Vy jste Titaniku daleko blíž. Titanic
již odesílá
ženy v člunech a říká, že má klidné a
jasné počasí. Olympic je
jedinou lodí, kterou jsme slyšeli oznamovat,
že pluje Titaniku na
pomoc. Ostatní od
něj musí být příliš vzdáleny.
1.45 Poslední signál Titaniku zachycený Carpathií: "Strojovna je
zaplavena až po kotle."
1:45 Mount Temple slyší, jak Frankfurt volá Titanic. Žádná odpověď.
1:47 Caronia slyší Titanic, ale signál je tak
slabý, že mu není rozumět.
1:48 Asian slyší, jak Titanic vysílá SOS. Asian
Titaniku odpovídá, ale
sám odpověď nedostává.
1:50 Caronia slyší, jak Frankfurt volá Titanic. Podle udávané pozice je
v době vysílání prvního SOS vzdálen od Titaniku
172 mil.
1:55 Mys Race sděluje Virginianu:
"Neslyšeli jsme Titanic už asi půl
hodiny. Možná už nemá elektřinu."
2:00 Virginian slyší Titanic velmi slabě, síla jeho signálu se podstatně
snížila.
Jen na lodi, která stála Titaniku poblíž, neslyšeli po celou tu dobu nic.
Její radista spal, neboť ho nikdo neprobudil.
Po zaplavení kotelny číslo 5 se v dalších čtyřech kotelnách směrem k zádi
lodi topiči ze všech sil snažili udržet tlak páry, aby mohla pracovat čerpadla a aby
byla zachována dodávka elektrického proudu - tma na obrovské lodi za situace, kdy na
její palubě i po odplutí většiny záchranných člunů stále zůstávalo kolem osmi
set cestujících, by způsobila zmatek a paniku. Mnoho z těchto mužů nemělo v době,
kdy došlo ke kolizi, službu a před tím, než jim bylo nařízeno nastoupit do kotelen, zahlédli na člunové palubě přípravy ke
spouštění člunů, nástup žen a dětí i to, jak první záchranné čluny
odplouvaly. Bylo jim tedy jasné, že situace je mimořádně vážná, a o tom, co
viděli, informovali i svoje druhy. Přesto sestoupili hluboko do podpalubí, do nejohroženějšího prostoru, a pracovali až
do poslední chvíle.
Bojovali však v bitvě, ve které nakonec museli nevyhnutelně podlehnout. Vodotěsné
přepážky sice obrovské tlaky vody nahromaděné v příďovém prostoru zadržovaly,
ale nazelenalý živel si dokázal cestu najít. Kolem jedné hodiny 20 minut začala voda
pronikat mezi ocelovými pláty podlahy kotelny číslo 4. Rychle jí přibývalo,
přestože pumpy pracovaly naplno. Nezbývalo než i v této komoře uhasit ohně v
topeništích a opustit ji. Jako poslední se po
nouzovém žebříku vyšplhal topič Getirge Cavell, voda mu už sahala po pás. Teď se
začalo s děsivou neodvratností dít to, co předvídal konstruktér Thomas Andrews: jak
se při zaplavení předních komor příď lodi ponořovala, voda se přelévala přes horní okraje vodotěsných přepážek a bezprostředně ohrožovala
i poslední tři komory kotelen. Dokud tam však pod kotly hořely ohně, mohly pracovat
generátory a jen díky tomu i na naklánějících se palubách stále svítila světla.
Statečnost a obětavost těch několika desítek
topičů, kteří v nejzazších kotelnách vytrvali na svých místech do poslední
chvíle, byla obdivuhodná a vyniká o to víc, když si uvědomíme, že to nebyli
námořníci, ale jen tvrdě pracující dělníci, najímaní od plavby k plavbě.
Bylo několik minut po druhé hodině ranní. Titanic se naklonil na levobok a jeho příď se ponořovala stále
hlouběji. Velkými kulatými okny na palubě C proudila voda a zaplavovala řady
opuštěných přepychových kabin I. třídy. V prázdných salónech, jídelnách a
halách stále zářily křišťálové lustry, visící nyní v podivných,
nepřirozených úhlech, a tam, kde ještě před čtyřmi hodinami trávily čas v
zábavě a nejlepším rozmaru stovky mužů ve smokincích a žen ve večerních
toaletách, se rozhostilo ticho. Na dlouhých chodbách se jen občas ozvaly spěšné
kroky některého z členů posádky nebo cestujícího směřujícího na otevřenou
člunovou palubu. Loď byla tak obrovská, že i když
v tuto dobu na jejích palubách ještě zůstávalo kolem osmi set cestujících a šesti
set padesáti členů posádky, celé velké prostory se zdály liduprázdné. Ani na
člunové palubě, která byla tím nejpřirozenějším místem pro všechny, kdo hledali
záchranu, nebylo mnoho lidí - viděli jsme, jaké
potíže měl Lightoller při obsazování skládacího člunu D. Stovky cestujících,
především třetí třídy, ale i značný počet příslušníků posádky, měly
strach opustit loď. Instinktivně se stahovali od zábradlí palub do prostor ozářených světlem, děsil je pohled na tmavou
nevlídnou hladinu ledového oceánu, do poslední chvíle doufali, že se situace nějak
vyřeší, že připlují lodi, které určitě spěchají Titaniku na pomoc. Většině z nich, opět zejména cestujícím třetí
třídy, nikdo přesně neřekl, co mají dělat - jak jim mohli pomoct k záchraně
námořníci, kteří věděli, že čluny pojmou jen část trosečníků. A tak nakonec
bylo jediným východiskem buď do posledního momentu čekat na zázrak, nebo se vrhnout
do ledové vody. Většina dala přednost první
alternativě, a když se Titanic přední
částí stále víc ponořoval, hledali záchranu na jeho zádi. A protože téměř
všichni nakonec zahynuli, je jen málo známo o tom, co se v těchto prostorách dělo
poslední minuty před tím, než loď zmizela pod hladinou.
Ve 2 hodiny 10 minut nahlédl jeden ze stevardů do kuřáckého salónu I. třídy na
palubě A. Ve velké nádherně vybavené místnosti stál osamělý Thomas Andrews, ruce
zkříženy na prsou, s pohledem upřeným do prázdna. Na hracím stolku ležela jeho
záchranná vesta. Stevard, který jako všichni členové posádky slavného
konstruktéra znal a vážil si ho, k němu přistoupil a ve snaze přimět jej alespoň k
pokusu o záchranu pravil: "Pane Andrewsi, ani to nezkusíte?" Thomas Andrews
však v posledních dvou hodinách již všechnu svoji
energii vydal a zkáza Titaniku, jeho
nejslavnější lodi, jej zcela zlomila. Neodpověděl, ani se nepohnul. Stevard tiše
odešel.
|
|
Z Titaniku vystřeluje posádka světlice
"Ken
Marschall |
|