S příjezdem Carpathie měli plno
starostí i newyorský starosta a šéf policie. Už v odpoledních hodinách uzavřely
policejní kordóny ulice vedoucí k přístavišti lodí Cunardu a oblast nábřeží,
kde měli z Carpathie vystupovat trosečníci, byla zahrazena zátarasy. Do
tohoto prostoru byly soustředěny značné policejní síly včetně jízdních
policistů a detektivů v civilu. Celé město New York žilo v těchto hodinách
očekáváním brzkého příjezdu lodi s několika sty trosečníky. Instituce i
soukromé osoby nabízely pomoc. Irské, italské, židovské, německé a švédské
přistěhovalecké společnosti nabídly ubytovací prostory, město New York poskytlo 700
lůžek, YMCA a Armáda spásy další. Obchodní dům Gimbel dal k dočasnému
ubytování trosečníků k dispozici 200 míst. Celkem bylo před příjezdem Carpathie
zajištěno ubytování pro více než 5 000 lidí, což daleko přesahovalo skutečné
potřeby. Každá nemocnice ve městě se připravila k přijetí těch, kteří budou
potřebovat lékařskou péči, léky a potraviny nabídl i Červený kříž. Současně
přicházely peněžní příspěvky pro cestující III. třídy, které katastrofa
připravila o všechen majetek. Organizování sbírky se ujala manželka multimilionáře
Vanderbildta a značnou částku shromáždila od členů newyorské burzy. Vincent Astor
přispěl 10 000 dolarů, Andrew Carnegie 5 000, John Rockefeller 2 500 dolarů. Známá
postava newyorského divadelního světa George M. Cohan vybral mezi svými kolegy
téměř 9 000 dolarů a trosečníkům z Titaniku měl být předán i
výtěžek zvláštního sobotního představení jednoho z broadwayských divadel.
Přidali se i sportovci, prezident fotbalového klubu New York Giants oznámil, že zisk z
nedělního exhibičního utkání půjde na stejný účel. Vedení pensylvánských
železnic nabídlo, že všechny trosečníky cestující do Filadelfie a dál na západ
přepraví na svoje náklady.
Připlutí Carpathie do New Yorku
Už od šesté hodiny večerní se začaly v přístavu
soustřeďovat davy lidí. Ve stejnou dobu se u vjezdu do newyorského zálivu
shromáždilo na padesát plavidel najatých různými novinami a všechna byla
přeplněna reportéry a fotografy. Na palubě velkého vlečného parníku vyplul Carpathii
vstříc i newyorský starosta se svým doprovodem.
Ale začalo se prudce zhoršovat počasí, zvedal se silný vítr, od moře
přicházely vysoké vlny a chuchvalce mlhy. Za této situace se asi v 8 hodin a 30 minut
vynořil ze tmy a mlhy velký stín. Carpathia. V tom okamžiku se rozezněly
všechny sirény, klaksony a zvony na lodích u vjezdu do přístavu i v samotném
přístavu. Carpathia zpomalila, až zastavila úplně, aby vzala na palubu
lodivoda. Okamžitě ji obklopila malá plavidla s reportéry oznamujícími velkými
cedulemi, z jakých jsou novin. Všichni žádali, aby mohli vstoupit na palubu a hovořit
s trosečníky. Kapitán Rostron byl ale rozhodnut, že to nepřipustí. Ve svých
vzpomínkách napsal: "Ohled na zachráněné musel být respektován na prvním
místě. Nechat je interviewovat tucty mladých zvídavých novinářů dychtivých
získat ty nejsenzačnější podrobnosti by je nanejvýš rozrušilo a přimělo
prožívat vše znovu."
Připlutí Carpathie do New Yorku
Kapitán Rostron se však dostal do poněkud delikátní situace v souvislosti s
příchodem lodivoda. I na jeho člunu se nacházelo několik reportérů a lodivod volal
na Rostrona, zda mohou spolu s ním na palubu. Protože byl kapitánův starý přítel,
bylo těžké mu stroze odmítnout. Rostron tedy předstíral, že nerozumí. Lodivod
žádost opakoval a kapitán hrál svou hru dál. To ovšem už bylo jasné, že se
vytáčí, a lodivod pochopil.
Když začal vystupovat po spuštěném provazovém žebříku, reportéři se
samozřejmě tlačili za ním. Třetí důstojník Carpathie Rees, který
žebřík hlídal, musel nejneodbytnějšího z nich dokonce uhodit, aby mu zabránil
vyšplhat nahoru. Přesto všechno se jeden z reportérů přece jen na palubu Carpathie
dostal. Kapitán Rostron jej dal předvést na můstek, kde mu vysvětlil, proč
nedovolí, aby hovořil s trosečníky. Když dal novinář čestné slovo, že se o to
nebude pokoušet, nechal jej na můstku. Později Rostron prohlásil, že to byl čestný
člověk a dané slovo neporušil.
Připlutí Carpathie do New Yorku
Po této epizodě se Carpathia dala znovu do pohybu. Jak míjela Sochu
svobody, z přilehlého nábřeží ji sledovalo na 10 000 lidí a dál u přístaviště
společnosti Cunard jich bylo namačkáno více než 30 000. Vřava nastala, když na
horní palubě přistoupili k zábradlí první za zachráněných cestujících Titaniku.
Jakmile je reportéři na člunech, remorkérech a jachtách, které stále loď
obklopovaly, rozpoznali, tmou prošlehly desítky magnéziových blesků a novináři se
překřikovali ve snaze upoutat jejich pozornost a přimět je, aby odpovídali na
otázky. Když se u zábradlí objevila skupina příslušníků posádky Titaniku,
reportéři na ně mávali padesátidolarovými bankovkami a vyzývali je, aby skočili na
hladinu, že je vyloví. Nikdo se však nedal zlákat.
Shromážděné zástupy očekávaly, že Carpathia zamíří k přístavišti
Cunardu, k překvapení všech však pokračovala zálivem nahoru k přístavišti
rejdařství White Star Line a tam zastavila. V tu chvíli se spustil déšť, burácel
hrom a blesky křižovaly oblohu. V jejich světle lidé na doprovodných lodích a na
nábřeží viděli, že Carpathia spouští záchranné čluny. Byly to čluny Titaniku,
které posbírala na místě katastrofy a před zakotvením je bylo třeba odstranit z
paluby, aby nepřekážely manipulaci s úvaznými lany. Každý z nich nyní obsluhovali
dva ze zachráněných námořníků Titaniku. Těchto třináct člunů
představovalo vše, co zbylo z největší a nejdokonalejší lodi své doby.
Když byl poslední člun uvázán k přístavní hrázi, Carpathia se pomalu
obrátila a vrátila tam, kde čekaly desetitisícové davy. V 9 hodin 35 minut ji silná
ocelová lana připoutala k molu. Po spuštění můstků začali první lidé scházet na
nábřeží. Další zklamání: nebyli to tolik vyhlížení trosečníci, ale
cestující Carpathie. Až když všichni z lodi odešli, objevila se na
schůdcích žena, která se na první pohled lišila od dobře oblečených a upravených
cestujících Carpathie. Byla prostovlasá, udělala pár kroků a zmateně se
zastavila při pohledu na tisíce tváří, které se k ní obrátily. Tady už nemohlo
dojít k omylu - palubu Carpathie opouštěl první ze 706 trosečníků, kteří
přežili největší námořní katastrofu všech dob. Za ní následovali v rychlém
sledu další, podle toho, kterou třídou cestovali; cestující I. třídy odcházeli
nejdříve. Na ně většinou čekaly automobily, které je rychle odvážely z dosahu
dorážejících reportérů a z obklíčení zvídavého davu.
Pak opouštěli Carpathii cestující II. třídy Titaniku. I
většina z nich byla očekávána a o ty, které nikdo nepřišel přivítat, bylo
promptně postaráno. Jednou z nich byla paní O. Beckerová, která se zachránila se
třemi dětmi. Před tím, než mohla odejet do rodného Ohia, jí bylo zdarma poskytnuto
ubytování v předním newyorském hotelu.
Cestující III. třídy odcházeli z Carpathie poslední. Ministr Charles
Nagel instruoval přistěhovalecké úřady, aby v tomto, zcela mimořádném případě
upustily od obvyklých složitých a mnohdy i ponižujících procedur. Ti, na které
čekali příbuzní nebo přátelé, mohli odejít hned, u ostatních sedm zvlášť
určených přistěhovaleckých inspektorů vyřídilo formality přímo na palubě Carpathie
a pak byli předáni do péče charitativních organizací.
Jakmile se objevili první trosečníci, rychlým krokem přistoupil ke kordonu
policistů strážících vstup na molo senátor William Alden Smith následován skupinou
dalších pěti mužů. Prokázal se a spolu s doprovodem vystoupil na palubu Carpathie.
U palubních důstojníků se informoval, kde se nachází Bruce Ismay, a za okamžik již
klepal na dveře kabiny lodního lékaře, přestože byly označeny upozorněním
"Prosím, neklepat". Otevřel vysoký robustní muž, který se představil jako
Phillip A. S. Franklin, viceprezident trastu IMM. Na Smithovu žádost, aby mohl vidět
Ismaye, Franklin odpověděl, že generální ředitel je příliš nemocen na to, aby
mohl s někým hovořit. Smith pravil: "Lituji, ale musím se sám
přesvědčit" S těmito slovy vstoupil do kabiny následován senátorem Newlandsem
a generálem Uhlerem. Za půl hodiny nato, když Smith Carpathii opouštěl,
obklopil jej houf reportérů a všichni chtěli vědět, o čem s Ismayem jednal a s
jakým výsledkem. "Rozhovor s panem Ismayem byl velmi otevřený a zdvořilý,"
informoval je senátor. "Pan Ismay se zítra odpoledne spolu se čtyřmi
zachráněnými důstojníky Titaniku dostaví do hotelu Waldorf-Astoria k
výslechu před vyšetřovacím podvýborem." Jeden z novinářů se zeptal: "Co
se stane potom, pane senátore?" Smith odpověděl: "Další postup podvýboru
bude stanoven podle výsledku zítřejšího jednání." "Očekáváte, že
vyšetřování bude probíhat za obtížných podmínek?" zněla další otázka. Na
to senátor pravil: "Neshledal jsem na straně představitelů White Star Line snahu
činit nám potíže, naopak spíš ochotu pomoci nám." Poté se senátor W. A.
Smith se svými průvodci odebral do hotelu WaldorfAstoria.
Ještě dvěma mužům se onen večer podařilo vstoupit na palubu Carpathie.
První byl tmavovlasý štíhlý Ital Guglielmo Marconi, jehož vynálezu vděčilo sedm
set trosečníků za záchranu svých životů. Druhý byl reportér listu The New York
Times Jim Speers a dostal se na loď díky tomu, že jej slavný vynálezce představil
jako svého přítele. Členové posádky je oba zavedli k radiotelegrafické místnosti,
kde Harold Bride, mladší radista Titaniku, stále ještě s ovázanýma nohama,
seděl u vysílačky a odesílal nashromážděné vzkazy. Byl tak zabrán do práce, že
si ani nepovšiml, že se za ním otevřely dveře a někdo vstoupil. Marconi jej chvíli
beze slova sledoval, pak mu položil ruku na rameno a pravil: "Ted už to, chlapče,
snad ani nemá smysl." Bride otočil bledou a ztrhanou tvář s únavou zarudlýma
očima. Vynálezce jej uchopil za ruku a silně mu ji stiskl. "Pane Marconi,"
řekl bezvýrazným hlasem Bride, "Phillips je mrtev. Zahynul."
Policistům u přístaviště se jen s největším úsilím podařilo udržovat pod
kontrolou shromážděný dav. Zpočátku museli užít i tvrdých opatření, koňmi
zatlačovali dopředu se deroucí houfy a stejně rozhodně jako s muži zacházeli i s
hysterickými ženami. Když scházeli z paluby Carpathie trosečníci, ozývalo
se hlasité volání vyjadřující radost těch, kteří poznávali své blízké. Jak
ale minuty uplývaly a zástup zachráněných řídnul, převládaly výkřiky zklamání
a beznaděje. Mnoha čekajícím příjezd Carpathie přinesl jen tragickou
jistotu, že jejich rodinní příslušníci nebo přátelé již nejsou mezi živými.
Docházelo k srdceryvným scénám, zejména, když se plačící ženy marně ptaly
trosečníků na své bratry, snoubence, manžely a syny a dotazovaní se v rozpacích
odvraceli a neodpovídali. Řada lidí zůstávala i poté, co poslední ze
zachráněných cestujících a členů posádky Titaniku opustil
přístaviště. Každého, kdo byl ochoten naslouchat, přesvědčovali, že další
lidé se ještě mohli zachránit na plujících troskách, na ledovcích nebo je mohly
nalézt lodi, které se dosud neozvaly. A zasvěcení neměli odvahu jim brát poslední
naději, i když věděli, že je zcela nereálná. Až nad ránem se nábřeží
vyprázdnilo.
Z kapitána Rostrona a celé posádky Carpathie spadla po vyložení
trosečníků obrovská odpovědnost. Svoji práci vykonali obdivuhodným způsobem,
zasluhujícím veškeré uznání, a teď bylo třeba zabývat se vlastními
záležitostmi: doplnit zásoby uhlí, pitné vody, potravin a z jiné, opodál kotvící
lodi Cunardu převzít lůžkoviny, deky a další vybavení k nahrazení toho, co bylo
poskytnuto trosečníkům z Titaniku. Pak měla Carpathia pokračovat v
tak dramaticky přerušené plavbě do Středomoří.
Davy lidí čekající příjezd Carpathie
Davy lidí čekající příjezd Carpathie
Připlutí Carpathie do New Yorku
Připlutí Carpathie do New Yorku
Připlutí Carpathie do New Yorku
Připlutí Carpathie do New Yorku
Carpathia v
newyorském přístavu
V přístavu
V přístavu
Mladší
radista Titaniku H. Bride je s omrzlýma nohama snášen v New Yorku z paluby Carpathie
Vystupování trosečníků
Někteří ze zachráněných příslušníků posádky
Titaniku
V první řadě zleva: Ernest Archer; Frederick Fleet; Walter Perkis; George
Symons; Frederick Clench
Záchranné čluny Titaniku, které Carpathia přivezla do
New Yorku