|
Blížila se jedenáctá hodina večerní. Z pravé strany
vraního hnízda Reginald Robinson Lee pozorně obhlížel přední horizont a náhle měl
dojem, že daleko vpředu zahlédl lehký opar. Jak minuty ubíhaly, nabýval jistoty, že
se nemýlí. Mlhu uviděl i Frederick Fleet.
Opary nebo lehké mlhy nebyly nic
neobvyklého v oblastech plujícího ledu, ale často bylo velmi obtížné je v noci
rozpoznat. I sebelehčí mlha znamenala
podstatné snížení naděje na včasné zpozorování plujícího ledovce - a v noci to
bylo ještě horší.
Titanic, největší a nejluxusnější loď na světě s 2 207 lidmi na
palubě, proplouval před 11 hodinou večerní 14. dubna 1912 oblastí ledu v severním
Atlantiku rychlostí 21 a možná i 21 a půl uzlu.
Ručičky na hodinách na můstku ukazovaly 11 hodin 39 minut. Dva muži hlídky Fleet
a Lee dál obhlíželi z předního stožáru zamlžený horizont; vypadalo to, že mlha
houstne, byla stále výraznější. Náhle Fleet zahlédl přímo před přídí lodi
něco ještě tmavšího než potemnělou hladinu oceánu. Jednu nebo dvě vteřiny temný
stín upřeně sledoval, zdálo se mu, že se blíží a zvětšuje. "Před námi je
led," vzkřikl, nato uchopil provaz z vonce
umístěného ve vraním hnízdě a třikrát jím trhnul, tři údery byly signálem
oznamujícím, že před lodí je nějaký předmět. Současně sáhl po telefonu
spojujícím vraní hnízdo s můstkem. Šestý důstojník J. P. Moody se ohlásil
téměř okamžitě. "Led přímo před námi,"
vykřikl Fleet. "Děkuji," odpověděl Moody - jeho zdvořilá odpověď se
stala součástí legendy zavěsil a obrátil se ke strážnímu důstojníkovi
Murdochovi, který přibíhal z pravé strany můstku vyburcován údery zvonu.
Led přímo před námi, pane," opakoval Moody zlověstnou zprávu, kterou právě
vyslechl.
Murdoch skočil k telegrafu a signalizoval do strojovny rozkaz k zastavení a
vzápětí vykřikl na kormidelníka: "Docela vpravo!" Prakticky ve stejném
okamžiku dal strojovně další rozkaz: "Plnou silou zpět!" Podle terminologie
platné v roce 1912 příkaz "Docela vpravo!" znamenal obrácení zádi lodi
doprava a přídě doleva. Kormidelník Robert Hitchens okamžitě uposlechl a opřel se
plnou váhou o paprskové rukojeti kormidelního kola a bleskurychle jimi otáčel proti
směr u hodinových ručiček, až ucítil, jak se kolo
zastavilo v krajní poloze. Šestý důstojník Moody hlásil Murdochovi: "Kormidlo
docela na stranu, pane!" Murdoch zatím stáhl páku
uvádějící v chod elektrické zařízení uzavírající vodotěsné dveře v
přepážkách kotelen a strojoven. Hned nato rozkázal kormidelníkovi: "Docela vlevo!" Kormidelní kolo se v mžiku
začalo otáčet na druhou stranu.
Ve vraním hnízdě nyní pohybu neschopný Frederick Fleet fascinovaně zíral na
tmavou zvětšující se siluetu. Setrvačností hnaný Titanic směřoval
vysokou rychlostí stále vpřed a trvalo celou věčnost, než se jeho příď začala
pomalu obracet doleva. Masa ledu se nezadržitelně přibližovala z pravoboku a čněla
nad palubou příďové nástavby. V poslední vteřině minula příď a sklouzla podél
lodního boku, oběma mužům ve vraním hnízdě se
už už zdálo, že se Titaniku podaří ledové hoře o vlas vyhnout. Příď
již byla obrácená o dvaadvacet stupňů doleva, když se loď lehce otřásla a
zezdola, z pravé strany mohutného trupu, se ozval skřípavý zvuk. Fleet později
vypověděl, že ve vraním hnízdě otřes vůbec
nepocítili, pouze zaslechli slabé skřípění. Proto se on i Lee domnívali, že Titanic
se o led jen otřel.
Pravda však byla jiná a tragická. Srážku prakticky nebylo možno odvrátit.
Pozdější pokusy prováděné s Olympikem prokázaly, že je třeba asi 37
vteřin, než dojde k takové změně kursu, jaké dosáhl Titanic v okamžiku
nárazu, to jest o dva dílce kompasu neboli 22 stupňů. Za tu dobu loď plující
rychlostí kolem 21 uzlů urazí asi 430 metrů, a vezmeme-li v úvahu několik vteřin
potřebných k vydání rozkaz u ke změně kursu,
může konečná vzdálenost být 460 metrů. A to byla se vší pravděpodobností
vzdálenost ledové hory od Titaniku ve chvíli, kdy ji Frederick Fleet
zpozoroval a podal hlášení na můstek.
Při londýnském vyšetřování katastrofy bylo konstatováno, že ledovec roztrhl dno lodi na pravoboku asi tři metry nad kýlem a způsobil sto
metrů dlouhou trhlinu táhnoucí se od příďového kolizního prostoru přes první,
druhý a třetí nákladový prostor a přes kotelny číslo 6 a 5. Vzhledem k rychlosti
lodi překonat sto metrů si vyžádalo čas necelých
deseti vteřin a to stačilo k tomu, aby byl vyřčen neodvolatelný
rozsudek smrti nad největším a nejkrásnějším parníkem na světě.
Nárazem vyburcovaný kapitán Smith vyběhl z kabiny na můstek. "Pane Murdochu,
co to bylo?" otázal se prvního důstojníka. "Led, pane," pravil Murdoch.
"Rozkázal jsem docela vpravo a zpětný chod strojů. Chtěl jsem obrátit doleva,
ale byl příliš blízko. Víc jsem udělat nemohl."
"Uzavřete vodotěsné dveře," nařídil kapitán. "Již jsou
uzavřeny," odpověděl Murdoch.
Zhruba ve stejnou dobu, kdy lodní šrouby opět zabraly,
čtvrtý důstojník Boxhall spěchal do podpalubí v přední části lodi, aby zjistil,
co se vlastně stalo. Nesestoupil ale tak hluboko aby zjistil poškození.
V kormidelně kapitán pohlédl na inklinoměr, malý přístroj podobný hodinám
umístěný před kompasem, který ukazuje naklonění lodi, a uviděl, že Titanic
se nachýlil pět stupňů na pravou stranu. Kormidelník Hitchens jej v tu chvíli
slyšel zamumlat: "Ach, můj Bože!" Znepokojený kapitán vyslal Boxhalla znovu
do podpalubí vyhledat lodního tesaře J. Hutchinsona
a předat mu příkaz, aby zjistil škodu a podal hlášení. Boxhall potkal tesaře na
půl cestě. Hutchinson se vzrušeným výrazem v obličeji pravil: "Nabíráme vodu.
Kde je kapitán?" "Na můstku," odpověděl Boxhall. Lodní tesař se beze
slova obrátil a utíkal na můstek. Boxhall
pokračoval dál do podpalubí a na konci schodiště se téměř srazil s Iagem Smithem. Skladiště pošty se plní vodou" Boxhall též poslal rozrušeného muže na
můstek s tím, že on sám se půjde dolů přesvědčit. Došel až na palubu G k
poklopu uzavírajícímu palubní průlez k prostornému skladišti přepravované pošty.
Slyšel hukot
připomínající tok horské bystřiny a už jen asi půl metru zbývalo mezi
stoupající vodou a stropem skladiště. V tomto
okamžiku si čtvrtý důstojník poprvé naplno uvědomil, jak je situace vážná.
Okamžitě se vrátil na můstek a informoval o tom kapitána.
Kapitán Smith se zatím snažil získat přesnější obraz o situaci lodi. Jak minuty
ubíhaly, přicházela další a další hlášení a všechna alarmující. Když na
můstek přispěchal vrchní důstojník H. F. Wilde, otázal se kapitána, zda si myslí,
že poškození je vážné. Dostalo se mu odpovědi: "Určitě. Obávám se, že je
víc než vážné" Otřes lodi při nárazu na led vzbudil i generálního ředitele White Star Line a prezidenta trastu
IMM Josepha Bruce Ismaye. Chvíli zůstal ležet na lůžku a snažil se uvědomit si, co
se mohlo přihodit. Nakonec oblečen jen v pyžamu vyšel na chodbu, kde našel stevarda.
"Co se stalo?" otázal se jej. "Nevím,
pane," odpověděl stevard. Ismay se vrátil do kabiny, oblékl si kabát, obul
trepky a vydal se na můstek. Když mu kapitán sdělil, že loď narazila na ledovou
horu, Ismay položil stejnou otázku jako krátce před ním vrchní důstojník a opět
musel kapitán Smith přiznat, že se obává, že
poškození lodi je velmi vážné. Při návratu do svého apartmá se generální
ředitel setkal na schodišti s vrchním strojníkem Josephem Bellem, který právě
spěchal na můstek. I jeho se Ismay zeptal, jestli je loď vážně poškozena. Bell odpověděl, že si myslí, že ano, ale že doufá, že
čerpadla budou s to stoupání vody v podpalubí zastavit.
Hned po Ismayově odchodu nařídil kapitán Smith přivolat výkonného ředitele
loděnice, která loď postavila, a jejího hlavního konstruktéra Thomase Andrewse.
Jestli se někdo mohl odpovědně vyjádřit k následkům kolize, k rozsahu poškození a
nebezpečí, které Titaniku hrozí, byl to především on.
Kapitán se spolu s lodním konstruktérem vydali do podpalubí. Aby
nevyvolávali pozornost cestujících, kteří vyhlíželi ze svých kabin, tak šli po
schodišti vyhrazeném posádce. Spletí chodeb došli ke skladu pošty a sálu pro
míčové hry, které již byly zaplaveny. Zjistili, že voda vniká do šesti
vodotěsných komor. V některých z nich již dosahovala výšky více než šesti metrů
a stále přibývala navzdory naplno pracujícím čerpadlům. Thomas Andrews si
okamžitě uvědomil, co hrozí: protože přepážky
oddělující šestnáct komor, na které bylo podpalubí Titaniku rozděleno,
nebyly vodotěsně napojeny na paluby, k nimž dosahovaly, jakmile bude přední komora
zaplněna, voda se horem přelije do následující komory, poté do další a další a
tak bude postupně zaplavováno celé podpalubí.
Tento proces se ještě urychlí úměrně tomu, jak se tisíci tunami mořské vody
zatížená příď bude naklánět a víc a víc se ponořovat. Andrews pochopil, že Titanic
je odsouzen k neodvratné záhubě. Musel proto kapitánovi sdělit, že podle jeho odhadu se loď udrží na hladině asi
půldruhé hodiny a že je nutno okamžitě připravit ke spuštění záchranné čluny.
Na můstek se vraceli halou na palubě A, kde se již shromáždil větší počet
znepokojených cestujících. Všichni se snažili z
tváří obou mužů vyčíst, jaká je situace, ale kapitán ani Andrews nedali ani
hnutím svalu znát, jak jimi otřáslo to, co právě viděli, a k jakému závěru
došli.
V tuto chvíli tedy kapitán, Thomas Andrews a možná ještě lodní tesař věděli s
jistotou, co Titanic čeká. Muselo uplynout ještě hodně času, než to
pochopili cestující a většina posádky. Pro mnoho z nich však v tu chvíli už bylo
příliš pozdě.
Při obrovitých rozměrech Titaniku byl náraz přední pravou částí trupu
na ledovou horu v jednotlivých částech lodi zaznamenán úměrně tomu, jak bylo to
které místo vzdáleno od místa kolize, ať vertikálním nebo horizontálním směrem. V
důstojnické kabině na člunové palubě druhý důstojník Lightoller právě usínal,
když už v polospánku pocítil otřes a zaslechl skřípavý zvuk. Okamžitě si
uvědomil, že loď musela na něco narazit. Vstal z lůžka, přehodil přes
pyžamo plášť, a vyšel na levou stranu člunové paluby. V tu chvíli se na palubě
objevil i třetí důstojník H. J. Pitman, který měl jako Lightoller po službě a
spal, ale otřes jej probudil. Nyní, také jen v pyžamu a plášti přes ramena, ospale
mžoural a tázal se Lightollera, jestli na něco narazili.
"Ano,
zřejmě," odpověděl druhý důstojník Ještě jednou pohlédl na můstek, kde
stál kapitán Smith, a protože nic nenaznačovalo mimořádnost situace a na
palubě bylo velmi chladno, vrátil se do své kabiny. Pátý
důstojník H. G. Lowe se vůbec neprobudil a spal dál zachumlaný do přikrývek.
Námořníci na člunové palubě právě začali odstraňovat plachtové kryty ze záchranných
člunů. Tam potkal Pitman tam šestého důstojníka Moodyho, který měl v okamžiku kolize
službu, a zeptal se ho, do čeho loď narazila. "Do ledovce, ale já jsem jej
nezahlédl," odpověděl Moody. Pitman sešel na mezinástavbovou palubu sloužící
jako promenáda třetí třídy, byla to v podstatě součást paluby C mezi příďovou a
střední částí nástaveb tvořících palubu B. Uviděl, že je pokryta úlomky ledu.
Odtud vystoupil na příďovou nástavbu, ale nikde nebylo patrno žádné poškození. Když se vracel, zahlédl, jak z průlezu vedoucího z podpalubí
vystupuje skupina topičů nesoucích vaky s osobními věcmi. Překvapený Pitman se
jednoho z nich otázal: "Co se děje?" Dostal odpověď, že jejich ubytovací
prostory zaplavuje voda. Nato se stále ještě nevěřící Pitman podíval do
nákladového jícnu číslo 1, vyúsťujícího na palubu příďové nástavby. Dole se
s hukotem přelévala voda.
Se zpožděním se objevil na palubě i pátý důstojník Harold Godfrey Lowe,
kterého ani náraz ani skřípot ledu drhnoucího o trup ani zastavení strojů
neprobudily.
Na palubu C spadlo z ledovce drhnoucího se o
bok lodi velké množství ledové tříště. Cestujících třetí třídy vyšli po
kolizi zjistit, co se stalo a pak si s pokřikem hráli s většími kusy ledu fotbal nebo
je po sobě házeli.
Hned za předním kolizním prostorem na palubě D se nacházely ubytovací prostory
topičů, kteří už několik minut před nárazem vstávali ze svých lůžek, aby se
oblékli, neboť o půlnoci měli nastoupit směnu v kotelnách. Protože byli přímo nad
místem kolize, pocítili její následky naplno. Topič John Thompson později
vzpomínal: "V čelní části přídě jsme zaznamenali náraz v plné síle a moji
druhové i já jsme vypadli z lůžek. Byl to drsný, skřípavý zvuk... Vyběhl jsem na
palubu a našel přední mezinástavbový prostor pokrytý spoustami ledu. Šli jsme dolů vzít si nějaké oblečení. Náš vrchní topič
William Small se přihnal a volal "Všichni dolů!" Ale neměli jsme možnost
dostat se průlezy dolů do kotelny, neboť voda stoupala a bylo ji už zřetelně vidět.
Takže jsme museli nahoru na hlavní palubu. Potom opět přiběhl vrchní topič a
nařídil nám vrátit se pro záchranné vesty a jít na člunovou palubu. Znovu jsme se
tedy vydali na příď, vzali jsme si záchranné vesty a odtud jsme šli na člunovou
palubu. Vrchní důstojník chtěl vědět ,co k čertu děláme tam nahoře a poslal nás dolů"
Jak víme, ledová hora protrhla plášť lodi na pravoboku od příďového kolizního
prostoru až po kotelnu číslo 5, tedy v délce šesti vodotěsných komor, ve výši asi
tří metrů nad kýlem, tedy šedesát centimetrů nad vnitřním dnem, na kterém byly
upevněny kotle, pístové parní stroje, parní turbína a stroje pro výrobu elektřiny.
Kotelna číslo 6 vyplňovala pátou vodotěsnou komoru od přídě lodi. V okamžiku, kdy
byl ledovec z vraního hnízda ohlášen na můstek a první důstojník Murdoch dal
strojovně příkaz k zastavení a zpětnému chodu strojů, předák topičů
pracujících v této kotelně Frederick Barrett právě využíval krátké pracovní
pauzy k přátelskému rozhovoru s druhým strojníkem Jamesem Heskethem. Vtom přišel
náraz. Zdálo se, že za ohlušujícího rachotu explodovala celá pravá strana lodi a
do kotelny se vevalila zpěněná mořská voda. Ve stejné vteřině se nad vodotěsnými
dveřmi v přepážce oddělující kotelnu číslo 6 od kotelny číslo 5 rozezněl
poplachový zvonek, rozsvítilo se červené světlo a dveře začaly padat dolů. Oba muži měli právě tak čas protáhnout se do
kotelny číslo 5, než za nimi dveře s třeskotem zapadly. Několik dalších topičů,
kterým se to včas nepodařilo, šplhalo nahoru po únikovém žebříku vedoucím na
palubu F. Tam obdrželi rozkaz vrátit se, uzavřít regulátory a uhasit oheň pod kotly.
Uposlechli a s vypětím všech sil se snažili příkaz splnit. Během pěti minut jim
voda dosahovala až k pasu a vydechli úlevou, když přišel pokyn nařizující kotelnu
opustit - bylo už zřejmé, že stoupající voda uhasí
oheň za pár minut sama.
Necelých deset minut po katastrofě Frederick Barrett vylezl po únikovém žebříku
nad vodotěsnou přepážkou a přešel k průlezu vedoucímu do kotelny číslo 6. Tam
sestoupil po žebříku jen o několik příček, ale dál už se neodvážil. Pod sebou
slyšel hukot vody a pronikavý sykot, jak zalévala rozžhavené uhlí v topeništích.
Celou kotelnu zahalovala pára, takže Barrett toho moc neviděl, ale odhadoval, že voda
již vystoupila do výše nejméně dvou a půl metru, dosahovala do poloviny výšky
kotlů. Otřesený Barrett už ani víc vidět nechtěl a vrátil se do kotelny číslo 5.
Tam se zatím druhý strojník Hesketh pokoušel obnovit pořádek. Po podlaze se sice
přelévala voda, ale strojníci Harvey a Wilson již stačili uvést v chod čerpadla, a
tak se prozatím dařilo přítok vody držet pod kontrolou.
|
|
Předpokládá
se,
že právě tato ledová hora způsobila tragédii Titaniku.
U paty ledové hory byla velká čmouha červené barvy.
Snímek byl pořízený 15. dubna 1912 nedaleko místa potopení Titaniku.
Trasa plavby Titaniku
Před nárazem Titaniku
"Ken
Marschall
Náraz Titaniku do ledovce
"Ken
Marschall |
|