|
Jedním z přihlížejících byla i denverská milionářka Margaret Brownová. Člun
začal pomalu klesat a Molly Brownová se obrátila, aby přešla na druhou stranu paluby,
když ji zezadu uchopily za ramena silné mužské ruce s příkazem: "Vy též
půjdete!" Než se korpulentní paní Brownová stačila vzpamatovat, byla postrčena
k zábradlí a prakticky hozena do člunu, který byl již více než metr pod úrovní
paluby. Už byl na půl cestě k hladině, když se z
něj ozval hlas kormidelníka Roberta Hitchense, kterého Lightoller ustanovil velitelem:
"Nemohu řídit člun s jedním námořníkem!" Tímto námořníkem byl
Frederick Fleet, který před hodinou a čtvrt jako první zahlédl z vraního hnízda
ledovou horu. Lightoller se obrátil k zástupu na
palubě s dotazem: "Je zde nějaký námořník?" Chvíli bylo ticho a pak se
ozval major Peuchen: "Jestli chcete, já půjdu." "Jste námořník?"
otázal se Lightoller. "Ne, ale jsem jachtař," odpověděl Peuchen. Jakmile se
ocitl ve člunu, otázal se Hitchense: "Co mám
dělat?" Dostal příkaz upevnit vypouštěcí zátku. Stojí za zaznamenání, že
major Peuchen byl jediný muž z řad cestujících, kterému Lightoller onu noc dovolil
vstoupit do záchranného člunu.
Hned po spuštění prvních tří člunů přišel za Lightollerem vrchní důstojník
H. F. Wilde s dotazem, zda neví, kde jsou uloženy střelné zbraně, že první
důstojník Murdoch je nemůže najít. Lightoller věděl. Spolu s kapitánem Smithem, s
Wildem a Murdochem se odebral do kabiny prvního důstojníka - byla to jeho kabina před tím, než v Southamptonu došlo ke
změnám funkcí starších důstojníků - najisto sáhl do zásuvky, vyndal odtud
několik revolverů s náboji a chtěl odejít. Wilde jej zastavil a podal mu jeden
revolver se slovy: "Vezměte si to můžete to
potřebovat" Lightoller zastrčil zbraň i s náboji do kapsy a vracel se na
člunovou palubu.
Cestou zahlédl amerického podnikatele a finančníka Isidora Strause s manželkou u
palubní nástavby. Oba staří manželé byli zabráni v živý hovor a nezdálo se, že
by je nějak znepokojoval či vzrušoval fakt, který byl už mnohým jasný - že se
obrovitý parník potápí. "Mohu vás doprovodit do člunu?" otázal se
Lightoller paní Strausové. "Myslím, že zatím zůstanu zde," odpověděla.
"Proč bys s ním nešla?" pobízel Straus. "Né, ještě ne," s úsměvem odmítla. Lightoller neměl čas
někoho přesvědčovat, ale snažili se o to jiní. Plukovník Archibald Gracie, mladý
Hugh Woolner a několik dalších přátel a známých přemlouvalo paní Strausovou, aby
se uchýlila do záchranného člunu. Na chvíli se
zdálo, že uspěli. Paní Strausová se dokonce k jednomu člunu odebrala, ale pak si to
rozmyslela. "Ne!" pravila, "neodejdu od svého manžela. Spolu jsme žili a
spolu zemřeme." Plukovník Gracie se obrátil na Isidora Strause v naději, že se
mu podaří zapůsobit na něj. Chtěl, aby se vzhledem k jeho věku a bezmocnosti
učinila výjimka a bylo mu dovoleno nastoupit do člunu s manželkou. Ale starý
multimilionář byl též neoblomný. "Ne," řekl, "nepřeji si ve svůj
prospěch nic, co není poskytnuto i ostatním." Poté Isidor a Ida Strausovi odešli na palubu A, kde usedli na zasklené
verandě do proutěných křesel, v naprostém klidu očekávajíce svůj osud. Ani
později snaha přátel, aby změnili rozhodnutí, neměla úspěch. Na člunovou palubu
přišli už jen jednou, a to když doprovázeli do
záchranného člunu komornou paní Strausové.
Situace velké lodi se zhoršovala minutu od minuty. Konstruktér Thomas Andrews
přecházel po člunové palubě od jednoho člunu ke druhému a nabádal ženy, které se
stále ještě nemohly rozhodnout, aby neprodleně nastupovaly do člunů.
"Dámy," pravil, "musíte okamžitě nastoupit. Nelze ztrácet ani
okamžik. Nemůžete si vybírat člun. Neváhejte. Nastupte, nastupte!"
I druhý důstojník Lightoller už ztratil svou
počáteční naději, že se Titanic přece
jen udrží na vodě. Dokonce si mohl v pravidelných intervalech ověřovat, jak se
zbývající čas krátí. Ve svých vzpomínkách o tom napsal: "V době, kdy byl
jeden člun spouštěn a další připravován, jsem si obvykle odskočil podívat se na
dlouhé nouzové schodiště, vedoucí přímo z člunové paluby dolů na palubu C. I
když bylo vybudováno proto, aby zkracovalo cestu posádce, mně nyní sloužilo k
měření rychlosti, jakou stoupala voda a jak vysoko
již byla. V tuto chvíli byla už přední paluba zaplavena. Pohled na studenou zelenou
vodu strašidelně se plazící po schodišti vzhůru se mi vryl do paměti. Krok za
krokem se dostávala nahoru a pohlcovala jedno za druhým elektrická světla, která po
nějakou dobu s hrůzně nadpřirozeným efektem
zářila pod hladinou."
Jak se velká loď zvolna nořila do vody, důstojníci se snažili spouštění
člunů urychlit, neboť nikdo nemohl s jistotou odhadnout, kolik času jí ještě
zbývá. S obrovským množstvím vody v podpalubí se Titanic začal naklánět i na stranu a na levoboku, mezi zábradlím
člunové paluby a boky člunů již byla metrová mezera. Starší Francouzka chtěla
skočit do člunu číslo 10 - a minula jej. Naštěstí se rukama zachytila za jeho
obrubník a několika mužům se spojenými silami podařilo ji vtáhnout na nižší
promenádní palubu. Vrátila se nahoru a druhý pokus byl již úspěšný. Děti už
vůbec nemohly mezeru překonat, a tak byly prostě do člunu házeny. Námořník Evans
jedno z nich zachytil za šaty v posledním zlomku vteřiny. Jak člun číslo 10 klesal, ještě do něj z paluby A skočil
snědý muž, jeden z cestujících III. třídy. Spouštění
člunu číslo 13 však provázela nezáviděníhodná dobrodružství a chybělo málo,
aby skončilo katastrofou. Zpočátku se vše zdálo v pořádku. Člun klesal metr za
metrem, bylo slyšet, jak lana vrzají při průchodu kladkovými bloky, zezdola volali
nahoru na muže u ramen jeřábu "Spustit záď!" a "Spustit příď!"
podle toho, který konec člunu se dostal níž, a "Spouštět celý!", když
byl člun v rovině. Člun se zátěží
šedesáti lidí zvolna klesal podél mohutného boku Titaniku a míjel řady osvětlených oken opuštěných kabin a salónů.
Na levé straně
byl spouštěn kutr číslo 2, zavěšený na předním spouštěcím jeřábu. Na
příkaz kapitána Smithe převzal jeho velení čtvrtý důstojník Boxhall. Než začaly
do člunu nastupovat ženy s dětmi, povšiml si druhý důstojník Lightoller, že už je
plný mužů, cestujícím postávajícím kolem se zdálo, že jsou to povětšinou
topiči. Lightoller se rozčilil, namířil na ně revolver,
a začal křičet: "Vypadněte, vy mizerní zbabělci! Nejraději bych vás všechny
hodil přes palubu!" Cestující první třídy paní Douglasová, která incident
sledovala, později vyprávěla, jak po Lightollerově výbuchu "vylézala na palubu
pěkná šňůra mužů". Teprve potom začaly
člun obsazovat ženy s dětmi. Do člunu nastoupilo asi 25 žen, cestující Ibrahim
Youssef s manželkou a s dvěma dětmi, Boxhall a tři členové posádky. Potom dal
první důstojník Murdoch pokyn k jeho spuštění.
Druhý důstojník Lightoller se naposled podíval do šachty nouzového schodiště
spojujícího člunovou palubu s palubou C a zhrozil se. Voda stoupala tak rychle, že mu
bylo okamžitě jasné, že čas, který Titaniku zbývá, lze už počítat na minuty. Otočil se a spěchal ke
spouštěcím jeřábům, co nejrychleji bylo třeba naložit a dostat na hladinu
poslední dva záchranné čluny. Jen na chvíli se zastavil u skupinky mužů
shromážděných uprostřed člunové paluby. U hromady vaků s lodními dokumenty stál
hospodář McElroy, jeho dva pomocníci Barker a Denison a spolu s nimi lodní lékař dr. O´Loughlin a mladší lékař dr. Simpson. Lightoller už dávno
odložil svůj plášť, nyní měl na sobě jen pyžamo a přes něj kalhoty a svetr. I
když bylo velmi chladno, na čele mu vystupovaly kapky potu, neboť téměř dvě hodiny
byl v jednom kole. Za situace, kdy se hospodář i ostatní zimomřivě choulili, připadl
nenapravitelnému vtipálkovi dr. Simpsonovi pohled na rozehřátého druhého
důstojníka natolik komický, že i tváří v tvář neodvratné záhubě si neodpustil,
aby nezavolal: "Ahoj, Lighte, je ti teplo?"
Pak už bylo řečeno pouze jedno slovo: "Sbohem!" a muži si mlčky podali
ruce. Hned nato Lightoller odešel k spouštěcím jeřábům.
Po celou dobu, kdy byly na levé straně člunové paluby spouštěny záchranné
čluny, druhý důstojník Lightoller nekompromisně trval na tom, aby byly obsazovány
pouze ženami a dětmi. I v případech, kdy čluny opouštěly palubu, aniž byly plně
obsazeny, Lightoller nedovolil mužům z řad cestujících nastoupit - jedinou výjimku
učinil u majora Peuchena, ale jen proto, že jej potřeboval
na místo, pro které neměl člena posádky. Tuto skutečnost Lightoller vysvětloval
tím, že předpokládal, že čluny budou doplněny po spuštění na vodu ženami a
dětmi z nižších palub, které do nich nastoupí z dveří lodních můstků.
Na pravé straně člunové paluby, kterou měl na starosti první důstojník Murdoch,
byla situace skutečně odlišná. Tam do záchranných člunů nastoupil i značný
počet mužů. Proč jim to bylo dovoleno? Byl rozdíl v postupu na levé a pravé straně
lodi dán jen strohostí druhého důstojníka
Lightollera a naopak benevolencí prvního důstojníka Murdocha? Tato otázka byla po
katastrofě ještě akcentována řadou manželek a příbuzných mužů, kteří se do
člunů vzhledem k Lightollerovu postupu nedostali a zahynuli. Lightoller byl obviňován,
že jednak spouštěl čluny raději
poloprázdné, než by do nich nechal nastoupit muže (např. člun číslo 6 s 28
osobami nebo člun číslo 8 s 39 osobami, přitom šlo o čluny s kapacitou 65
osob).
Ve 2 hodiny 5 minut přišel na levé straně člunové
paluby na řadu skládací člun označený písmenem D. K jeho spuštění měl
posloužit první v řadě jeřábů uvolněný po spuštění kutru číslo 2. Člun D
byl přisunut k okraji paluby, jeho plátěné boční stěny vztyčeny a upevněny
vzpěrami i zavěšení na ramena jeřábu se
podařilo zvládnout rychle a druhý důstojník Lightoller jej mohl začít obsazovat
ženami a dětmi. Objevila se však zcela nepředvídaná potíž, o které Lightoller v
New Yorku vypověděl:
"V případě posledního člunu, který jsem vypravoval
- byl to úplně poslední člun, který opustil loď, jsem měl mimořádné těžkosti:
nebylo dost žen, které by do něj nastoupily. Když už byly všechny ostatní
záchranné čluny odeslány, přešli jsme na příď ke skládacím člunům… Potom
jsem volal na ženy, ale žádné tu nebyly. Někdo
řekl: "Ženy tu nejsou." Přitom to bylo na člunové palubě, kde se
nacházely záchranné čluny, takže se předpokládalo, že se tam ženy
shromáždí..."
Spuštění člunu D se protahovalo, neboť Lightoller stále čekal, až se
shromáždí dostatečný počet žen. Přicházely pomalu, jednotlivě nebo v malých
skupinkách. Přišlo ještě několik dalších žen, a když jich bylo i s dětmi v
člunu kolem čtyřiceti, dal Lightoller příkaz ke spuštění. V tom okamžiku se
objevil vrchní důstojník Wilde. "Nastupte do toho
člunu, Lightollere," řekl. "V žádném případě," odsekl druhý
důstojník a skládací člun D začal zvolna klesat.
Kapitán Smith přecházel na člunové palubě mezi prázdnými jeřáby a už
poněkolikáté volal megafonem na záchranné čluny na hladině, aby zůstaly lodi
nablízku. I on věděl, že řada z nich nebyla při spouštění plně vytížena a
chtěl je přimět, aby vzaly další trosečníky, kterým nezbude než hledat záchranu
ve studené vodě. Žádný člun však na výzvu nereagoval. Strach z toho, co se stane, až se loď potopí, a jak všichni předpokládali,
vznikne obrovský vír, byl silnější.
Zhruba v této době se na člunové
palubě objevili strojníci. Přes přední palubní nástavby se již převalovala voda,
v podpalubí zaplňovala jednu komoru za druhou a
záď se zvedala nad hladinu. Všem bylo jasné, že nastává konečné dějství této
neskutečné tragédie. Proto i strojníci, kteří podali heroický výkon a splnili
svoji povinnost do posledního písmene, konečně z podpalubí odešli. Díky jim a
skupině topičů v zadních kotelnách i v tuto
chvíli stále ještě svítila všechna světla a po dvě a půl hodiny mohla pracovat
čerpadla, což prodloužilo Titaniku život
zhruba o hodinu - vzpomeňme si, když se Thomas Andrews seznámil s rozsahem poškození,
že odhadoval, že se loď udrží na hladině nejdéle hodinu a půl - a umožnilo
spustit všechny záchranné čluny a zachránit spoustu lidí, kteří by jinak se vší
určitostí zahynuli. Strojníci však přišli na člunovou palubu příliš pozdě na
to, aby ještě měli nějakou naději na záchranu. Spouštěcí jeřáby byly prázdné. Z pětatřiceti statečných
mužů nepřežil ani jeden, žádný z nich neměl ani to štěstí, že by jej později
vylovil některý ze záchranných člunů. |
|
Titanic se potápí
obr:Ken
Marschall |
|