|
Před nárazem na ledovec pracovaly stroje Titaniku téměř na plný výkon a kotelny s většinou topenišť
zapálených dodávaly potřebné množství páry o odpovídajícím vysokém tlaku. Po
zastavení strojů přebytečná pára unikala bezpečnostními ventily a nebylo možno
vyloučit nebezpečí exploze. Barrett proto dostal nový rozkaz: přivést seshora
topiče a přikladače, kteří v počátečním zmatku ohroženou kotelnu číslo 5
opustili, a uhasit v ní ohně pod kotly. Shromáždil jich patnáct nebo dvacet a pustili
se do práce. Jak zalévali ohně vodou, celý prostor se zaplnil oblaky páry a v
dusném, vlhkém vedru stékal usilovně pracujícím
mužům pot po tělech v proudech. I po letech topič George Kemish vzpomínal:
"Když jsme hasili ty ohně, cítili jsme se jako ve skutečném pekle." Nakonec
se podařilo situaci zvládnout a kotelna číslo 5 byla vyřazena z provozu.
Ale netrvalo dlouho a situace se od základu změnila. Nápor vody ohrožující
kotelnu číslo 5 zatím zadržovala stěna uhelného bunkru. Pod tlakem nahromaděné
vody se však prolomila a do komory se hrnula mohutná vlna. Barrett a ostatní se vrhli k
nouzovému žebříku a měli co dělat, aby v poslední chvíli unikli. Podařilo se to
všem kromě jednoho. Strojník John Shepherd to již nestihl.
Od okamžiku nárazu vládla horečná činnost i ve strojovně. Když se ozvaly
poplachové zvonky, byli všichni strojníci, kteří v tu dobu neměli službu a
odpočívali ve svých kabinách, okamžitě povoláni na stanoviště. Zatímco část
jich řídila v kotelnách hašení ohňů, další natáhli do předních zaplavovaných
komor odčerpávací hadice. Začala pracovat mohutná čerpadla a tisíce tun vody se
přelévaly zpátky do moře. I když voda vnikala do podpalubí v daleko větším
množství, než stačily pumpy odčerpat, přece jen bylo zaplavování znatelně
zpomaleno. Vrchní strojník Joseph Bell se svými pomocníky zatím uvedl v činnost
havarijní generátory umístěné v dostatečné
výši nad čarou ponoru, neboť bylo za každou cenu nutno zajistit elektřinu nezbytnou
pro osvětlení, chod čerpadel a radiotelegrafické aparatury. Aby byl ušetřen
elektrický proud, byly současně vypnuty všechny ventilátory. Toto opatření a
statečnost členů strojního oddělení měly rozhodující podíl na tom, že dvě a
půl hodiny po kolizi ještě na lodi svítila světla - což do velké míry zabránilo
vzniku paniky - a stále pracovala lodní radiostanice. Když v jednu hodinu 40 minut po
půlnoci byla již situace Titaniku kritická a topiči z posledních kotelen na zádi dostali rozkaz
opustit stanoviště a odejít na horní paluby, strojníci zůstali na svých místech.
O půlnoci se vyměnily hlídky ve vraním hnízdě. Nahoru vyšplhali Hogg s Evansem.
Přestože loď stála nehybně na hladině, vystřídali se, jak řád určoval, i
kormidelníci.
V telegrafické místnosti přišel mladší radista Bride vystřídat Phillipse. Bride
měl sice nastoupit až za dvě hodiny, ale už před tím se oba muži dohodli, že
vzhledem ke spoustě práce s přijímáním a odesíláním telegramů cestujících,
kterou Phillips v posledních hodinách absolvoval, Bride převezme aparaturu
už ve dvanáct hodin. Phillips u
aparatury zůstal i po příchodu Brida.
Poté, co Thomas Andrews sdělil kapitánu Smithovi šokující zprávu, jakmile se po
zaplavení pěti předních komor příď ponoří, že se začne voda přelévat i do
dalších komor a nelze tomu zabránit, musel dvaašedesátiletý kapitán učinit
nejtěžší a nejtragičtější rozhodnutí ve svém životě: přikázat, aby byly
zahájeny přípravy k opuštění lodi, které hlavní konstruktér dával hodinu,
možná hodinu a půl života. Ve 12 hodin 5 minut, pětadvacet minut po střetu s ledovou
horou, kapitán Smith nařídil vrchnímu důstojníku Wildovi připravit ke spuštění
záchranné čluny a prvnímu důstojníku Murdochovi shromáždit cestující. Sám
odešel do kabiny radiotelegrafistů.
Bride s Phillipsem se stále ještě dohadovali, co mohlo způsobit zastavení strojů,
když se kapitán objevil ve dveřích kabiny. "Narazili jsme na ledovec,"
pravil, "nechávám zjišťovat rozsah poškození. Bude ale lepší, když budete
připraveni vyslat žádost o pomoc. Nevysílejte ji, dokud vám neřeknu." Obrátil
se a spěchal zpátky na můstek. Oba telegrafisté pohlíželi jeden na druhého
nevěřícíma očima. Pod můstkem
se ozvala bocmanova píšťalka svolávající námořníky na člunovou palubu k
záchranným člunům. Přicházeli po dvou po třech a na palubě je přivítal
ohromující hřmot a sykot páry unikající třemi předními komíny. Jak pravil
Lightoller: "Byl to lomoz, který by přehlušil
rachot tisíce lokomotiv přejíždějících po mostě" Domluvit se vůbec nebylo
možno a důstojníci se dorozumívali s námořníky posunky a máváním rukama.
Přicházející muži nejevili žádný spěch, většina z nich zřejmě ještě vůbec
netušila, v jak kritické situaci se obrovitý parník nachází.
Jak již bylo řečeno, Titanic nesl dvacet záchranných člunů.
Tedy všechny čluny
dohromady mohly pojmout 1178 osob a onu tragickou noc bylo na palubě
Titaniku
2 207 lidí. Pravděpodobně žádný z cestujících a jen
málokdo z posádky si tuto skutečnost během pěti dnů plavby uvědomil; a pokud ano,
asi ho nevzrušila, všichni se přece shodli na tom, že Titanic je absolutně bezpečný.
Práce členů posádky s čluny zpočátku vázla. Jednak přicházeli na člunovou
palubu pomalu, ale co bylo horšího, naplno se projevil nedostatek výcviku v zacházení
se záchrannými čluny. Každý námořník byl přidělen k určitému člunu a
tištěné seznamy byly rozmístěny na řadě míst na lodi; ukázalo se však, že mnoho
námořníků se s nimi vůbec neseznámilo a teď nevěděli, ke kterému člunu mají
jít. Až po velkém úsilí se důstojníkům podařilo do tohoto zmatku vnést
nějaký ten řád. Zatímco část mužů sundávala z člunů ochranné plátěné
potahy, ostatní přinášeli výstroj, která nebyla v člunech trvale uložena, jako
lampy, kompasy a plechovky se suchary, další uvolňovali zabezpečovací držáky,
závěsná lana kladek a klikami spouštěli závěsná lana jeřábů i s čluny.
Přípravu člunů ke spuštění na levé straně paluby řídil druhý důstojník
Lightoller, na pravé straně první důstojník Murdoch.
Ani ne deset minut po první návštěvě se kapitán
Smith znovu objevil ve dveřích telegrafické kabiny. "Vyšlete žádost o
pomoc!" pravil úsečně a podal Phillipsovi papír s údaji o pozici lodi.
Telegrafista se jej optal, má-li užít obvyklého mezinárodního tísňového signálu.
"Ano, okamžitě!" odpověděl kapitán a opustil kabinu. Phillips si nasadil
sluchátka a ve 12 hodin 15 minut se do černé noci nad studenými vodami severního
Atlantiku rozletěla série Morseových znaků uváděná signálem CQD, poté následoval
volací znak Titaniku MGY a pozice. Šestkrát za
sebou vyťukal Phillips toto volání. Bylo zachyceno několika loďmi a stanicí na mysu
Race.
Zatímco na člunové palubě námořníci připravovali záchranné čluny a v
radiotelegrafické kabině Jack Phillips vysílal první volání o pomoc, v podpalubí
bocman obíhal kajuty námořníků a vyháněl z lůžek opozdilce, kteří dosud
nevstali. Stejně tak vtrhl i do ložnice topičů odpočívajících po odpracované
směně, neboť i oni měli podle lodního řádu pomoct při spouštění a obsluze
záchranných člunů.
Vrchním stevardům všech tříd byl předán rozkaz kapitána postarat se o to, aby
se cestující dobře oblékli, vzali si záchranné vesty a opustili kabiny, a provést
to tak, aby nevznikl nežádoucí poplach a panika.
Poté, co tento rozkaz z můstku obdržel, vrchní stevard II. třídy John Hardy
osobně obešel více než dvacet kabin a všude opakoval stejnou výzvu: "Všichni
okamžitě na palubu se záchrannými vestami!" V prostorách I. třídy stevardi
postupovali vzhledem k postavení privilegovaných cestujících ohleduplněji. Některé
z cestujících nebylo třeba vybízet, sami již zjistili, co se děje.
Asi ve stejné době potkal na palubě A Thomas Andrews stevardku Annie Robinsonovou.
Tato žena nebyla na moři žádným nováčkem, na osobních parnících na atlantských
linkách sloužila řadu roků a již jednou zažila srážku s ledovcem, když pracovala
na parníku Lake Champlain. Před chvílí byla u sálu pro míčové hry, kde viděla,
jak voda stoupá a zaplavuje schodiště vedoucí na palubu E. Žádala proto lodního
konstruktéra o radu, co má dělat. "Řekněte cestujícím, aby se teple oblékli,
dohlédněte, jestli mají všichni záchranné vesty a pošlete je na člunovou
palubu," odpověděl. Uplynulo patnáct minut, Andrews znovu přišel na palubu A a
opět zahlédl stevardku. "Odemkněte všechny prázdné kabiny, vezměte odtud
záchranné vesty a přebytečné deky a rozdělte je," nařídil jí. Stalo se.
Cestující se odebrali na člunovou palubu, a když se stevardka vracela pro další
záchranné vesty, potkala Andrewse potřetí. Otázal se, zda všechny ženy opustily
kabiny. Odpověděla: "Myslím, že ano. Ale
ještě se podívám" "Ano, obejděte to," pravil Andrews a dodal:
"Neříkal jsem vám, abyste si také vzala vestu? Máte vůbec nějakou?"
Robinsonová jej ujistila, že má, ale že jí zatím nepřipadá vhodné, aby se v ní
sama ukazovala. "Na to nehleďte," odvětil Andrews, "jestli si vážíte
svého života, oblékněte si kabát a záchrannou vestu a procházejte se po palubě,
ať vás všichni cestující vidí" Daleko později stevardka Robinsonová napsala:
"Potom odešel. A to bylo naposled, co jsem viděla tohoto muže, kterého považuji
za skutečného hrdinu a člověka, na kterého může být jeho země hrdá"
V jiné části lodi došlo ke kuriózní situaci. Pro poruchu zámku se nedaly
otevřít dveře jedné z kabin třetí třídy, a tak cestující ze sousedních kabin je
nakonec vylomili. V tu chvíli se objevil stevard a zděšen tím, co viděl, hrozil všem
zúčastněným, že po přistání v New Yorku půjdou do vězení, protože způsobili
škodu na majetku lodní společnosti. Nebylo lepšího důkazu o tom, že ani někteří
členové posádky v tuto dobu ještě vůbec netušili, jak je situace vážná a že o
osudu Titaniku je již neodvratně
rozhodnuto.
Ve třetí třídě byla situace komplikovanější než v prvních dvou
privilegovaných třídách. Muži byli ubytováni na přídi, ženy na zádi lodi. V
průběhu předchozích příjemných a veselých dnů plavby příslušníci obou
pohlaví navázali řadu živých styků, uzavřeli mnohá přátelství, a teď když
pochopili, že se děje něco vážného, spěchali muži na záď, aby nabídli ženám
pomoc a ochranu. Široká hlavní chodba na palubě E spojující příď se zádí a
nazývaná "Scotland Road" se brzy zaplnila procesím mužů, někteří nesli i
svá skromná zavazadla - veškerý majetek.
V této fázi nikdo ze zasvěcených dosud cestujícím neoznámil, že se loď
potápí. Mnoho z nich by tomu pravděpodobně ani neuvěřilo. Stále ještě měli pod
nohama pevné paluby, svítila světla a systém vodotěsných komor Titaniku zaručoval naprostou bezpečnost, alespoň o tom byli
přesvědčováni na slovo vzatými odborníky. Bylo sice už známo, že došlo ke
srážce s ledovou horou, ale vzhledem k tomu, že náraz většina cestujících
prakticky ani nezaznamenala, nebyla kolize považována za fatální. Kapitánovo
rozhodnutí týkající se cestujících, včetně oblečení záchranných vest a odchodu
na člunovou palubu, stejně jako příprava záchranných člunů ke spuštění byly
pokládány za preventivní opatření odpovědného velitele lodi.
I Thomas Andrews, člověk, o jehož čestnosti a charakteru nikdy nebylo pochyb,
zpočátku velmi pečlivě vážil, co komu řekne. Viděli jsme, že nic neskrýval před
zkušenou stevardkou Annie Robinsonovou. Stejně tak, když hned po inspekci podpalubí
potkal další stevardku I. třídy Mary Sloanovou a ta se při pohledu na jeho vážnou
tvář otázala, zda je nehoda vážná, odpověděl, že velmi vážná, ale současně
ji požádal, aby o tom zatím pomlčela vzhledem k nebezpečí paniky. Johnu B. Thayerovi, kterého si velmi vážil a naprosto mu
důvěřoval, prozradil, že nedává Titaniku
víc než hodinu života.
Na člunové palubě pomáhal čtvrtý důstojník Boxhall stahovat plachty ze
záchranných člunů, když jej někdo upozornil na světlo mihotající se na obzoru,
asi jeden dílec vlevo před přídí Titaniku.
Okamžitě se odebral na můstek a tam zjistil, že kapitán již o vzdáleném světle,
nepochybně označujícím přítomnost neznámé lodi, ví. Boxhall vypočítal polohu
Titaniku a šel do radiotelegrafické kabiny. Unikající
pára stále ještě hlomozila takovým způsobem, že nebylo slyšet vlastního slova,
proto s Phillipsem, který seděl u aparatury se sluchátky na uších, nemluvil, pouze
položil lístek na jeho pracovní stůl a vrátil se na můstek. Bylo asi dvacet pět
minut po půlnoci.
Již první volání Titaniku o pomoc, vysílané na kapitánův příkaz před deseti
minutami, kdy západní délka byla ještě udávána údajem 50 stupňů 24 minuty,
zachytila stanice na mysu Race a prakticky současně i německý parník Frankfurt společnosti Norddeutscher Lloyd. Ten v 00.18 stručně
odpověděl: "O.K.... zůstaňte na příjmu," svoji pozici však neudal.
Signály Titaniku uslyšel i francouzský
parník La Provence a pa něm parník Mount Temple společnosti Canadian Pacific, který též mířil na západ, ale
aby se vyhnul ledu, zvolil trasu poněkud jižněji než Titanic. Radista Mount
Templu okamžitě informoval svého kapitána a
odvysílal Titaniku svoji vlastní pozici,
jeho slabou vysílačku však Titanic
neslyšel. 18 minut po půlnoci zachytila volání Titaniku i japonská loď Ypiranga a v 00.25 parník Carpathia. To už začínal Phillips vysílat opravenou pozici, kterou opět
zaznamenala radiostanice na mysu Race. Titanic
žádal okamžitou pomoc s tím, že narazil na ledovou horu a potápí se. Současně
Phillips sděloval, že pro hluk unikající páry sám neslyší téměř nic. Mys Race
se s ním snažil spojit, ale nedostal odpověď. V 00.26 se znovu ozval Frankfurt, který byl v tu chvíli vzdálen 150 mil. Phillips se jej ptal:
"Plujete nám na pomoc?" Frankfurt odpověděl dotazem: "Co je s
vámi?" Nato Phillips žádal radistu německé lodi: "Prosím, řekni svému
kapitánovi, ať nám přijde na pomoc. Najeli jsme na led. Potápíme se." Ozvalo
se: "O. K. Řeknu!"
Asi 40 minut po půlnoci zachytil vysílání Titaniku ruský parník Birma
a ve stejnou dobu radista parníku Virginian
společnosti Allan Line uslyšel mys Race: "Titanic narazil na led, žádá okamžitou pomoc," a následovaly
poziční údaje. Radista vyběhl na můstek a hlásil šokující zvěst strážnímu
důstojníkovi. Pro toho byla tak neuvěřitelná, že si v první chvíli pomyslel, že
si z něj mladý radista dělá blázny, chytil jej proto za ramena a dost nešetrně jej
strkal z můstku. Temperamentní mladík, když při tomto "vyprovázení"
míjel dveře mapovny, vší silou do nich kopl. Strážní důstojník ztuhl a ve
vteřině pochopil, že nejde o nejapný žert, zpráva musela být pravdivá - nikdo na
lodi by se tímto způsobem neodvážil bezdůvodně vyrušit kapitána, který se právě
v mapovně zdržoval. |
|
Asi 40 minut po půlnoci zachytil vysílání Titaniku
ruský parník Birma.
|
|