|
Kapitánovi, který přišel na můstek z ozářeného salónu,
nějakou dobu trvalo, než se mu zrak přizpůsobil tmě. Pak chvíli sledoval
oblohu a vzdálený horizont a s uspokojením pravil: "Je úplně jasno." "Ano,"
odpověděl Lightoller, "v každém případě se bude trochu světla odrážet od
ledovců" "Ano," souhlasil kapitán, "dokonce je uvidíme, i když k nám budou
obráceny modrou stranou." Ani Lightoller o tom neměl pochyb. Kapitán opustil
můstek se slovy: "Kdyby se přece jen objevil nějaký problém, okamžitě mi
dejte vědět" A přes mapovnu, kde do rozprostřené mapy zaznamenal pozici lodi
podle výpočtů čtvrtého důstojníka Boxhalla, provedených před dvěma hodinami,
odešel do své kabiny.
Po odchodu kapitána dal Lightoller příkaz šestému důstojníkovi Moodymu,
aby zatelefonoval hlídkám ve vraním hnízdě a řekl jim, že mají do rozednění
s největší pozorností pátrat po ledu, obzvláště po menších kusech a po
malých krách. Po upozornění vraního hnízda přešel Lightoller na otevřené
křídlo můstku, odkud měl nerušený výhled před lodní příď. Občas přiložil k
očím dalekohled a až do konce své služby sledoval vodní hladinu, zda
nezahlédne varovný záblesk odraženého světla. Na rozdíl od hlídek na stožáru
Lightoller měl dalekohled.
V tomto okamžiku si musíme připomenout, že právě na Lightollera se po
vyplutí dvakrát obrátily hlídky s upozorněním, že ve vraním hnízdě nejsou
dalekohledy, a náprava nebyla po celou dobu zjednána.
Ve vraním hnízdě drželi od 8 do 10 hodin službu George Symons a Archie
Jewell. Jestliže bylo chladno na můstku, o to víc zalézala zima pod kůži na
nechráněném hlídkovém stanovišti vysoko nad lodními palubami. I když oba
muži neustále upírali pátrající zraky na vodní pláň a ani na okamžik
nepolevili v ostražitosti, bylo přirozené, že se těšili, až uslyší čtyři
údery lodního zvonu, oznamující jejich vystřídání. Zkušený Symons, který na
severoatlantských linkách pracoval již několik roků, soustředěné obhlížel
západní horizont, po kterém se táhla lehká mlha nízko nad hladinou, a když
si Jewell postěžoval na zimu, jen poznamenal, že ze studeného vzduchu cítí,
že je nablízku led. Mladší Jewell se s podivem otázal, jak to myslí. Symons
stručně vysvětlil, že je pravidlem, že led je možno ucítit ještě před tím,
než se loď ocitne v ledových polích.
V tuto dobu, krátce poté, co kapitán Smith odešel z můstku a co strážní
důstojník Lightoller přikázal hlídkám pozorně sledovat hladinu oceánu, kdy
zbývalo již jen dvacet minut do střídání služeb, obdržel Titanic
další varování, nejdůležitější ze všech, která jeho radiostanice dosud
přijala.
Aparaturu v radiotelegrafické kabině obsluhoval starší radista Jack
Philips. Když byl Phillips v plné práci, v 9 hodin 40 minut se ozval asi dvě
stě mil východně od Titaniku plující parník Mesaba
společnosti Atlantic Transport Co. s varováním: "Od Mesaby
Titaniku... Led v oblasti 42 stupňů až 41 stupňů 25 minut severní šířky
a 49 stupňů 30 minut západní délky. Viděli jsme mnoho shluků velkých kusů
ledu a značný počet velkých ledových hor. Též ledová pole. Počasí je dobré,
jasné."
Krátce po odeslání depeše obdržel radista Mesaby S. H. Adams stručnou
odpověď: "Přijato, díky." Adams ještě čekal, že přijde další odpověď od
kapitána Titaniku. Čekal však marně, kapitán Smith se neozval.
Adams proto zaznamenal v deníku čas odeslání depeše i čas, kdy Phillips
potvrdil její přijetí, a dál už jen slyšel, jak Titanic pokračuje v
rádiové korespondenci s mysem Race.
Tato depeše, mimořádně závažná, s poměrně přesným označením oblasti
výskytu velkého množství ledu jižně od Titaniku a přímo tam, kam
směřoval, nikdy nebyla předána na můstek. Kdyby se tak stalo, kapitán i
důstojníci si museli okamžitě uvědomit, že Titanic ve skutečnosti
už dosáhl prostoru akutního nebezpečí. Zůstala ležet na stole v
radiotelegrafické kabině. Na všech lodích bez výjimky platí pravidlo, že
manipulace s depešemi týkajícími se navigace má jednoznačnou přednost, a
toto pravidlo bylo na Titaniku porušeno v životně důležité chvíli.
Ten den to bylo již třetí varování - první přišlo před polednem od
parníku Noordam a druhé v odpoledních hodinách od parníku Amerika - které
zůstalo zapomenuto v radiotelegrafické kabině. Je pravděpodobné, že
přepracovaný Jack Phillips si vůbec neuvědomil význam sdělení z Mesaby,
proto jeho doručení na můstek odložil na dobu, kdy největší nával práce
pomine. Osudový okamžik pro Titanic nastal však dřív, než mohl
Phillips svoje opomenutí napravit.
V deset hodin oznámily čtyři údery lodního zvonu střídání služeb.
Frederick Fleet a Reginald Robinson Lee z hlídkové skupiny stoupali po
žebříku útrobami předního stožáru k vranímu hnízdu, kde již netrpělivě
čekali promrzlí Jewell a Symons. Nově nastupujícím mužům předali příkaz
druhého důstojníka Lightollera pátrat s největší pozorností po ledu,
obzvláště menších kusech a malých ledových horách. Jen co Fleet s Leem
příkaz zopakovali, Symons s Jewellem se spěšně odebrali do tepla svých
kabin. Lee zaujal místo na pravé straně a Fleet na levé straně vraního.
Kormidelníka Alfreda Ollivera na můstek přišel vystřídat druhý
kormidelník Robert Hitchens. "289 stupňů," oznámil Olliver, když předával
kormidlo. Hitchens kurs opakoval. Ve stejnou dobu se na můstku objevil se
šálou kolem krku a v teplém kabátě první důstojník W. M. Murdoch. Jeho první
slova byla: "Je pěkná zima!" "To je, mrzne," odpověděl Lightoller. Teplota v
tu dobu klesla o další stupeň a byla na bodu mrazu. Lightoller sdělil nově
nastupujícímu strážnímu důstojníkovi údaje o současné pozici lodi, jejím
kursu a rychlosti, o povětrnostních podmínkách a informace týkající se ledu.
Přitom poznamenal: "Každou chvíli se ted můžeme dostat mezi led."
Titanic nyní plul rychlostí asi 21 uzlů. A pod
těžítkem na stole v radiotelegrafické kabině leželo varování hovořící jasnou
řečí o tom, že největší a nejmodernější parník na světě se žene vysokou
rychlostí do oblasti ledu.
V 10 hodin 30 minut se Titanic míjel od ledu
poškozeným parníkem Rappahannoc. Lampa z paluby Rappahannocku
oznamovala: "Právě jsme propluli ledovým polem a mezi několika ledovými
horami." Z Titaniku přišla odpověď: "Vzkaz přijat. Děkujeme. Dobrou
noc."
Rappahannock mizel za zádí Titaniku,
ale na něm nedošlo k žádné změně. Nezmenšenou rychlostí plul do nebezpečné
oblasti, která se nyní nacházela necelých 25,mil před jeho přídí. Murdoch
udržoval stále stejný kurs určený kapitánem a spoléhal na to, že setká-li se
s ledem, dokáže se mu včas vyhnout.
Ve stejnou dobu, kdy se Titanic plnou
parou řítil vstříc katastrofě, severozápadně od něj směřoval rychlostí asi
12 uzlů na západ k americkému Bostonu poštovní parník Californian,
který vyplul 5. dubna z Londýna. Náležel britskému rejdařství Leyland Line,
které stejně jako White Star Line bylo součástí Morganova trastu IMM. Na
jeho můstku stál kapitán Stanley Lord.
V 6 hodin 30 minut odpoledne 14. dubna Californian míjel ve
vzdálenosti pěti mil tři velké ledové hory. Na Lordův příkaz o hodinu
později o nich radiotelegrafista informoval parník Antillian a toto
varování zaznamenala i radiostanice Titaniku, což krátce nato
radista Phillips Californianu potvrdil. V osm hodin večer kapitán Lord
nařídil zdvojnásobit hlídky: kromě jednoho muže ve vraním hnízdě postavil
dalšího na příď.
Po dvou hodinách, v 10 hodin 15 minut, Lord zahlédl na západním horizontu
světlejší pruh. Zaostřil dalekohled a brzy rozpoznal, že jde o rozsáhlé
ledové pole prostírající se nalevo i napravo před přídí lodi. Jakmile nabyl
jistoty, signalizoval lodním telegrafem do strojovny příkaz "Stůj!" a hned
nato: "Plnou silou zpět!" Současně rozkázal kormidelníkovi: "Docela vlevo!"
Jak se začala příď lodi otáčet, ozvala se hlídka: "Led přímo před námi!"
Malé kusy ledu drhly o příď a zakrátko jím byla obklopena celá loď. Kapitán
Lord přešel na levé křídlo můstku a teď už uviděl ledové pole zcela zřetelně
ve vzdálenosti čtvrt až půl míle ve směru předchozího kursu. Po provedeném
obratu dal znovu strojovně příkaz "Stůj!" Lodní příď v tu chvíli směřovala
na východoseverovýchod.
Kolem jedenácté hodiny, když Lord z můstku odcházel, uviděl na východním
obzoru světlo. Lord byl přesvědčen, že světlo, které v dálce viděl, je
plující parník. Proto zamířil k radiotelegrafické kabině, aby se otázal
radisty Cyrila Furmstona Evanse, zda nablízku nevysílá nějaká loď, a pokud
ano, tak která. Ani tam nedošel, radista právě vycházel na palubu. Na
kapitánův dotaz odpověděl, že by mohlo jít o Titanic. Lord nařídil
radistovi, aby jej upozornil, že Californian zastavil, neboť je
obklopen ledem. Před půl dvanáctou se neznámá loď už přiblížila natolik, že
třetí důstojník Groves sešel do mapovny podat kapitánu Lordovi hlášení.
Kapitán mu nařídil: "Zavolejte jej Morseovou lampou. Uvidíte, jestli
odpoví." Groves se vrátil na můstek a začal vysílat. Parník však nereagoval.
Na Titaniku zatím Jack Phillips stále tvrdě pracoval při
odesílání telegramů cestujících stanici na mysu Race. Když se ozvala
vysílačka Californianu, zcela přehlušila stále ještě slabý signál z
mysu Race. Před podvýborem senátora Smithe v New Yorku radista
Evans vypověděl, že odvysílal: "Ahoj, starouši, zastavili jsme a kolem nás
je led." Z Titaniku přišla briskní odpověď: "Zmlkni, mám práci.
Jsem ve spojení s mysem Race a ty mě rušíš!"
Z výpovědi radisty Californianu byla zřejmá jedna významná
skutečnost: vzhledem k formulaci jeho depeše, zejména žoviálnímu oslovení,
ji mohl přepracovaný Phillips pokládat jen za přátelský pozdrav jiného
kolegy radisty, který si chce popovídat, což se stávalo na severoatlantských
linkách běžně. Existovala však kategorie telegrafických zpráv nazývaných
"kapitánské služební depeše". Šlo o důležité vzkazy mezi kapitány. Kapitán
Lord tuto formu nezvolil a navíc Evans Phillipsovi ničím nenaznačil, že jde
o vzkaz kapitána. V důsledku toho nebylo doručeno na můstek Titaniku
ani čtvrté a ze všech nejurgentnější varování.
Můžeme oprávněně konstatovat, že na palubě Californianu právě
došlo k prvnímu z osudových pochybení. Evans měl v každém případě
Phillipsovi oznámit, že jde o vzkaz od kapitána, a neměl jej vysílat dřív,
než mu radista Titaniku předepsaným způsobem - to jest vysláním
písmene K - dal na srozuměnou, že je připraven depeši přijmout.
V 11 hodin 30
minut Cyril Evans svoji práci skončil. Byl unaven. Jako jediný radista na
lodi nastoupil ten den službu v sedm hodin ráno a po více než patnácti
hodinách byl rád, že může jít spát. |
|
Kresba
Parník
Californian
Parník
Rapphannock
v ledovém poli
|
|